سفر «صالح» به تهران پاسخ منفی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران است

سفیر اسبق ایران در عراق گفت: آمریکا به عراق فشار زیادی آورد تا با آنها در تحریم‌ها علیه ایران همراهی کنند، ولی بغداد تسلیم سیاست آنها نشد و این سفر هم  اعلام پاسخ منفی به خواسته آمریکا است.

سفر «صالح» به تهران پاسخ منفی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران است

حسن کاظمی قمی سفیر اسبق ایران در عراق، در خصوص پیامدهای سفر رئیس جمهور عراق به ایران با توجه به تحولات منطقه ای و بین المللی، اظهارداشت: سفر آقای برهم صالح رئیس جمهور عراق به ایران در این برهه از زمان، دارای پیام های متعدد و مهمی است، اولین پیام آن می تواند در قالب این موضوع تعریف شود که رفت و آمد مقامات عالی رتبه دو کشور بیانگر اهتمام ایران و عراق برای تقویت و توسعه روابط و همکاری ها در حوزه های مختلف است.

وی گفت: ایران و عراق دو کشور مهمی هستند که نگاه واحدی را در مسائل منطقه ای دارند و به دنبال ایجاد ثبات و امنیت در منطقه هستند و در مسیر مبارزه با تروریسم تلاش های گسترده و مشترکی را دارند، بنابراین به طور طبیعی این سفرها می تواند در عملیاتی کردن برنامه های مشترک دوطرف موثر باشد.

کاظمی قمی افزود: با توجه به اراده رهبران دو کشور، مشخص است که ما باید شاهد افزایش روند همکاری های ایران و عراق در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی_ امنیتی باشیم و این قبیل سفرها میان مقامات عالی رتبه دو طرف می تواند در عمق بخشی به همکاری های دوجانبه و اجرایی کردن توافقات پییشن انجام شده میان دو کشور مفید باشد.

سفیر اسبق ایران در عراق با بیان اینکه سفر آقای صالح در شرایطی به کشور ما صورت گرفته است که ما شاهد تحریم ها و فشارهای ظالمانه آمریکایی ها علیه مردم ایران هستیم، خاطرنشان کرد: آمریکا در این مسیر به عراق فشار زیادی را وارد آورد تا با آنها در تحریم ها علیه ایران همراهی داشته باشند ولی بغداد تسلیم سیاست زورگویانه آنها نشد، بنابراین یکی دیگر از پیامدهای سفر رئیس جمهور عراق به ایران اعلام پاسخ منفی به خواسته آمریکایی ها است.

وی ادامه داد: دولتمردان عراقی به آمریکا گفتند که ما به منافع ملی خود فکر می کنیم و تامین این منافع هم از رهگذر توسعه تعاملات عراق با ایران و دیگر کشورهای منطقه ای و همسو با بغداد خواهد بود.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور عراق نشان می دهد که اراده آنها مقابله با آمریکا است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال عراقی ها چه در دوران پیش از سقوط رژیم صدام و چه در زمان فعلی، همواره کمک، حمایت و همراهی با مردم بوده و خواهد بود.

این دیلپمات کشورمان تصریح کرد: ایران و عراق اشتراکات زیاد دینی_مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی با یکدیگر دارند. ایران تنها کشوری هست که در سخت‌ترین شرایط به یاری مردم عراق آمده، همه می دانند که ایران در زمانی که تروریست ها به خاک عراق وارد شدند و کشتار و خرابی های بسیاری را به راه انداختند در کنار دولت و مردم عراق برادرانه ایستاد و در مبارزه با تروریست‌ها با آنها همکاری کرد.

وی ادامه داد: سفر آقای صالح، در چاچوب منافع مشترک دو طرف انجام شده که هم می تواند به ثبات و امنیت منطقه ای و هم به تعمیق روابط و همکاری های دوجانبه کمک کند.

کاظمی قمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در این سفر مسائل و مشکلات موجود میان دو کشور برای اجرایی کردن توافقات از پیش انجام شده، مورد مذاکره مقامات قرار بگیرد و گام های جدی‌تری برای توسعه همکاری ها داشته باشیم، پیش بینی می کنیم که امسال حجم همکاری های اقتصادی میان ایران و عراق علیرغم فضای ایجاد شده توسط بدخواهان افزایش پیدا کند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها