ابرنواختر یا سوپر نوا Supernova : یکی از بزرگترین منابع انرژی جهان

ابرنواختر یا سوپرنوا یکی از عظیم ترین رویدادهای گیتی است.

ابرنواختر یا سوپر نوا Supernova : یکی از بزرگترین منابع انرژی جهان

ابرنواختر یا سوپرنوا یکی از عظیم ترین رویدادهای گیتی است. این انفجار درخشان در نتیجه مرگ یک ستاره پدید می آید. انرژی ساطع شده از ابرنواختر به قدری عظیم است که با کل انرژی تولید شده توسط خورشید در تمام طول عمر آن برابر می کند و نور آن می تواند برای مدت کوتاهی از نور حاصل از کل کهکشان ها بیشتر باشد. با گذشت چندین هفته یا چندین ماه، ابرنواختر به آرامی از آسمان محو می شود.

تصاویری که در اینجا ارائه شده اند مراحل مختلف زندگی یک ابرنواختر را نشان می دهد.

ابرنواختر، یکی از پرانرژی ترین پدیده های هستی، یک انفجار ستاره ای است که انرژی حاصل از آن بیش از انرژی نواختر Nova می باشد. ابرنواختر نوع Ia زمانی رخ می دهد که یک کوتوله سفید کربن-اکسیژن، از ستاره هم جوار خود جرم دریافت می کند. در نهایت، جرم کوتوله سفید به قدری زیاد می شود که هسته آن به حالت بحرانی می رسد و یک همجوشی غیرقابل کنترل اکسیژن و کربن در آن رخ می دهد.

به دنبال افزایش دما در درون ستاره، کوتوله سفید منفجر می شود و یک ابرنواختر پدید می آید. ابرنواختر نوع II زمانی رخ می دهد که سوخت هیدروژن و هلیوم در هسته ستاره ای بزرگتر از خورشید (تقریباً ۸-۱۵ برابر جرم خورشیدی) به اتمام می رسد، اما هنوز جرم و فشار کافی برای گداختن کربن وجود دارد. وقتی جرم هسته ستاره به اندازه مشخصی رسید، ستاره بر خود فرو می ریزد و به یک ابرنواختر تبدیل می شود. ابرنواخترها در کهکشان بسیار نادرند و در هر قرن تنها دو یا سه بار اتفاق می افتند. آخرین انفجار ابرنواختر در راه شیری، G1.9+0.3، تقریباً صد سال پیش رخ داد. در بیشتر تصاویر تهیه شده از ابرنواختر، رنگ ها و ظاهر الکتریسیته مانند بقایای انفجار بسیار شگفت انگیز و خیره کننده است. در سال ۱۹۸۷، یک ابرنواختر در کهکشان همجوار راه شیری، که ابر ماژلانی بزرگ نام دارد، رخ داد. این ابرنواختر، ابرنواختر ۱۹۸۷A، در فاصله ای از زمین قرار داشت که ستاره شناسان در نیم کره جنوبی کره زمین موفق به مشاهده آن شدند.

منبع: شگفتیها

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها