۳۲ شهر خراسان رضوی سال آینده با تنش آبی مواجه می‌شوند

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برای سال ۹۸ در ۳۲ شهر خراسان رضوی بحران آب پیش‌بینی شده که امیدواریم همانند سال قبل از آن بی‌مشکل سپری شود.

۳۲ شهر خراسان رضوی سال آینده با تنش آبی مواجه می‌شوند

محمد دانشگر ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: 47 درصد جمعیت استان را روستائیان تشکیل می‌دهند و بحران‌های آبی در روستاهای سراسر استان به‌ ویژه مشهد که بیش از یک میلیون 400 هزار حاشیه‌نشین دارد بسیار زیاد است.

وی افزود: هزینه‌های درمان بسیار بیشتر از پیشگیری بوده و بارها اعلام شده که پیشگیری بهتر از درمان است که متاسفانه این موضوع بسیار مهم جدی گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه متوسط جمعیت روستایی ایران 26 درصد و استان 28 درصد است، گفت: در کشورهای مختلف این عدد از 40 تا 75 درصد است و در سطح کشور و استان میانگین مصرف سرانه آبی روستایی هر نفر در هر روز 230 لیتر بوده و این عدد در کشورهای دیگر که متوسط جمعیتی‌شان بسیار بالاتر از ایران است بین 30 تا 70 لیتر بوده است.

دانشگر تصریح کرد: برای توزیع هر مترمکعب آب 1300 تومان هزینه می‌کنیم که کمتر از 300 تومان آن از مشترک دریافت می‌شود و سالانه 6 میلیارد تومان از مشترکان دریافت می‌شود، آن هم در حالی که 130 میلیارد تومان خسارت می‌دهیم و به دنبال استفاده از سیستم تصفیه آب و شیرین‌سازی آب‌های شور هستیم تا مشکلات آبی در روستاهای استان نداشته باشیم.

عباس مهری؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: 73 شهر خراسان رضوی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان است و سال گذشته 30 شهر بحرانی داشتیم که خوشبختانه بی‌مشکل به پایان رساندیم و برای سال 98 هم 32 شهر بحرانی پیش‌بینی شده که امیدواریم همانند سال قبل از آن بی‌مشکل سپری شود.

مهری تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری جشنواره‌های آبی گامی بزرگ در مسیر مصرف بهینه آب برداریم و باید بدانیم هشدارها درباره بحران آب بسیار جدی است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.

منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها