اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه ۲ ایرانی به‌دلیل حملات سایبری

وزارت دادگستری آمریکا امروز علیه دو ایرانی به ادعای حمله با باج‌افزار به بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور و شهر آتلانتا اعلام جرم کرد.

اتهام وزارت دادگستری آمریکا علیه ۲ ایرانی به‌دلیل حملات سایبری

وزارت دادگستری آمریکا امروز (چهارشنبه) دو ایرانی را به ادعای حمله با باج‌افزار به بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور و شهر آتلانتا متهم کرد. وزارت دادگستری آمریکا مدعی است این حملات سایبری ده‌ها میلیون خسارت به زیرساخت‌های این کشور وارد کرده است.

در ادامه این گزارش ادعا شده است بیش از ۲۰۰ نفر تحت تأثیر این حملات سایبری بوده اند و بیش از ۶ میلیون دلار از طریق باج افزار مورداستفاده در این حملات گردآوری شده است. میزان خسارت وارده نیز بالغ بر ۳۰ میلیون دلار عنوان شده است.

گزارش واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی می افزاید این نخستین بار است که دادستان های فدرال این کشور علیه هکرهایی که با استفاده از باج افزار و تبدیل ارز رمزپایه دیجیتال بیت‌کوین به ارزهای غیردیجیتال و بالعکس اقدام به باج خواهی می‌کنند، اقامه دعوی کرده است.

در کیفرخواست ۲۵ صفحه ای علیه این دو نفر آمده است این هکرها حملات سایبری را برای منافع شخصی خودشان انجام داده اند و ربطی به دولت (ایران) ندارند.

در ادامه گزارش واشنگتن پست آمده است دو تبعه ایرانی که وزارت دادگستری آمریکا امروز علیه آنها کیفرخواست صادر کرد، فرامرز شاهی سوندی و محمدمهدی شاه منصوری نام دارند و گفته می شود هم اکنون ساکن ایران هستند.

دولت آمریکا مدعی است این دو نفر در فاصله بین دسامبر ۲۰۱۵ میلادی و ماه جاری، علیه برخی نهادهای دولتی این کشور حملات سایبری انجام داده اند.

گزارش واشنگتن می افزاید باج افزاری که این دو نفر استفاده کرده اند «سم سم» (SamSam) نام دارد. بر اساس اداعای این گزارش، از این باج افزار برای حملات سایبری علیه آتلانتا، بخش حمل و نقل کلرادو و چندین مرکز درمانی در آمریکا استفاده شده است. این باج افزار نخستین بار سال ۲۰۱۵ میلادی کشف شد و پس از حملات سایبری به آتلانتا در ماه مارس، که بخش هایی از این شهر از جمله سیستم قضایی و اینترنت فرودگاه بین المللی آتلانتا را مختل و پرداخت برخطِ قبوض آب را غیرممکن کرد، مورد توجه قرار گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها