قیمت احتمالی خودروها پس از اعمال «بسته جدید» +جدول

 در شرایطی بسته پیشنهادی قیمت خودرو هنوز مجوز هیات دولت را برای ابلاغ دریافت نکرده که محاسبات نشان می‌دهد تایید نهایی و اعمال این طرح، نرخ کارخانه‌ای خودروهای داخلی را بالا خواهد برد.

قیمت احتمالی خودروها پس از اعمال «بسته جدید» +جدول

هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات بسته قیمتی خودرو را هنوز اعلام نکرده، با این حال آن طور که منابع آگاه می‌گویند، محور اصلی آن، تعیین قیمت خودروهای داخلی، ۵ درصد زیر حاشیه بازار است. بر این اساس، ظاهرا قرار است نرخ کارخانه‌ای خودروها به فاصله ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار تعیین شود تا به این واسطه، ضمن حذف دلالی و واسطه‌گری، نقدینگی در صنعتخودرو نیز افزایش یابد.

حدودا دو ماه پیش بود که شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار را مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد. طبق این تصمیم، ابتدا سازمان حمایت نسبت به کشف قیمت خودروها مطابق با سازوکار خود، اقدام و قیمت‌های پیشنهادی را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار می‌دهد. در نهایت، این ستاد نیز با در نظر گرفتن یکسری ملاحظات، قیمت نهایی خودروها را اعلام رسمی خواهد کرد. ستاد تنظیم بازار این اختیار را دارد که قیمت‌های ارسالی از سوی سازمان حمایت را عینا یا با دخل و تصرف ابلاغ کند؛ بنابراین تصمیم گیرنده اصلی در این ماجرا، ستاد موردنظر است.

آن طور که مسوولان سازمان حمایت اعلام کرده‌اند، قیمت‌های پیشنهادی از چند هفته قبل به ستاد تنظیم بازار ارائه شده، با این حال ستاد مربوطه هنوز نسبت به انتشار و ابلاغ آنها اقدام نکرده است. با وجود آنکه ظاهرا مسوولان وزارت صنعت و خودروسازان بر سر این بسته پیشنهادی به توافق رسیده‌اند، گویا هیات دولت و در راس آنها رئیس‌جمهوری، فعلا چندان موافق اجرایی شدن آن در کوتاه‌مدت و به شکلی یکباره نیستند.

عدم ابلاغ قیمت جدید خودروها در شرایطی است که هم خودروسازان بلاتکلیف مانده‌اند و هم مشتریان. این بلاتکلیفی از آن جهت است که خودروسازان در انتظار تعیین قیمت محصولات خود مطابق با ریز هزینه‌ها و متناسب با افزایش قیمت‌های اخیر در نهاده‌های تولید هستند و مشتریان نیز می‌خواهند بدانند در نهایت محصولات ثبت‌نامی خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت. با این حال، ستاد تنظیم بازار فعلا ابلاغ قیمت‌های جدید را صلاح نمی‌داند و مشخص نیست در نهایت چه زمانی قیمت‌های موردنظر اعلام خواهند شد. البته بنابر اخبار غیر‌رسمی که طی چند روز گذشته منتشر شده، خودروسازان برخی محصولات خود را طبق بسته پیشنهادی وزارت صنعت (تعیین قیمت، ۵ درصد زیر حاشیه بازار) قیمت‌گذاری و مطابق قیمت جدید، اقدام به ارسال دعوتنامه برای مشتریان ثبت‌نامی کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، گفته می‌شود ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را حدود ۲۱ میلیون تومان افزایش داده و از ۳۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به ۵۷ میلیون تومان رسانده است. در صورت صحت این خبر، با در نظر گرفتن قیمت پژو ۲۰۶ در بازار (حدود ۶۰ میلیون تومان)، مشخص می‌شود ایران خودرویی‌ها نرخ این محصول را مطابق با بسته پیشنهادی وزارت صنعت (تعیین قیمت خودرو، ۵ درصد زیر حاشیه بازار) تعیین کرده‌اند. اگر این خبر رسما تایید شود، می‌توان این گونه برداشت کرد که ستاد تنظیم بازار احتمالا قصد دارد افزایش قیمت‌های مصوب را کم‌کم و قطره چکانی ابلاغ کند. به‌عبارت بهتر، این احتمال وجود دارد ستاد تنظیم بازار، قیمت‌های جدید را محصول به محصول و در فواصل زمانی مختلف ابلاغ کند تا از اثرات روانی آن کاسته شود.

ابهامات طرح جدید قیمت خودرو
عدم اعلام جزئیات بسته پیشنهادی قیمت خودرو از سوی وزارت صنعت، ابهامات زیادی را در مورد اجرای احتمالی آن به وجود آورده است. یکی از ابهامات اصلی در این ماجرا، به نحوه مدیریت عرضه محصول از سوی خودروسازان مربوط می‌شود. با فرض اینکه تعیین قیمت خودروها ۵ درصد زیر حاشیه بازار، در نهایت اجرایی شود، این پرسش پیش می‌آید که خودروسازان پس از اعمال قیمت‌های جدید، بازار را چگونه مدیریت خواهند کرد؟ در واقع پرسش افکار عمومی این است که آیا خودروسازان با افزایش عرضه، مقدمات کاهش قیمت را فراهم خواهند کرد، یا در راستای افزایش قیمت دوباره، سیاست کاهش عرضه را در پیش می‌گیرند؟پاسخ خودروسازان به این پرسش این است که پس از ابلاغ قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، روند عرضه از ناحیه افزایش تولید، بهبود یافته و در نتیجه، قیمت‌ها روندی نزولی به خود خواهد گرفت. با این حال، افکار عمومی چندان به این وعده خودروسازان امیدوار نیست و احتمال می‌دهد آنها در راستای افزایش هرچه بیشتر قیمت، جریان عرضه را ضعیف کنند.

در کنار این ابهام اما پرسش دیگری که در میان است، به قیمت پایه خودروها (در بازار) برای اعمال سیاست «۵ درصد» مربوط می‌شود. در واقع مشخص نیست که افزایش قیمت خودروها، ۵ درصد زیر حاشیه بازار، به‌صورت شناور بوده یا مدت زمانی مشخص و معین را خواهد داشت. ظاهر ماجرا از آن قرار است تعیین قیمت روندی شناور را در پیش خواهد گرفت و بنابراین قیمت‌ها مستعد تغییرات سریع هستند. اگر بر این فرض تکیه کنیم، خودروسازان طبعا باید قیمت محصولات خود را در دوران کاهش قیمت (در بازار) پایین بیاورند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت فلان خودرو قبلا در بازار ۱۰۰ میلیون تومان بوده و خودروساز آن را با توجه به سیاست «۵ درصد»، ۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده، در صورت کاهش قیمت آن مثلا به ۹۰میلیون تومان، شرکت خودروساز باید قیمت جدید را به حدود ۸۵ میلیون تومان برساند. اعمال چنین سیاستی به‌طور مستقیم با روند عرضه محصولات از سوی خودروسازان ارتباط دارد و اتفاقا نگرانی افکار عمومی نیز اینجاست که نکند شرکت‌های خودروساز با کاهش عرضه مانع نزولی شدن قیمت‌ها شوند. در این شرایط، نظارت دقیق وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهایی مانند ستاد تنظیم بازار می‌تواند خودروسازان را به عرضه مناسب محصول وا دارد تا به تبع آن، قیمت‌ها (طبق وعده خودروسازان) رو به کاهش روند. هرچه هست، باید منتظر ماند و دید خودروسازان در صورت ابلاغ شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو، چه سیاستی را در عرضه پیش خواهند گرفت و آیا همان طور که وعده داده‌اند، عرضه را افزایش و قیمت را پایین می‌آورند یا عکس این اتفاقات رخ خواهد داد. در کنار افزایش عرضه و کاهش قیمت، خودروسازان وعده‌های دیگری نیز در صورت لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت در حاشیه بازار، داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به بهبود کیفی محصولات اشاره کرد. این وعده از آن جهت است که در حال حاضر به‌دلیل مطالبات انباشته قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز، کیفیت قطعات زیر سوال رفته است. اصل حرف خودروسازان این است که امکان دارد قطعه‌سازها به‌دلیل عدم دریافت مطالبات خود و کمبود نقدینگی، از سطح کیفی قطعات بکاهند و این موضوع طبعا کیفیت خودروها را نیز پایین می‌آورد. خودروسازان بر این باورند که اگر قیمت‌گذاری اصلاح شود، آنها می‌توانند ضمن پرداخت طلب قطعه‌سازان، حساب و کتاب خود با آنها را به روز کرده و در نتیجه مانع کاهش کیفیت قطعات و حتی زمینه‌ساز بهبود کیفی شوند. گفته می‌شود خودروسازان در حال حاضر رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازها بدهکارند و این موضوع سبب کاهش تیراژ قطعات و همچنین سطح کیفی آنها شده است. در این شرایط، بخش قابل‌توجهی از درآمد حاصل از لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، به سوی قطعه‌سازان سرازیر خواهد شد و باید منتظر ماند و دید در پی آن چه تغییری در سطح کمی و کیفی قطعات رخ خواهد داد.

رشد نجومی قیمت کارخانه‌ای خودروها
اما ببینیم قیمت خودروهای داخلی در صورت اعمال سیاست «تعیین قیمت، ۵ درصد زیر بازار» چقدر افزایش خواهد یافت. برای انجام محاسبات مربوطه، قیمت فعلی خودروهای داخلی را در بازار، ملاک قرار می‌دهیم، هرچند البته این قیمت‌ها تقریبی بوده و ممکن است با تفاوت‌هایی ریز همراه باشد.ابتدا از خودروهای پرتیراژ و در راس آنها، پراید شروع می‌کنیم. این محصول در مدل ۱۳۱ خود قیمتی برابر با ۳۴ میلیون تومان در بازار دارد، بنابراین نرخ کارخانه‌ای آن پس از اعمال سیاست «پنج درصد»، به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید. دیگر مدل پراید یعنی ۱۱۱ (مدل‌هاچ بک) که در حال حاضر ۳۹ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود، پس از اعمال سیاست «پنج درصد»، با نرخ ۳۷ میلیون تومان در کارخانه به فروش خواهد رسید. اعمال این سیاست اما نرخ کارخانه‌ای تیبا را به‌عنوان دیگر محصول پر تیراژ داخلی به ۳۹ میلیون تومان در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا خواهد رساند. این در شرایطی است که تیبا در حال حاضر ۴۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. از پراید و تیبا که بگذریم، پژو ۲۰۶ نیز پس از اعمال سیاست «پنج‌درصد» افزایشی شدید را تجربه خواهد کرد. تیپ ۲ این محصول هم اکنون حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد که با در نظر گرفتن سیاست موردنظر، نرخ کارخانه‌ای آن به ۵۷ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت دیگر مدل ۲۰۶ یعنی تیپ ۵ اما به حدود ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید، یعنی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیر قیمت بازار. محاسبات در مورد پژو ۲۰۷ اتومات نیز نشان می‌دهد قیمت این محصول در صورت تعیین در حاشیه بازار، به ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو خواهد رسید تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن به کمتر از ۶میلیون تومان برسد. اما افزایش قیمت کارخانه‌ای سمند به ۵۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان، دیگر پیامد تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است. سمند مدل EF۷ قیمتی برابر با ۵۴میلیون تومان در بازار دارد، بنابراین اختلاف آن با نرخ کارخانه‌ای (پس از اعمال سیاست «۵درصد») به ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تومان خواهد رسید. دنا نیز که از خانواده سمند است، در مدل پلاس خود قیمتی برابر با ۹۸ میلیون تومان در بازار دارد و بنابراین پس از ابلاغ قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، با قیمتی حدود ۹۳ میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه خواهد شد. همچنین پژو ۴۰۵ نیز که ۵۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، به محصولی ۵۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی در نمایندگی‌های ایران خودرو تبدیل خواهد شد. قیمت پژوپارس در مدل فول نیز که در حال حاضر ۸۰ میلیون تومان در بازار است، به ۷۶ میلیون تومان در نمایندگی افزایش خواهد یافت. نرخ کارخانه‌ای دیگر خودرو داخلی یعنی رانا نیز که ۴۹ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پس از اعمال سیاست «۵ درصد» خواهد رسید تا فاصله کارخانه و بازار آن روی ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان بایستد.

اما سراغ خانواده تندر-۹۰ و ساندرو برویم. تندر-۹۰ مدل E۲ در حال حاضر قیمتی برابر با ۸۸ میلیون تومان در بازار دارد و پس از اعمال سیاست «۵ درصد»، نرخ کارخانه‌ای آن به ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد رسید. پارس‌تندر هم پس از اعمال این سیاست، قیمت ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نمایندگی‌های پارس خودرو خواهد داشت تا تفاوت قیمت آن با بازار به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. همچنین ساندرو استپ وی که قیمت بازار آن به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده، در صورت قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، تبدیل به محصولی ۱۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی در نمایندگی‌های پارس خودرو خواهد شد.

در نهایت اما پژو ۲۰۰۸ و سراتو به‌عنوان محصولاتی مونتاژی، بیشترین افزایش قیمت را در نمایندگی‌ها، در صورت اعمال سیاست «۵ درصد» خواهند داشت. بر این اساس، نرخ کارخانه‌ای پژو ۲۰۰۸ که در حال حاضر ۲۴۵میلیون تومان در بازار قیمت دارد، به ۲۳۲میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد رسید. طبق قرارداد ایران خودرو و پژو، این خودرو بنا بود محصولی ۷۵ میلیون تومانی باشد.دیگر محصول مونتاژی خودروسازی کشور یعنی سراتو نیز که در حال حاضر ۲۰۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، پس از اعمال سیاست «۵ درصد» به محصولی ۱۹۴ میلیون و ۷۵۰هزار تومانی تبدیل خواهد شد. این خودرو تا همین یک سال پیش زیر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • كسا
    0

    چرا چرت ميگي تيبا الان 39000000 تو بازار التماس ميكنن

    نظرات شما -
    • پارسا
      0

      تیبا 5 میلیون هم ارزش نداره

  • حمیدرضا نصیری
    0

    با سلام تعیین قیمت خودرو براساس قیمت حاشیه بازار ،یک شیوه کاملا غلط و در راستای سودجویی بیشتر خودروسازان می باشد.قیمت خودرو بایست براساس هزینه های تولید محاسبه شود و در شرایطی که کشور ما ساختار اقتصادی درستی نداشته و خودروسازی به نوعی انحصاری محسوب می شود نبایست از قیمت حاشیه بازار برای قیمت گذاری استفاده نمود. بهر حال این یک ظلم آشکار و بزرگ خواهد بود که در شرایطی که مردم با نجابت و از خود گذشتی هر رنج ناشی از تحریم را تحمل میکنند مسائلی اینچنینی نیز بار سنگین تری را بر مردم تحمیل نماید.

  • ولی اله
    0

    امیدواریم کمی از اینکه گفته شد گرونتر هم بکنند تا انشااله شاهد ورشکستگی فرغونسازهامون باشیم بلکه به آرزومون که همون بسته شدن در این دوتا فرغون ساز است هرچه زودتر برسیم آمین

  • محمد ب
    0

    کدام گاوی برای کم کردن ارزش شیرش .شیر بیشتری به صاحبش داده که خودرو سازان ما بخوان بعد از بالا رفتن قیمت تولیدشان رو زیاد کنن که قیمت بیاد پایین .در کل اگر قراره با تولید بالا قیمت بیاد پایین پس دلیل چیه زور میزنن قیمت بره بالا .عجب ملت ساده ای داریم همین حالا سواریهای دست دلالها مال خودرو سازهاست نه مردم ماشینهای ثبت نامی رو به صاحبانشون نمیدن میفرستن بازار آقایان دلال براشون بفروشن به ملت هم میگن سوزن والف نداریم لاستیکها رو باد کنیم بفرستیم براتون اینم از کمبود قطعه .فکر کردید مردم...........؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    واقعا در اين وضعيت اقتصادي چقدر شما دلسوز مردم هستيد مثلا امكانات پژو 206 وپژو405 وساير توليديهاي تحفه داخل چيه كه بايد اينقدر افزايش يابند مردم ازكجا بيارن بدن يكباره بفرماييد ميخواهيد پوست مردم را بكنيد لعنت به اين وضعيت كه براي مردم درست كرده ايد

  • حسنی محسنی
    0

    احتمالا نویسنده دنیای اقتصادی از خودرو سازان دستمزد خوبی گرفته تا این نرخ های عجیب غریب را مطرح کند تا شاید پایه قیمت گذاری و گرانی خودرو شود.

  • حمید
    0

    آفرین ..............خیییییییلی خوبه .......دیگه لازم نیست هی بگیم این ماشینای بی کیفیت رو نخریم چون دیگه اصلا نمیتووووووووونیم که بخریم . این عاااالیه به نظر من .فقط همون پرایدی که قرار بود تولیدش متوقف بشه یه خورده تو خیابونا بیشتر میشه یعنی یه خورده زودتر میمیریم فقط یه کوچولو زودتر تویه چشم به هم زدن.

  • عابد
    0

    دوستان این بازی کثیف از طرف مدیران این دو فرغون ساز چندین سال است که اجرا میشود اما در این دو دوره ریاست جمهوری آقای روحانی مخصوصا دوره دوم که با مکر و حیله و فریب اذهان عمومی به بهانه های مختلف روی کار آمد بیشتر هم شد چرا کهدر زمان انتخابات ریاست جمهوری با ترساندن مردم از دلار 7000 تومانی در صورت عدم انتخاب روحانی و گرانی بیش از حد کالاهای اساسی به هدفشون رسیدن و دلار افسار پاره کرد قیمت کالاهای اساسی چندبرابر شد و قیمت خودرو دوبار افزایش پیدا کرد وزیر صنعت و شورای رفاقت موافقت کردند و با اینکه قیمت دلار از 20000 تومان به 13000 تومان رسیده نه تنها قیمت خودرو پایین نیامده بلکه دنبال بالا بردن قیمتش تا حد دو برابر هم هستند حاشیه بازار هم کار خود خودروسازان استو خودروها رو به دلالان میدن تا توی حاشیه بازار قیمتها رو بالا ببرن و با یک سیاست کثیف و ناجوانمردانه و به صورت کاملا حرام جیب مردم رو خالی کنن دولت هم که درهای واردات خودرو خارجی به مملکت رو هم بسته و مردم را به سمت این دو فرغون ساز هدایت و این دو فرغون ساز هم هر جور دلشون میخواد اسبشونو میتازونن اگه یادتون باشه چندسال پیش مردم خودرو نخریدند و اینقد خودرو تو انباراشون موند که داشتن ورشکست میشدن اما باز هم این دولت با ناجوانمردی تمام به جای حمایت از مردم باز سیاست کثیفی اتخاذ کرد و وام 25000000 تومانی برای خرید خودرو طراحی کرد و این دو فرغونسازو نجات داد خدا کنه اگه گرونش کردن مردم دیگه نخرن تا ورشکست بشن و دیگه شاهد کشته شدن مردم بیگناه نباشیم و همینطور سوء استفاده مدیران دولتی و فرغون ساز و نمایندگان خودفروخته مجلس و شورای رفاقت و سازمان خودفروخته حمایت از مصرف کننده و دیگران نباشیم

  • ARAN
    0

    آقا نخرین

  • کاوه
    0

    آقا یه سوال چرا تو این مملکت همه کارخانجات و تولید کننده ها حق افزایش قیمت رو دارند ولی حقوق کارگر و کارمند بدبخت نباید افزایش پیدا کنه . گند زدم به تمامی خودروهاتون مردم نون خوردن ندارند شما از چی حرف می زنید .

  • مرتضی
    0

    تا زمانی که نادان هست ایران خودرو و سایپا هم هست.

  • اکبر
    0

    اگر که پراید رو به قیمت 1 میلیارد هم بفروشند.باز هم نه به کیفیت اضافه میشه نه میشه صنعت خودرو سازی رو از ورشکستگی نجات داد.تا زمانی که خودرو سازان ما نتونند تولیداتشون رو صادر کنند این به این معنیه که ما چیزی به اسم صنعت خودرو سازی نداریم.این چه صنعتی که تولیداتمون رو فقط خودمون مصرف میکنیم.

  • ایرانی
    0

    خودروسازان تماع وسودجو به جای اینکه روی افزایش قیمت فکر کنند به فکر مدیریت صحیح منابع برا ی کاهش قیمت تمام شده باشند وبا خلاقیت ونواوری ،کیفیت خودروهای قاتل را افزایش دهند جدولی که پیشنهاد کردید دقیقا در راستای فرار مردم از خرید کالاهای داخلی است که خواسته بدخواهان ایران عزیز است با ارایه قیمتهای پیشنهادی منتظر دو باره انفجار قیمتهای سایر کالاها باشید گرچه مردم عزیز می دانند که دارید به مرگ می گیرید که به تب راضی شوند این طرفند سودجویان از خدا بی خبر است دولت محترم مواظب این مکر شوم باشد که اقتصاد متزلزل را به نابودی نکشانند.

  • حبیب
    0

    با سلام. هیچ مانعی نداره ما کارگرا و کارمندا راضی هستیم حدود یک ریال به حقوقمون اضافه شده نصفیشو گذاشتیم برا مازاد قیمت اجناس خوراکی که 50 تا 150 درصد افزایش داشتن بقیشم میزاریم برا خودرو که 80 درصد افزایش قیمت پیدا میکنه البته یکم دیگه تهش میمونه که اونم برا مازاد کرایه خونه و پس انداز کنار گذاشتیم. یا وجدان و یا حق

  • amirrezamahan
    0

    خدا لعنتشون کن فقط همین لعنت لعنت لعنت

  • علی
    0

    منتظر آشوب باشید

  • مردم
    0

    با سلام اقایان دست اندر کار شما پدر مردم را در اوردید. با اعمال قیمت حاشیه بازار در قیمت کا خانه تولید خودرو باعث ایجاد قیمت بسیار بالاتر در بازار دلالی شده. و حاشیه بازار جدیدی ایجاد میشود. با قیمتهای سر صام اور این کار فقط فریب مردم است. و بس

  • abouzar
    0

    فقط ی سوال پیش میاد: قیمت بازار را چه کسانی تعیین میکنند؟؟؟ وقتی باعدم عرضه ماشین ها به بازارو احتکار آنها قیمت را میکشند بالا و ...؟ چقدر ما خریم؟؟؟

  • ولی
    0

    اقا همه ازدم برن گم بشن یه مشت بیسواد وناکارامد افتادن تواین مملکت عین زالو خون مردم را میخورن فقط بفکرجیب خودشونن پراید تا ۴۵ میلیون رفت برید خجالت بکشید قانونی وجود نداره اگر قانون وجود داشت باید از رئیس ایران خودرو تا کوچکترین مسئول رااخراج میکردن نزدیک به یکساله هنوز نتونستن راه حلی پیداکنن واقعا شرمتان باد ازخون ریخته شهدا خجالت بکشید

  • سینا
    0

    فکر کنم شما ماشین ها رو وارد میکردین 90 درصد مونتاژوبیخیال میشدین قیمتا اینقد نمیشد.یعنی 90درصد مونتاژ برابری میکنه با 120 میلیون تومان.خاک بر سر صنعت خودرو وامثال این که مملکت ب فنا رفته

  • شهرزادترنج
    0

    خدايا به دادمردم برس ظهور آقاامام زمان رانزديك بفرما مردم به تنگ آمده اند هرروز يك نيرنگ ويك اصطلاحا بسته جديد....

  • محسن
    0

    مردم ما چه گناهی کردن که هر 4 سال 5 سال یکبار قیمت خودرو باید 3 برابر بشه ؟؟؟ همه جای دنیا خودرو سازها التماس میکنن که مردم خودرو اونها رو بخرن و هزار جور وام و تشویق میذارن . اینجا حتی نمیشه خودرو وارد کرد و مجبوری از دو تا شرکت که در اصل یکی هستن بخری خوب معلومه اونها این بلا رو سرت میارن. مگه مواد اولیه چند درصد قیمت خودرو رو تشکیل میده ؟؟؟؟ واقعا از این دولت انتظار بیشتری نمیشه داشت .

  • رضا
    0

    با سلام به نظرم این حرکت یه دزدی مدرن هستش چرا که بازار رو خود خودرو سازان بهم ریختن با کم کردن تولید و عدم عرضه به بازار مگر غیر از این بود به جای محاکمه خودرو سازان قیمتگذاری هم به عهده خودشان باشد که هر کاری بخوان میکنن همانطوری که همیشه افزایش قیمت از مشتری گرفتن اما باز هم یه آپشن کم کردن از رینگ آلمینیوم گرفته تا .... واقعا این روش جای برداشت ذهنی زیادی رو برای همه مردم کشورم ایجاد میکنه

  • حمید
    0

    تعین نرخ بازار دست خودشان هست هر کاری خواستید سر مردم بیاورید

  • مخالف رژیم کثیف آخوندی
    0

    با اینجور مسئولین و دولت و نظام فقط آمریکا و آدمی مثل ترامپ لازم بود که خدارو هزار مرتبه شکر هست و داره شیره این نظام کثیف آخوندی و اسلام دروغین رو میکشه.

  • کاربر ناشناس
    0

    لعنت به این دزدهای کثیف

  • سید
    0

    قیمت خودرو نباید هیچ ربطی به حاشیه بازار کنونی داشته باشد قیمت خودرو باید منصفانه سنجیده شود چند درصد از خارج وارد میشود به نرخ دلار و چند درصد در داخل تولید میشود به قیمت ریال قیمت تمام شده محاسبه گردد و قیمت ها باید کارشناسی باشد نه دیمی هم اکنون قیمت تیبا و پراید هاچ بک نسبت به صندوق دار گرانتر است چرا باید چنین باشد در صورتیکه مواد مصرفی صندوق دار از هاچ بک بیشتر است پس قیمت گذاری کارشناسان درست نبوده ضمنا اگر قرار باشد سالی چندین با قیمت خودرو تغییر کند پس چرا حقوق ودستمزد کارگران باید سالی یکبار بیشتر تغییر نکند

  • پخمه
    0

    آی حال میکنم وقتی ملت میرن سرکار

  • عبدالله محبی
    0

    باسلام اگر این طرح 5درصد زیر قیمت بازار برای خودرو به تصویب برسد فقط مردم ضرر می کنند هر وقت که این دوشرکت انحصاری بخواهند درکشور کمبود ایجاد کرده وبازار خودرو را متشنج کرده وقیمت های کاذب ایجاد می کنند وقیمت ها رادربازار بالا برده واز این طریق سود کلان به جیب می زنند

  • ناشناس
    0

    مگه این خودرو سازهای به اصطلاح محترم مگه نمیگن ما داریم ضرر می کنیم . خوب ایرادی نداره مردم ماهم راضی به ضرر آنها نیستند . لطفاً بکشند کنار تا چند شرکت خودرو ساز خوب خارجی جایگزین آنها بشن و خودرو با کیفیت به مردم بدن .

  • ادیب
    0

    پولشوی یا ماشینشوی هر دو سرشان در یک آخور است .اگر چنین شود باید فاتحه مدیریت کشور را خواند.انحصار خودرو بدون نظارت عملکرد بهتری نخواهد داد.آیا کسی دلسوز این ملت نیست و یا آنکه خود از سهامداران این شرکا می باشند.بهر صورت کار کثیفی است.

  • بنده ناچیز خدا
    0

    سلطان سکه اعدام شد پس از سلاطین دیگر مانند خودرو - لوازم خانگی - پسته و... چه خبر؟ بیچاره سلطان سکه !!!؟؟؟

  • بینام
    0

    همیشه کلاه گشاد برا مصرف کننده هست.مصرف کننده ای که درآمدش ریالی اضافه نشده ولی هزینه زندگیش دو برابر شده.اون گمه حمایت از مصرف کننده هم مثل خودرو ساز و مثل دولت فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هست.اینجوری از حقوق مصرف کننده ،حمایت میکنند دیگه.خوبه نمردم معنی جدید حمایت از حقوق مصرف کننده رو با مفهوم جدیدش آشنا شدیم.خدایا شکرت که داریم چیزهای جدید یاد میگیریم.

  • محمد منتظری اهوازی
    0

    صرفنظر از فساد دولتی وحکومتی در مجموعه اقتصاد.ناشی از سیاست بازیهای سیاسیون کلا ماشین که مال حضراته.حق نفس کشیدن رو دارن میگیرن شما سر قیمت وخریدونخریدن ماشین بحث میکنید.ملت بعلت ناتوانی در تامین تغذیه درست با سوء تغذیه وهزار مرض ولش کن.خوشحالن که لگن که پارسال خریدن۳۰میلیون امسال رفته تو رنج ۱۰۰میلیون ولاکچری سوار شدن.من کار به شعور مردم ندارم ولی من خرم من گاوم من بیشعورم من هرچی اونا بگن هستم .اصلا بند افسارمو بگید بدم به کی ....شما کاری با نظر مردم ندارید دارید ظرفیت مردمو امتحان میکنید .باشه من که گفتم خرم من اول.

  • پارسا
    0

    مردم ایران خودرو را قبول ندارند

  • ناشناس
    0

    عزیزم این چه کاری بفرما از این قرار خودرو سازها قیمت خودرو تا ۸۰ درصد دارند بالا میبرند واقعا این چه تاثیری تو قیمت بازار داره هنوز هم که قیمت خودرو تو بازار همش الکی و غیر واقعیه اونوقت تولید کننده ها میخواند قیمت خودشون رو براساس قیمت بازار بدند خیلی مسخره است

  • محمد
    0

    یک زمانی می خواستند نخرن خوب الان داریم به همان زمان خیلی نزدیک میشیم

  • فرهادی
    0

    با مطالبی این چنین، قیمت های جدید رو عادی سازی می کنند. بعضی مطالب هم مثل قیمت تیبا که گفتند 41 میلیون هست، دروغه. تاریخ به مظلومیت ما مردم ایران و حرام خواری مسئولین این گرانی گواه خواهد بود.

  • ایرانیان
    0

    مردم عزیز شما رو بخدا این محصولات اشغال رو نخرید... نخرید نخرید...ملت سکوت بسه باید خودمون دست بکار بشیم

  • رضا
    0

    چجوری میخوان با این گرون کردن ها ، بتونن بفروشن ؟! مردم توی نون شبشون موندن . از کجا بیارن که با این قیمتا بخرن؟!!! چاره ی کار فقط نخریدن و تحریمه ولاغیر .

  • علی
    0

    بهترین کار نخریدن خودرو با این قیمت میباشد . با این خودروها قیمت اولش هم زیاد بود چه برسد قیمتش نجومی شد. نخریدن بهترین کار ممکن میباشد.......................................

  • مردم
    0

    بیچاره مردم که گیر بد گرگهای افتادن و هیچ کاری از دستشون ب نمی اید. این گرگ سالهاست که را این گله اشناست. بدتر از همه نادانی مردمی است . که با این همه ظلم باز هم خرید میکنند.

  • حسین
    0

    اونایی که ثبت نام کردن باید انصراف بدن

  • بهمن
    0

    واقغا مسخرس . مگه مردم چقدر درامد دارن که باوضعیت جدید ماشین بخرن . قبل ازین بازیای دولت و موضوع گرانی ، مردم زور خرید یه پراید هم نداشتن ...

  • مصطفی
    0

    اومدیم و یکی دلش خواست توی این اوضاع به هم ریخته مملکت، پرایدش رو توی حاشیه بازار 100میلیون قیمت بزاره یعنی باید کارخونه هم بیاد قیمت پرایدش رو 95میلیون تعیین کنه؟ این دیگه چه جور ظلمیه که داره در حق این مردم بدبخت و فلک زده میاد؟ ای خدا خودت به داد این مردم برس. آخه ما باید به کی شکایت کنیم؟ کی می تونه به داد این ملت مظلوم و بدبخت و آواره برسه؟ چرا لبنان و فلسطین؟ یکی باید به حال این مردم بدبخت و بیچاره زار بزنه. خدایا خودت نجاتمون بده

  • امیر
    0

    معنی این کار چیزی جز حمایت از سرمایه دار نیست.شما هر بهانه ای بیارین قابل باور نخواهد بود.

  • محمد
    0

    این قیمتا همش چرته... به جای دلال بازی ورانت بازی های خودرو سازا دنبال تحویل ماشین های مردم باقیمت عادلانه باشن نه اینکه خودشون قیمت بازارو ببرن بالا یعدش تو بازار آزاد بفروشن بعد بگن خودرو نداریم به ثبت نام کننده ها بدیم...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها