توصیه‌های ذوالقدردرباره استفاده از اینترنت توسط کودکان

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نباید به دلیل برخی مسائل و دگم اندیشی‌ها مانع استفاده فرزندان‌مان از مزیت‌های اینترنت و فضای مجازی شد.

توصیه‌های ذوالقدردرباره استفاده از اینترنت توسط کودکان

سیده فاطمه ذوالقدر،‌ با اشاره به ضرورت مدیریت استفاده کودکان از اینترنت، استفاده‌های آموزشی، درسی و پژوهشی را مهمترین کاربرد اینترنت برای خانواده‌ها و فرزندان‌شان دانست و افزود: برخورد سلبی مسؤولان یا خانواده‌ها به استفاده از اینترنت و مزیتهای آموزشی آن عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای والدین و فرزندان‌شان دارد، بنابراین مدیریت فضای اینترنت و محتوای آن توسط خانواده‌ها باید به نحوی سازماندهی شود که فرزندان و کودکان بتوانند از مزیت‌های آموزشی این فناوری پیشرفته به نحوی استفاده کنند تا ضمن رشد استعدادها و توانایی‌های ذهنی و روانی آنان مهارتهای اجتماعی و آموزشی فرزندان نیز تکامل یابد.

وی فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده‌ها در استفاده از اینترنت را ضروری دانست و افزود: استفاده مناسب فرزندان و کودکان از محتویات علمی و آموزشی اینترنت از طریق گفت‌وگو والدین و مربیان آموزشی و همچنین از طریق محیط‌های آموزشی داخل مدرسه و موسسات آموزشی خارج از مدرسه، وسایل ارتباط جمعی، رسانه ملی و وزارت آموزش و پرورش امکان‌پذیر است. در این صورت بخش زیادی از والدین از سخت‌گیری و ممانعت‌های بی‌حاصل در استفاده فرزندان‌شان از اینترنت و محتوای علمی و آموزشی دوری خواهند کرد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس متذکر شد: با فراگیر شدن گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها، والدین بسیاری برای رسیدن به امور شخصی و داخل منزل این وسایل را بدون تعریف زمان‌بندی خاصی در اختیار کودکان و فرزندان‌شان قرار می‌دهند که این کار اصلا توصیه نمی‌شود.

ذوالقدر استفاده از اینترنت، لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، موبایل و تبلت حتی برای انجام آموزش، تحقیق یا پژوهش توسط دانش‌آموزان را با رعایت زمانبندی مناسب و تحت نظر والدین قابل قبول دانست.

نماینده مردم تهران در مجلس هشدار داد: در کنار استفاده از اینترنت و کامپیوتر باید حتما سایر روش‌های میدانی و فیزیکی در آموزش فرزندان نیز مورد استفاده قرار بگیرد حتی باید کودکان و فرزندان را به انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی تشویق کرد تا فرزندان‌مان رشد همه جانبه و متناسبی در همه زمینه‌های زندگی پیدا کنند.

وی نقش صدا و سیما، آموزش و پرورش و و چهره‌های تاثیرگذار جامعه را در استفاده اصولی از اینترنت و کامپیوتر ضروری دانست و افزود: قطعا اولین و مهمترین جایی که استفاده درست آموزشی و پژوهشی از اینترنت را به فرزندان و کودکان‌مان یاد می‌دهند، معلمان و کادر آموزشی مدارس هستند علاوه بر آن شبکه‌های آموزش، چهار و بخش‌های آموزشی سایر شبکه‌های رسانه ملی تاثیر تعیین کننده‌ای در والدین و فرزندان آنان در خصوص نحوه استفاده درست از اینترنت و محتوای آموزشی آن دارند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، دلیل تشکیل کمیته فضای مجازی در کمیسیون متبوعش را اهمیت محتوای اینترنت و فضای مجازی دانست و افزود: اهمیت و حساسیت اینترنت و محتوای فضای مجازی ایجاب کرد تا جمعی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی کمیته فضای مجازی را در این کمیسیون تشکیل دهند. این کمیته اخیرا طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها را در دست تصویب دارد و می‌تواند بستر استفاده صحیح و اصولی از اینترنت و محتوای آموزشی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و سایر زمینه‌ها را به صورت اصولی فراهم کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها