نظر بزرگان مذهبی و فرهنگی عربستان درباره قتل خاشقچی/ شیخ الغذامی: برای شناخت قاتل خاشقچی، خدا کافی است

شیوخ و بزرگان سعودی اکثرا نسبت به قتل خاشقچی سکوت پیشه کرده و جز یکی دو مورد اظهار نظر قطعی نداشته اند.

نظر بزرگان مذهبی و فرهنگی عربستان درباره قتل خاشقچی/ شیخ الغذامی: برای شناخت قاتل خاشقچی، خدا کافی است

به گزارش خبر فوری ، پس از اینکه دادستان سعودی اعتراف کرد که جسد جمال خاشقچی، روزنامه نگار مشهور عربستانی از بین رفته است و او توسط سعودی ها کشته شده است، بسیاری از بزرگان دین و فرهنگ عربستانی و عالم اسلامی نسبت به آن واکنش نشان دادند. بسیاری از این علما معتقدند که قتل خاشقچی بر جهان اسلامی تاثیر بسیاری گذاشته است. در این میان، برخی شیوخ هم ترسیده و ترجیح داده اند که سکوت پیشه کنند و برخی دیگر هم نسبت به حکومت آل سعود منتقد بوده اند.

در این بین بسیاری از علماء عربستانی از جمله شیخ محمد العریفی نسبت به این اتفاق سکوت کرده اند. شیخ العریفی نسبت به این اتفاق حتی یک کلمه هم صحبت نکرد و هیچ واکنشی نشان نداد.

العریفی بیش از 21 میلیون پیرو و دنبال کننده دارد و در توییتر هم بسیار فعال است. اما در مورد قتل خاشقچی به گونه ای عمل کرد که انگار هیچ خبری از این حادثه نشنیده است.

در همین راستا، دکتر شیخ عائض القرنی که توسط میلیون‌ها نفر دنبال و اطاعت می‌شود نیز سکوت پیشه کرد و سعی کرد تنها با موعظه‌های قرآنی و احادیث قضیه را رفع و رجوع کند.

منتقد معروف سعودی دکتر عبدالله الغذامی البته به مسئله خاشقچی اشاره کرد. او خواستار ایستادن در کنار خانواده خاشقچی شد و گفت:

"خدا کافی است برای اینکه بدانیم چه کسی (در مورد خاشقچی) گناهکار است و چه کسی به دنبال بازی سیاسی است."

الغذامی در این رابطه ادامه داد: "این شخص بی گناه بوده است و خانواده او در این رابطه حق و کرامت دارند و تحقیق برای این جنایت بزرگ برای تحقق عدالت باید دنبال شود ".

عبده الخال نویسنده و منتقد عربستانی هم در مورد قتل خاشقچی معترض شد و نوشت:

" امروز، جهان برای یک مرد که در زمین کشته شده است، دعا می کند. امروز عزا بر تمام اعضای خانواده خاشقچی واجب است. و بر مسئولان عربستانی است که قانل یا قاتلین او را قصاص کنند".

هاشم عبده هاشم، سردبیر سابق روزنامه عکاظ، در خندق حکومت آل سعود قرار گرفته و در مورد خاشقچی نوشت:

"با استقبال این تعداد عظیم از دولت‌های عالم از نتایج تحقیقات دادستان در مورد قتل خاشقچی بسیاری از اوراق و اسنادی که سبب تکان دادن سلطنت عربستان و اعمال فشار بیشتر بر آن ها می‌شد را از میان برد."

محمد حسن علوان، ادیب و سیاستمدار مشهور عربستانی هم در رابطه با قتل خاشقچی و مثله شدنش، مسائل و حواشی را ساخته و پرداخته دولتهای غربی دانسته و گفت:
"با پایان انتخابات آمریکا بازی های سیاسی نیز پایان می‌یابد و کشور است که باقی می‌ماند."

محمد الرطیان، نویسنده مشهور عربستانی هم از 6 ژوئن سکوت کرده است و - به طور داوطلبانه یا بالاجبار در مورد خاشقچی هیچ چیزی نگفته است.

تمام این شواهد نشان می‌دهد که شیوخ و بزرگان عربستانی در مورد اظهار نظر در مورد خاشقچی محدودیت دارند و نمی‌توانند آنگونه که میل دارند اظهار نظر کنند و هر چند بعضی اوقات انتقادهایی را نسبت به حکومت آل سعود دارند اما این انتقادها بسیار کلی بوده و شخص بن سلمان را نشانه نمی‌رود.

منبع: رای الیوم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها