لاریجانی: سود بالای بانکی مخل کشور است/ نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است

رئیس مجلس در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

لاریجانی: سود بالای بانکی مخل کشور است/ نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، ۱۲ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در اوایل کار مجلس اخیر، این موضوع مکشوف بود که ایران با یک چالش‌های تقریبا مزمنی روبه رو است، به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظراشان این بود کمه وقت خود را برای حل این چالش‌ها در مجلس قرار دهیم.

وی افزود: وجود یک دولت پهن‌پیکر یکی از موضوعاتی است که به آن باید رسیدگی شود و چالش است، زیرا هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع بیشتر را در خودش هضم می‌کند، دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ششم توسعه، ۱۵ درصد از حجم خود را کوچک کند، دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که چابک و کوچک شود.
رئیس مجلس ادامه داد: نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است که حتما باید براساس عمکرد باشد، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهایی را انجام داده‌اند که در کمیسیون بودجه در حال بررسی است.

لاریجانی وضعیت نقدینگی در کشور را معضلی برای کشور دانست و گفت: همین مسائل ارزی که برای کشور ایجاد شد، نابه‌سامانی در نقدینگی ایجاد کرد، در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

اهم اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

سود بانکی بالاست، این سود بالای بانکی مخل کشور است، باید آن را حل کرد، حل این موضوع در دستور قرار گرفته که بین سه قوه این حل شود، در همین مسئله کاسپین، یک مورد مشکل ایجاد کردن، چند میلیون را درگیر کرد. افق آینده صندوق‌ها روشن است، کار اولیه در بودجه امسال انجام دادیم و اختیاری به دولت دادیم که از منابعی، بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی را بدهیم، هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیز نیافتاده است؛ موضوع آب نیز به سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد و همه قوا باید کمک کند.

* برخی از مسائل احتیاج به قانون‌گذاری داشت، ۱۲۸ قانون تصویب کردیم، برخی از آنها مهم است و برخی هم اصلاح قوانین دیگر بوده است، یک کار زیربنایی در مجلس برای تنقیح قوانین و معاونت قوانین مجلس آغاز شده است. برخی قوانین منسوخ شده و برخی نسخ ضمنی شده بود و باید ببینیم نقص ما در قانون کجاست.

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها