طرز تهیه ترشی موسیر خانگی

طرز تهیه ترشی موسیر خانگی

ترشی موسیر یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و معطر است که با استفاده از موسیر تازه یا خشک میتوان تهیه کرد. با طرز تهیه ترشی موسیر آشنا شوید.

موسیر گیاهی است از خانواده سیر و پیاز که تا حد زیادی به این دو گیاه شباهت دارد. بوی آن نسبت به سیر کمتر و نسبت به پیاز بیشتر است. موسیر همچنین طعم تند و تیز شدیدی دارد و برای استفاده از آن در غذاها، ماست، ترشی و ... باید حتما این تندی را گرفت و به اططلاح موسیر را شیرین کرد.
موسیر هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مصرف می‌شود. در صورتی که موسیر را به صورت خشک‌شده خریداری کنید می‌توانید آن را آسیاب کرده و پودر موسیر تهیه کنید. همچنین می‌توانید موسیر خشک را یکی، دو روز داخل آب بریزید تا نرم شوند و سپس از آن‌ها برای ترشی موسیر، ماست و موسیر و یا غذاهای مختلف استفاده کنید.
در ادامه شما را با طرز تهیه ترشی موسیر خوشمزه آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید:

مواد لازم برای تهیه ترشی موسیر:

موسیر تازه 250 گرم
سرکه 1 لیتر
نمک به میزان لازم

نکات مهم درباره طرز تهیه ترشی موسیر خانگی:

برای تهیه ترشی موسیر شما می‌توانید از موسیر تازه یا موسیر خشک استفاده کنید. در صورتی که بخواهید از موسیر خشک استفاده کنید باید ورقه‌های موسیر خشک را داخل ظرفی ریخته و روی آن‌ها آب جوش بریزید تا حدی که آب روی موسیرها را بگیرد. وقتی آب سرد شد، آن را خالی کرده و دوباره روی آن‌ها آب جوش بریزید و بعد این آب را عوض کنید. باید این کار را تا 3 مرتبه تکرار کنید و هر بار باید کاملا صبر کنید تا آب جوش حسابی خنک شود. با این کار هم طعم تند و تیز موسیر تا حد زیادی تعدیل می‌شود و هم ورقه‌های موسیر خشک، نرم می‌شوند و برای استفاده در ترشی آماده می‌شوند. سپس باید موسیرها را با آب سرد آبکشی کنید و آن‌ها را روی یک تکه پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند. برای تهیه ترشی موسیر می‌توانید از سرکه سفید یا قرمز استفاده کنید و انتخاب نوع آن به سلیقه شما بستگی دارد. همچنین باید حتما جوانه‌های موسیر را جدا کنید زیرا در غیر این صورت، ترشی شما طعم نامطبوعی خواهد داشت. اما اگر بخواهید از موسیر تازه استفاده کنید باید موسیرهای تازه را ورقه ورقه کرده و سپس داخل آب سرد بریزید و چندین مرتبه در طی دو تا سه روز آب آن را عوض کنید تا تندی آن کم شود. وقتی همه چیز آماده شد، یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک را برداشته و موسیرهای که نم آن‌ها گرفته شده را داخل شیشه بریزید. مقداری نمک روی موسیرها بریزید. وقتی روی موسیرها نمک می‌ریزید ابتدا کمی تغییر رنگ می‌دهند اما دوباره به رنگ اصلی برمی‌گردند پس نگران نباشید. در نهایت شیشه را با سرکه پر کنید، به طوری‌که تمام موسیرها زیر سرکه قرار بگیرند و تمام. به همین راحتی شما یک ترشی موسیر خوشمزه خواهید داشت که طی حدود 2 هفته حسابی جا افتاده و آماده خوردن خواهد شد.
نکته:
در صورتی که ترشی را ملایم می‌پسندید می‌توانید سرکه را با مقداری آب را مخلوط کنید؛ به این صورت که با هر نسبتی که با طبع شما همخوانی دارد سرکه و آب را آماده کنید. به طور مثال در ازای هر لیوان سرکه نصف لیوان آب داخل قابلمه ریخته و اب را به جوش آورید پس از آنکه آب به جوش آمد،سرکه را اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید،با این کار خواص سرکه حفظ میشود و در اثر حرارت دیدن از بین نمیرود بعد از آنکه محلول حاصل کاملا خنک شد ان را روی ترشی بریزید و شیشه را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.
از موسیر در سایر ترشی‌ها مثل ترشی مخلوط نیز می‌توان استفاده کرد. امیدواریم این ترشی خوشمزه را تهیه کرده و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. نوش جان.
مجله اینترنتی ستاره

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها