آینده «ولیعهد عربستان» از نگاه وال استریت ژورنال؛

محمدبن‌سلمان با خونریزی بر تخت پادشاهی می‌نشیند/ترامپ قدرت محافظت از بن سلمان در مقابل سازمان سیا را دارد؟/حمایت خاندان سعودی از ولیعهد جنجالی هر روز کمتر از دیروز

«ترامپ از بن سلمان حمایت خواهد کرد؟»، سوالی که نویسنده وال استریت ژورنال به آن پاسخ داده و تلاش کرده است عواقب این حمایت را بر ساختار سیاسی آمریکا بررسی کند.

محمدبن‌سلمان با خونریزی بر تخت پادشاهی می‌نشیند/ترامپ قدرت محافظت از بن سلمان در مقابل سازمان سیا را دارد؟/حمایت خاندان سعودی از ولیعهد جنجالی هر روز کمتر از دیروز

به گزارش خبر فوری ، الجزیره قطر مقاله ای را به نقل از وال استریت ژورنال تحت عنوان "ترامپ از بن سلمان حمایت نخواهد کرد" منتشر کرده است. این مقاله تحلیلی به قلم هولمان جینکینز، آخرین تحولات عربستان بعد از مرگ خاشقچی و ارتباط این کشور با آمریکا را بعد از سناریوی قتل استانبول بررسی کرده است.

از نظر نویسنده مقاله قتل خاشقچی تاثیری جدی بر تحولات عربستان و جایگاه بن سلمان داشته و ارتباط خوب ولیعهد جنجالی را با سایر قدرت های جهانی و به خصوص آمریکا در معرض خطر قرار می‌دهد. جینکینز می نویسد؛ «تاثیر قتل خاشقچی توسط عربستان به حدی منفی بوده است که بعید است آمریکا را مجاب به ادامه حمایت از بن سلمان کند. اگر سعودی ها معتقدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از محمد بن سلمان محافظت کند، بهتر است مجددا در این رابطه فکر کنند.»

از نگاه نویسنده وال استریت ژورنال، سیاست ترامپ در قبال عربستانِ بن سلمان به نوعی مانند سیاست چارلز اول در قرن هفدهم میلادی است که همه چیز را می‌خواهد اما حاضر نیست امتیازی داده و به تقاضاها پاسخ مثبت دهد و سرانجام هم همه متحدان خودرا از دست می‌دهد و تنها باقی می‌ماند.

اما نکته آنجاست که وضعیت آمریکا با وضعیت بریتانیای قرن هفدهم از زمین تا آسمان فرق دارد. سیستم آمریکا هرگز به شخصی مانند ترامپ اجازه نمی‌دهد هر سیاستی را که دوست دارد ادامه دهد. سیستم آمریکا هرگز زیر بار سیاست ترامپ نرفته و سیاست مثبت ترامپ در قبال عربستان سعودی و بن سلمان را نخواهد پذیرفت.

به همین دلیل، بعید است ترامپ حفظ موقعیت و نفوذ خود را فدای بن سلمان کند.

نویسنده مقاله در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که آیا زور CIA بر ترامپ می‌چربد یا بالعکس؟ قدرت ترامپ بر CIA برتری دارد؟ به عبارت دیگر، آیا CIA که طبق تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که بن سلمان مسئول اصلی قتل خاشقچی بوده است، می‌تواند ترامپ را مجبور کند که بر عربستان فشار آورد تا بن سلمان را از قدرت کنار بگذارد؟ از نظر جینکینز بعید است قدرت یک فرد از سازمان بیشتر باشد و به همین دلیل، شخصی مانند ترامپ هرگز نمی‌تواند مانع CIA شود.

از طرف دیگر، در عربستان اوضاع به شکلی عجیب پیش می‌رود. پادشاه ملک سلمان در وضعیت سلامت مناسبی نیست و طبق قانون و داخلی عربستان بعد از مرگ شاه، خانواده سلطنتی جانشین او را تعیین می‌کنند. با توجه به این شرایط و لرزان شدن جایگاه بن سلمان اگر ملک سلمان در زمان فعلی فوت کند، قطعا خاندان سلطنتی به طور یکپارچه به سلطنت محمد بن سلمان رای مثبت نمی‌دهند. هم اکنون بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی حمایت خود از بن سلمان قطع کرده و حتی رقبایی را هم برای او انتخاب کرده اند( به طور مثال بن عبدالعزیز عموی بن سلمان).(گزارش میدل ایست درباره بن سلمان را {اینجا} بخوانید)

از نظر نویسنده شانس به قدرت رسیدن صلح آمیز محمد بن سلمان، بدون اختلافات و اعتراضات خانواده سلطنتی و حتی بدون خونریزی، روز به روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

هولمان جینکینز در ادامه مقاله به تاریخ هم رجوع می‌کند و می نویسد« تاریخ نشان داده است که آمریکا نباید یک متحد اصلی در خاور میانه داشته باشد به همین دلیل اتکای بیش از حد ترامپ بر عربستان اشتباه است. همان طور که ایران روزی ژاندارم منطقه و اصلی ترین متحد آمریکا بود و آمریکا برای پیشبرد اهدافش به آن نیاز مبرمی داشت ولی اکنون به اصلی ترین دشمن ایالات متحده در خاورمیانه تبدیل شده است. »

نویسنده به همین دلیل، سیاست باراک اوباما را به سیاست ترامپ ترجیح می‌دهد. اوباما در زمان ریاست جمهوریش سعی کرد سیاست موازنه قدرت را پیش بگیرد و از اتکای بیش از حد بر عربستان جلوگیری کرد. اوباما حتی چند بار تلویحا از اتحاد منطقه ای با ایران سخن گفت تا از این طریق نظم را به خاورمیانه بازگرداند و از وابستگی بیش از حد به عربستان جلوگیری کند.

جینکینز همچنین تاکید دارد که اگر این سیاست توازن قدرت هم پیگیری نشود باز هم اتحاد با عربستان بدون بن سلمان، ممکن است. از نظر او، هرکسی جانشین بن سلمان شود باز واردات نفت از عربستان به آمریکا و فروش سلاح از آمریکا به عربستان نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه کاهش هم نخواهد پیدا کرد.

نویسنده وال استریت ژورنال همچنین باور دارد که ممکن است بن سلمان با خونریزی فراوان قدرت را به دست بگیرد اما قضیه خاشقچی هرگز فراموش نخواهد شد و در رابطه آمریکا و عربستان تاثیر خواهد داشت.

جینکینز در ادامه به حادثه 11 سپتامبر اشاره کرده و این نکته که 15 نفر از 19 تروریست ملیت سعودی داشتند را یادآور شده است. علاوه بر این، عربستان سعودی حامی اصلی القاعده و اسامه بن لادن بود و نقشی اساسی در تشکیل گروههای تروریستی منطقه داشته است. این اتفاق هنوز هم مورد بررسی است و احزاب مختلف و رسانه ها آن را کنکاش می‌کنند.

قضیه خاشقچی هم از این نوع است و بعید است با ابهاماتی که دارد دست از سر سعودی ها بردارد. به همین دلیل هم است که هولمان جینکینز می‌گوید: «اگر سعودی ها معتقدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از محمد بن سلمان محافظت کند، بهتر است مجددا در این رابطه فکر کنند.»

منبع: الجزیره ترجمه: حسین نیازبخش

منبع: خبر فوری

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها