یک کشته و صدها زخمی در اعتراضات سراسری فرانسه

هزاران تن از معترضان فرانسوی نسبت به افزایش مالیات سوخت و سیاست‌های اقتصادی رییس جمهور کشورشان در بزرگراه‌های سراسر کشور دست به راهپیمایی زدند.

یک کشته و صدها زخمی در اعتراضات سراسری فرانسه

هزاران تن از معترضان فرانسوی نسبت به افزایش مالیات سوخت و سیاست‌های اقتصادی رییس جمهور کشورشان در بزرگراه‌های سراسر کشور دست به راهپیمایی زدند و منجر به ترافیک‌های شدید و رویدادهای متعدد از جمله کشته شدن فردی در یکی از ترافیک‌های به وجود آمده شدند.

همزمان با این‌که راننده‌ها تلاش می‌کردند تا از این جمعیت و ترافیک‌های به وجود آمده عبور کنند، چندین تن از مردم نیز زخمی شدند.

معترضان در ۲۴۰۰ محل در شهرهای مختلف در یک جنبش اعتراضی مردمی تحت عنوان «جلیقه زردها» در ورودی بزرگراه‌ها، ورودی تونل‌ها و یا جاده‌هایی که به فرودگاه منتهی می‌شدند، تجمع و راهپیمایی کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود اعلام کرد: این راهپیمایی‌ها که در رسانه‌های اجتماعی هماهنگ شده بودند، اعتراضی به افزایش قیمت سوخت و منعکس کردن شکایت‌ها نسبت به فشار حس شده به قدرت خرید مردم و افزایش نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه بودند؛ رئیس جمهوری که از نظر بسیاری از مردم نسبت به شهروندان طبقه پایین و معمولی کشورش بی‌اعتنا و بی‌توجه است.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه گفت: در یکی از ترافیک‌های به وجود آمده در استان ساووآ، راننده‌ای که از تجمع معترضان در اطراف خودرواش عصبانی شده بود، تلاش کرد تا سرعت خودروی خود را افزایش دهد و یک معترض زن را زیر گرفته و باعث مرگ آن شد.

به گفته وزارت کشور فرانسه دست کم ۲۲۷ تن در سراسر فرانسه مصدوم شدند که شرایط شش تن از آنها بسیار وخیم است. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهند که نزدیک به ۲۸۳ هزار معترض در اعتراضات روز شنبه شرکت داشتند؛ اعتراضاتی که در جریان آن یک افسر پلیس نیز به شدت زخمی شده است.

تا عصر روز شنبه ۷۳ تن بازداشت شدند و برخی از معترضان همچنان در بزرگراه‌ها به سر می‌برند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از ورودی تونلی در رشته کوه مون‌بلان در آلپ، در نزدیکی کاخ الیزه در پاریس و همچنین در مرکز لیون متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.

معترضان در حالی که جلیقه‌های زردرنگ به تن داشتند، شعار «ماکرون، استعفا» و همچنین «قدرت خرید ما را بازگردانید» سر دادند؛ جلیقه‌ای که به سمبل این جنبش اعتراضی تبدیل شده است.

ماکرون در ۱۸ ماهی که زمام امور کشور را به دست گرفته به خاطر ایجاد تغییرات در قوانین کار و همچنین ایجاد تغییرات اساسی در اپراتور راه‌آهن دولتی SNCF که به شدت زیر بار بدهی قرار دارد، با اعتراضات خیابانی و اتحادیه‌های تجاری مواجه شده، در حالی که ماکرون اعلام کرده هدف از این اقدامات ایجاد رونق مجدد در اقتصاد بوده است.

ماکرون که از سوی مخالفان سیاسی‌اش به خاطر برنامه‌هایی همچون پایان دادن به مالیات بر ثروت و دارایی به عنوان رییس جمهور ثروتمندان توصیف شده با کاهش محبوبیت خود در بین مردم مواجه شده است به‌طوری که در حال حاضر محبوبیت‌اش با کاهشی جدید به ۲۵ درصد رسیده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها