دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد

دیروز دلار در صرافی‌ها وارد کانال 11 هزار تومان شد تا فعالان اقتصادی به ادامه‌دار شدن روند کاهشی نرخ ارز امیدوارتر شوند.

دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد

اما با تغییر ریل سیاست‌های بانک مرکزی به پشتوانه اختیارات ویژه‌ای که از شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته است، به تدریج حباب قیمتی ارز تخلیه شد به‌طوری که هم‌اکنون نرخ دلار امریکا در بازار آزاد حدود 8 هزار توما

درکنار سیاست‌های جدید بانک مرکزی که به دخالت بیشتر این نهاد در بازار ارز منجر شده است، اعمال محدودیت‌ها برای مبادلات در کوچه و خیابان و کاهش سقف تراکنش‌های بانکی باعث شده فعالیت دلالان و سفته‌بازان در بازار محدود شود.برهمین اساس رسیدن نرخ دلار در صرافی‌ها به 11 هزار و 800 تومان و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها باعث شد روند فروش دلارهای خانگی هم ادامه یابد. رامین مطلوب فعال بازار ارز دراین باره به «ایران» گفت: میزان عرضه ارز در روزهای اخیر افزایش داشته است ولی بیشتر فروشندگان خرد و زیر هزار دلار برای فروش به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و هنوز دارندگان عمده ارز دست نگه‌داشته‌اند. این صراف ادامه داد: هم‌اکنون در بازار انتظار افت بیشتر قیمت‌ها در بازار ایجاد شده و نشانه‌ها گویای این است که روند کاهشی نرخ ارز تداوم داشته باشد.


اتفاق دیگری که در بازار ارز رخ داد کاهش فاصله نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و غیربانکی بود به‌طوری که هم‌اکنون این اختلاف به 50 تا 60 تومان رسیده است. بدین ترتیب فاصله نرخ ارز در صرافی‌ها به کمترین رقم از ابتدای سال‌جاری تاکنون رسیده است. این درحالی است که پیش از این نماینده بانک مرکزی درنشست گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران وعده داد که هدف اصلی بانک مرکزی نزدیک کردن نرخ حواله‌های ارزی در سامانه نیما و نرخ اسکناس در بازار آزاد است، به این معنا که اختلاف نرخ در دو بازار از بین برود. دراین باره مطلوب فعال بازار ارز گفت: نسبت به هفته‌های قبل اختلاف قیمتی ارز در صرافی بانک‌ها و شبکه صرافی‌های مجاز به میزان زیادی افت کرده است.

فعالان بازار ارز، دلایلی متفاوت برای آن برمی‌شمرند و بر این باورند که دخالت بانک مرکزی در این بازار به عنوان یک رگولاتور، نقش‌آفرینی مناسبی را در تعیین نرخ بازار انجام داده و به همین دلیل، هدایت بازار باز هم به دست بانک مرکزی است. بانک مرکزی برنامه‌هایی برای رساندن نرخ ارز به ارقام تک‌رقمی دارد و همین امر سبب شده قیمت‌ها رو به کاهش گذارد؛ اما از آنجا که برخی محدودیت‌ها از سوی بانک مرکزی طی روزهای گذشته بر معاملات بازار ارز و حواله‌های ارزی اعمال شده است و از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر تعیین سقف برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان نیز وجود دارد، بنابراین همین امر پای بسیاری از دارندگان دلار و دلالان را برای فروش ارزهای در اختیار خود، به بازار باز کرده است. هم‌اکنون نرخ خرید دلار در صرافی‌های بانکی 11 هزار و 700 تومان و برای فروش 11 هزار و 750 تومان است که این نرخ‌ها در بازار آزاد با تفاوت بسیار اندک برای معاملات اعمال می‌شود.

«افشار»، پاتوق دلالان ارز جمع شد
به‌دستور بانک مرکزی و با همکاری نیروی انتظامی، محدوده مقابل پاساژ افشار که محل تجمع دلال‌های ارزی است، با حصارهایی پوشانده شده که اجازه حضور دلال‌ها را در این محل نمی‌دهد.
طی روز گذشته بنری مقابل صرافی ملی در خیابان فردوسی نصب شد با عنوان هشدار برای «برخورد جدی با اخلالگران نظام ارزی»؛ این بنر از سوی دادستانی، نیروی انتظامی و بانک مرکزی نصب شده است. در این بنر آمده است: به‌منظور صیانت از منافع ملی، حسب‌الامر مراجع ذیصلاح، طرح برخورد جدی با اخلالگران نظام ارزی کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ از این رو براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام هرگونه خرید، فروش و حواله ارز در خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با مرتکبین برابر قانون رفتار خواهد شد. این بنر صبح دیروز مقابل پاساژ افشار نیز نصب شده است با این تفاوت که محدوده مقابل این پاساژ در ابتدای خیابان منوچهری که پاتوق اصلی دلال‌های ارزی است، با حصارهایی از سوی نیروی انتظامی پوشانده شده که اجازه نمی‌دهد دلال‌ها حتی در این محدوده بایستند. بنابراین با سیاست جدید بانک مرکزی، معامله و حواله ارز خارج از بانک و صرافی‌های مجاز ممنوع اعلام شده است.
سکه هم وارد کانال 3 میلیون تومانی شد
درحالی که طی روزهای اخیر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ترک کانال 4 میلیون تومانی مقاومت زیادی از خود نشان می‌داد، ولی در معاملات روز گذشته به واسطه افت قابل توجه نرخ دلار در بازار این محصول نیز وارد کانال سه میلیون تومانی شد. براین اساس دیروز سکه تمام طرح جدید با نرخ سه میلیون و 800 تا900 هزار تومان معامله شد.

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها