اگر کودک شاهد رابطه جنسی شما و همسرتان بود

مطلب زیر را مطالعه نمایید.

اگر کودک شاهد رابطه جنسی شما و همسرتان بود

استیو و لورا فکر می­‌کردند که بچه­‌ها خواب باشند. استیو به علت یک سفر کاری برای مدتی از خانه دور بود، آنها اشتیاق زیادی داشتند که شب را در آغوش یکدیگر سپری کنند و شب عاشقانه­‌ای داشته باشند. احتمالاْ این اشتیاق آن قدر بود که باعث شد فراموش کنند در اتاق خواب را قفل کنند. از طرفی پسر ۸ ساله آنها، جیمی، دلش برای پدر تنگ شده بود و با خود فکر کرد شاید بد نباشد که کمی بیشتر در بغل پدر بازی کند. در نهایت و بی‌معطلی به سمت اتاق خواب والدین راهی شد و بدون اینکه در بزند، در اتاق را باز کرد. جیمی در اتاق را باز کرد و برای ۳ ثانیه (برای جیمی ۸ ساله، سه ثانیه زمان خیلی خیلی زیادی برای دیدن چیزهایی بود که تا به حال ندیده بود) شاهد صحنه‌هایی بود که تا به حال ندیده بود. در آخر استیو و لورا متوجه حضور او شدند… اکنون آنها چطور می‌توانستند این اتفاق را کنترل کنند؟

پاسخ به این سؤال وابسته به این است که لورا و استیو تا چه مقدار می­‌توانستند اطلاعات صحیح و متناسب با سن جیمی در مورد این اتفاق به او ارائه دهند. اگر قبل این اتفاق والدین جیمی ضمن تربیت جنسی ، اطلاعات خیلی ساده­‌ای در مورد جنسیت (زنان و مردان) به او ارائه داده باشند، می‌توان انتظار داشت که واکنش جیمی در مقابل مشاهده رابطه جنسی آنها چندان منفی نباشد.

در هر حال به والدین توصیه می‌­شود که در صورت بروز چنین اتفاقی خود را نبازند و احساس درماندگی نکنند. فهم اینکه والدین از طریق بعضی روش‌های جسمانی عشق و علاقه خود را به یکدیگر ابراز می کنند، خطری برای کودک ایجاد نمی‌کند (و در واقع ارائه چنین اطلاعاتی می‌تواند خیلی کارآمد و مؤثر نیز باشد).

توصیه‌های کاربردی زمانی که کودک شاهد رابطه جنسی شما با همسرتان بود
تجربه دیده شدن در حال معاشقه و رابطه جنسی توسط کودکان می­‌تواند برای والدین خجالت­‌آور و شرمگین باشد اما توصیه کاربردی این است که تلاش کنید در آن زمان آرامش خود را حفظ کنید. به کودک خود بگویید «هم اکنون زمان خصوصی من و باباست و از تو می­‌خواهیم که اتاق را ترک کنی. لطفاً موقع ترک اتاق، در را ببند.» شاید بهتر باشد که در روز بعد، والدین در مورد چیزهایی که کودک در اتاق خواب دید، از او سؤال کنند و در آن مورد با هم صحبت‌هایی (البته متناسب با سن کودک) داشته باشند. شاید یک کودک سه ساله بعد از دیدن چنین صحنه­‌هایی این طور فکر کند که برای مثال دیشب مامان و بابا با هم دعوا می­‌کرده­‌اند یا مثلاً مامان آسیب دیده است. راه­کار مناسب در اینجا این است که به کودک تضمین دهید که «مامان و بابا با هم دعوا نمی‌کرده‌اند و اتفاقات دیشب یکی از روش­‌هایی است که مامان و باباها عشق و دوست داشتن خود را به هم نشان می­‌دهند.» اگر کودک شما حس کنجکاوی زیادی داشته باشد، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، به قصد سر درآوردن از جزئیات قضیه جلوتر بیاید تا بتواند چیزهای بیشتری را ببیند. در این زمان به دانشمند کوچولوی خود مقداری اطلاعات در مورد این روابط بدهید و به او بگویید که این روابط مخصوص مامان و باباهاست و کسی نباید (حتی بچه‌ها) آن را ببیند. به یاد داشته باشید که تلاش نکنید اطلاعات اضافی ارائه کنید و بدون دلیل وارد جزئیات بی‌ربط نشوید. خیلی صریح و مشخص به کودک بگویید که این روابط برای نشان دادن عشق و محبت مامان‌ها و باباها است و این یک رابطه خصوصی میان آنها است که از آن لذت می‌برند.

به یاد داشته باشید زمانی که کودک شما شاهد رابطه جنسیشما با همسرتان باشد، به شدت متعجب خواهد شد. به کودک خود بگویید که بعضی اوقات والدین عشق و محبت خود به یکدیگر را از طریق بوسیدن و لمس بدن همدیگر در حالی که برهنه هستند، نشان می‌دهند. اگر از قبل در مورد روابط و موضوعات جنسی به کودک خود اطلاعاتی داده باشید، شدت این شگفت‌زدگی به مراتب کمتر خواهد بود و کودک شما می‌تواند راحت‌تر مسأله را پردازش کند. بعضی از والدین زمانی که در هنگام معاشقه توسط کودکان خود رؤیت می‌شوند، به طور غیرعمدی عصبانی شده و پرخاش می‌کنند. می‌دانیم که این شرایط به شدت خجالت‌آور است اما تلاش کنید که آرامش خود را حفظ کرده و به این نکته توجه کنید که بسته به سن کودکتان، ممکن است اصلاً او هیچ ایده‌ای در مورد معنای آنچه دیده و شنیده نداشته باشد. حتی ممکن است کودک به واسطه صحنه‌هایی که شاهد آن بوده، دچار ترس و واهمه شده باشد. در نتیجه هر تصمیمی که در این لحظه اتخاذ می‌کنید را با آرامش و خونسردی انجام دهید. به یاد داشته باشید که از توجیحات ساده­‌لوحانه پرهیز کنید؛ «ما در حال کشتی گرفتن هستیم» یا «ما در حال بازی اسب‌سواری هستیم»!!!! این توجیحات کمکی به کودک و شما نخواهد کرد. چنین توجیحاتی تنها باعث سردرگمی بیشتر کودک شما خواهد شد. گفتن اینکه «الان زمان خصوصی مامان و باباست» کفایت می­‌کند. در این زمان تلاش کنید مهربان باشید و کودک را آرام کنید؛ دیدن شما در حال معاشقه، می‌تواند برای کودک سردرگمی­‌هایی ایجاد کند. ممکن است آنها متوجه آنچه شاهد آن بوده‌اند، نشوند. به همین جهت بهتر است در مورد آنچه کودک دیده است، از او سؤال کنید تا بتوانید نگرش او را در این مورد اصلاح کنید. اگر کودک در این مورد شک و تردیدی دارد، به او تضمین دهید که «مامان و بابا صرفاً در حال نشان دادن عشق و محبت به یکدیگر بوده­‌اند».

در انتها به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است: اگر از قبل در دوره‌های مشخصی از رشد در مورد مسائل وابسته به جنسیت به کودک خود آموزش صحیحی داده باشید، در چنین شرایطی بهتر می‌توانید کنترل موقعیت را به دست بگیرید. از طرفی به یاد داشته باشید که با لحاظ کردن بعضی موارد امنیتی (مانند قفل کردن در اتاق خواب و پرهیز از رابطه جنسی در مکان­‌هایی که احتمال دیده شدن توسط کودک وجود دارد)، می‌توانید مانع بروز چنین اتفاقاتی شوید؛ البته باید بدانید که الزاماً کودکان با دیدن رابطه جنسی والدین دچار آسیب و تروما نخواهند شد.

منبع: بام بوم

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها