رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبر فوری؛

تحلیل عضو اتاق بازرگانی تهران از چرایی بازگشت «کارت سوخت» /توزیع بنزین باید متعادل شده و جلوی نشتی مصرف گرفته شود/کارت سوخت راهکاری برای حل معضل قاچاق است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید دارد کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین و متعادل شدن میزان استفاده بنزین تاثیرگذار خواهد بود.

تحلیل عضو اتاق بازرگانی تهران از چرایی بازگشت «کارت سوخت» /توزیع بنزین باید متعادل شده و جلوی نشتی مصرف گرفته شود/کارت سوخت راهکاری برای حل معضل قاچاق است

رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبر فوری ، درباره علت و پشت پرده بازگشت کارت سوخت گفت:در هفته های اخیر برخی رسانه ها خبرهای نادرست و اغراق شده ای را درباره بازگشت کارت سوخت مطرح کردند که به نظر می‌رسد همین اتفاق موجب نگرانی و ترس شهروندان شده است.

کارت سوخت جلوی قاچاق را می گیرد

او ادامه داد: این در حالی است که هدف بازگشت کارت سوخت بهبود زیرساخت ها است. به عبارتی، هدف این است که با استفاده از کارت سوخت دولت جلوی مصرف بی رویه سوخت و همچنین قاچاق آن را بگیرد. در حال حاضر می خواهند مسیر عرضه و مصرف سوخت را ارزیابی کنند.

این فعال بخش انرژی افزود: بازگشت کارت سوخت در شرایط امروزه اقتصاد التهاباتی را ایجاد کرده است اما از طریق کارت سوخت توزیع متعادل سوخت را می توان عملیاتی کرد.

او معتقد است با ایجاد این سامانه، می توان میانگین مصرف بنزین متعادل در روستاها، شهرها و کلانشهرها شناسایی کرد و جلوی نشتی مصرف را گرفت.

رضا پدیدار با اشاره به این که در 4 استان مرزی در حال حاضر از کارت سوخت استفاده می شود، گفت: بر اساس گزارش های کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در سه ماه تابستان سال جاری در استان های مرزی و جنوبی، 67 هزار کارت در یک روز، میانگین 300 لیتر بنزین مصرف کردند. به طوری که آمارها نشان داد که از یک کارت سوخت چندین بار در یک جایگاه استفاده شده است.

او ادامه داد: مسئولین شرکت پالایش و پخش تصمیم گرفتند که این 67 هزار کارت را غیرفعال کنند. یک نفر از صاحب این 67 هزار کارت اعتراض نکردند. به عبارت دیگر می توان گفت دارندگان این کارت ها قاچاقچی بودند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در حال حاضر میانگین مصرف انرژی در کشور 5.7 برابر میانگین جهانی است. این نشان می دهد که ما در مصرف دچار افراط هستیم. در آلمان حدود 2.5 برابر ایران خودرو وجود دارد، اما مصرف بنزین این کشور یک چهارم ایران است. عواملی مانند استاندارد بنزین سوزی در آلمان باعث شده هر خودرو به طور میانگین در 100 کیلومتر 5 الی 6 لیتر بسوزاند اما در ایران 11 الی 12 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می شود.

پدیدار خاطرنشان کرد: باید توجه داشت در حال حاضر مصرف سوخت بنزین در کشور 91 میلیون لیتر است. این آمار نشان می دهد که فرهنگسازی مصرف بهینه سوخت در ایران انجام نشده است.

منبع: خبرفوری

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها