عراق بازاری که نباید از آن غفلت کرد/ لزوم سرمایه گذاری جدید برای حفظ بازار

مسئولان اقتصادی برای حفظ بازار عراق به عنوان بازار نخست کالاهای ایرانی باید سیاستگذاری و سرمایه گذاری های جدید انجام دهند تا این بازار مهم توسط رقبا از دست تجار ایرانی خارج نشود. 

عراق بازاری که نباید از آن غفلت کرد/ لزوم سرمایه گذاری جدید برای حفظ بازار

پس از سالیان زیادی که چین مقصد اول کالا‌های وارداتی ایران بود، اما طی ۷ ماهه امسال صادرات به عراق توانست از چین پیشی بگیرد و رتبه نخست میزبانی از کالا‌های ایرانی را به نام خود ثبت کند.

بر اساس آمار طی ۷ ماهه امسال حدود ۶ میلیارد دلار کالا به عراق صادر شده است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۵۵ درصدی روبه رو بوده است و طی سفر اخیر رئیس جمهور عراق مقرر شد این حجم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

مصالح ساختمانی اعم از سیمان، کاشی و فولاد، مواد بهداشتی، غذایی و شیمیایی و محصولات فلزی بخش عمده صادرات به عراق را تشکیل می‌دهند و تقریبا امکان صادرات همه تولیدات داخلی به این کشور وجود دارد.

به گفته آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق باید بر‌ای حفظ بازار عراق سرمایه گذاری بلندمدتی صورت گیرد. در پروژه‌های بازسازی عراق، شرکت‌های ایرانی حضور خوبی دارند این کشور یک برنامه ۵۰۰ میلیارد دلاری دارد که حدودا سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به این موضوع اختصاص می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا ۱۵ سال آینده، عراق بهترین بازار برای فعالیت‌های اقتصادی ایرانیان به دلیل مزیت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی است.

همچنین در این باره سید حمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی ایران وعراق در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: بازسازی عراق در حال آغاز شدن است و حجم بزرگی از بازار پروژ‌های فنی مهندسی و مصالح ساختمانی ایجاد می‌شود که کشور در آن‌ها دارای مزیت است و قطعا کشوری نمی‌تواند با ما رقابت کند. واردات این کشور که در گذشته ۷۰ میلیارد دلار بوده به نصف کاهش یافت که با نابودی داعش و افزایش درآمد‌ها مجددا این رقم رشد خواهد کرد و سهم ۲۰ درصدی ما از بازار عراق بیشتر خواهد شد.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه ما باید برای توسعه صادرات در این کشور هزینه کنیم، تاکید کرد: دولت باید در زمینه مرز‌ها و گذرگاه سرمایه گذاری کند و بخش خصوصی نیز باید در این کشور حضور داشته باشد، دیگر همانند گذشته نیست که تجار ایرانی در بنگاه‌های خود بنشینند و تجار عراقی برای سفارش کالا به آن‌ها مراجعه کنند، باید تلاش کنیم کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور که حدود ۴ سال تشکیل نشده شکل بگیرد.

حسینی با بیان اینکه شرکت‌ها باید برای موفقیت در بازار عراق در برنامه ریزی‌های خود تغییراتی بدهند، گفت: یکی از دلایل موفقیت‌های شرکت‌های برتر صادراتی ایران در کشور عراق، حضور داشتن این شرکت در داخل این کشور است و باید بخشی از خطوط تولید را به این کشور انتقال دهیم.

منبع: میزان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها