قانونی برای منع واردات خودرو وجود ندارد/ هزینه‌ سربار خودروسازان به مردم تحمیل نشود

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد، گفت: با ممنوعیت واردات خودرو، انحصاری برای بازار خودروسازان داخل تبدیل شده است.

قانونی برای منع واردات خودرو وجود ندارد/ هزینه‌ سربار خودروسازان به مردم تحمیل نشود

سعید باستانی در مورد لغو ممنوعیت واردات خودرو، گفت: از آنجا که قانون منع واردات خودرو وجود ندارد، بنابراین ممکن است برحسب شرایط اقتصادی در مورد برخی کالاها تصمیماتی اتخاذ شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا بیان داشت: مصوبه ممنوعیت واردات این اقلام در جلسه سران قوا به تصویب رسید و زمان در نظر گرفته برای این ممنوعیت تا پایان سال جاری اعلام شد.

وی افزود: بنابراین برای استمرار ممنوعیت واردات این اقلام در سال آینده باید مجدد ممنوعیت واردات آن مصوب شود.

باستانی بیان داشت: با این شرایط خیلی‌ها معتقدند که واردات خودرو نباید به صورت اعم ممنوع شود و در صورت ادامه ممنوعیت حتما بررسی‌های لازم انجام شود که ممنوعیت واردات خودرو چقدر به نفع تولید داخلی و مصرف‌کننده بوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو با توجه به اینکه قانونی در این رابطه وجود ندارد، نمی‌تواند دوام داشته باشد، بیان داشت: بنابراین اگر قرار است ممنوعیت واردات خودرو ادامه داشته باشد، ممنوعیت آن باید تمدید و به تصویب برسد.

وی با تاکید بر اینکه در دراز مدت نباید واردات خودرو را ممنوع کرد، بیان داشت: شاید در کوتاه مدت بنا به مسائل ارزی و به دلیل برخی از مسائل اقتصادی لازم باشد، تا ممنوعیتی را در واردات این کالا ایجاد کرد، اما در دراز مدت این ممنوعیت نباید پایدار باشد.

آزاد شدن واردات خودرو تضمینی برای کاهش قیمت خودرو نیست

باستانی در پاسخ به این سوال که آیا واردات برخی خودروها مثلا واردات خودروهای کمتر از 100 میلیون تومان می‌تواند به تعدیل قیمت خودروهای داخلی در بازار کمک کند، گفت: نمی‌شود با آزاد شدن واردات خودرو روی بحث تعدیل قیمت‌ها مطمئن بود، اما با آزاد شدن واردات برای خودروسازان داخلی در شرایط رقابتی برای ارتقا کیفیت تولیدات می‌پردازند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این درست نیست که با افزایش تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای تولید داخلی آن قدر افزایش یابد که بازار داخلی به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

وی بیان داشت: با ممنوعیت وادارت خودرو، تقاضا برای خودروی تولید داخل افزایش یافته است و خودرو به کالایی سرمایه تبدیل شده است و مردم خودرو خریداری می‌کنند تا در بازار آزاد به قیمت گران‌تری بفروشند که روش درستی برای صنعت خودروسازی نیست.

طرح ساماندهی بازار خودرو در نوبت بررسی جلسه علنی مجلس

وی به طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این طرح در 12 بند در کمیسیون صنایع مجلس مصوب شد و در حال حاضر در نوبت بررسی در نشست علنی مجلس قرار دارد.

افزایش قیمت خودرو باید منطقی باشد

باستانی در مورد تقاضای افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و اینکه آیا این خواسته خودروسازان خواسته‌ای درست است، گفت: هر کالای تولید داخلی سالانه باید با توجه به قیمت ارز، میزان ارزبری و تورم سالانه، افزایش حقوق و دستمزد افزایش داشته باشد اما این افزایش قیمت‌ها باید منطقی باشد.

هزینه‌ سربار خودروسازان به مردم تحمیل نشود

وی افزود: برای افزایش قیمت خودرو هم باید نرخ نهاده‌های خودرو از جمله مس و فولاد را در نظر گرفت و هم به این موضوع توجه کرد که نباید مردم هزینه‌های سربار کارخانه‌های خودروسازی از جمله مازاد نیروی پرسنلی و سایر هزینه‌ها را بپردازند.

باستانی بیان داشت: در حال حاضر بازار انحصاری برای خودروهای داخلی با ممنوعیت واردات خودرو ایجاد شده و در صورت آزاد بودن واردات خودرو، هم تعرفه‌ها آن قدر افزایش می‌یابد که گرانی خودروی خارجی منجر به افزایش مصرف خودروهای تولید داخل می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: افزایش قیمت خودرو باید منطقی باشد.

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها