در گفت‌وگو با خبر فوری عنوان شد؛

دلار ارزان می شود اما قیمت کالاها پایین نمی‌آید/عضو اتاق تهران: دلار 10 هزار تومانی می تواند نرخ تورم فعلی را کاهش دهد/افزایش قیمت شیر و ماست مردم چه ربطی به نرخ دلار دارد؟

نایب رئیس اول کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تاکید دارد یکی از ابزارهای مفید در دست دولت برای کاهش و کنترل نرخ تورم کاهش نرخ دلار و ارز است.

دلار ارزان می شود اما قیمت کالاها پایین نمی‌آید/عضو اتاق تهران: دلار 10 هزار تومانی می تواند نرخ تورم فعلی را کاهش دهد/افزایش قیمت شیر و ماست مردم چه ربطی به نرخ دلار دارد؟

سیدحسین سلیمی، نایب رئیس اول کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبر فوری به تحلیل چرایی کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته پرداخت و گفت: دلار 10 الی 11 هزار تومانی تورم بالای امروز را می تواند کاهش دهد. البته دلیل کاهش فعلی قیمت دلار مشخص نیست اما بدون شک کاهش قیمت دلار به دولت در جهت کاهش تورم کمک زیادی خواهد رساند.

او ادامه داد: زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا می کند، تورم خود به خود پایین می آید. به این دلیل که واردکنندگان با دلار ارزان تری جنس وارد می کنند و این اتفاق موجب کاهش قیمت تمام شده کالاها در بازار می شود.

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: در 40 سال گذشته نیز چنین اتفاقی دیده شده است. هر زمانی که دلار به سمت پایین سوق پیدا کرد تورم کاهش یافته است.

سلیمی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت شیر و ماست مردم ربطی به افزایش قیمت ارز نداشته، گفت: خیلی از قیمت های تمام شده بر اساس قیمت ارز نیمایی 4 هزار و 200 تومانی بررسی می شود. به عبارتی کالاهای اساسی از اول با دلار 4 هزار و 200 تومانی وارد می شده به همین ترتیب دلیل افزایش قیمت آن ها نوسانات نرخ دلار نبوده است.

نایب رئیس اول کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود: به طور مثال سوال می شود که چرا قیمت ماست یا پنیر دو برابر شده است؟ این در حالی است که قیمت ارز دو برابر نشده است. عوامل دیگری بر افزایش قیمت این کالاها موثر بودند وگرنه تا قبل از دلار 4 هزار و 200 تومانی، دلار 3 هزار 300 تومانی به این واردکنندگان اختصاص داده می شده که با تبدیل شدن به دلار 4 هزار و 200 تومان، نمی توان قیمت ماست را دو برابر کرد.

سلیمی با اشاره به اثرات مفید کاهش قیمت دلار در بازار، گفت: به طور کلی افزایش قیمت دلار بر روی مواردی دیگر مانند قیمت حمل و ماموریت های مسافرتی تاجران تاثیر مستقیم گذاشته است. به عبارتی اثرات جانبی قیمت های تمام شده، به نحوی با قیمت دلار مرتبط است.

منبع: خبر فوری

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • محمد
    0

    قیمت حمل و هزینه ی ماموریت تجار هم که اصلا به نرخ ارز ربطی نداره؟ آفرین بسیار تحلیل خوبی بود...

  • کارشناس سیاسی
    0

    دلار بهانه ای شد تا تولید کنندگان قیمت کالاهای خود را افزایش دهند در اینجاست که نقس بازرسی از واحدهای تولیدی از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت نمایان میشود این وزارتخانه باید واحدهای متخلف را تنبیه کند جرم اینها کمتر از دشمنان اقتصادی اخیر نیست نباید سرنوشت یک نظام را اینها با اینکارشان تخریب نمایند

    نظرات شما -
    • یزدان
      0

      کسانی که با گران کردن چند برابری قیمت کالا باعث بدبینی مردم به اسلام وشیعه شده اند حکم محاربه را دارند ونباید با آنان بنرمی برخورد کرد .این دولت که ماشاالله هیچ نهادی ش درست کارنمیکند

  • علی اصغر سهرابفر
    0

    بنام خداوند يكتا با احترام ، دوستان بايد بدانيد دلار پايه وقتي از 4500تومان براي جبران كسري دولتمردان بي سواد اقتصادي 8000توامن مي شود و پيرو تحريمها به 16000تومان مي رسد بعد از تنظيم قيمت 10000توماني شما نمي توانيد انتظار كاهش قيمت داشته باشيد و مهم ترين دليل آن اين است كه ما توليد كننده نيستيم و انچه كه شماو اقتصاد ايران را زنده نگهداشته است نفت لعتني است ! بااين ثروت و كمي عقل قيمت دلار نبايد فراتر از 1000تومان باشد!

  • ایمان
    0

    جدیدا گاوهادلارمیخورند

  • رئوف
    0

    دلار که بالا میره همه چیز به دلار ربط داره پایین که میاد هیچ ربطی به دلار نداره واقعا مسخرس...چه خر تو خری شده

  • یزدان
    0

    طرف اومده سبزی خوردن گرون کرده .میگه دلار رفته بالا .ماشاالله نضارت دولت هم که 100درصد زیر صفر هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها