فراوان ترین نام‌خانوادگی ایران چیست؟

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال همچنین در خصوص فراوانی نام خانوادگی، اظهار کرد: «محمدی» و «احمدی» بیشترین فراوانی را در میان خانواده‌های ایرانی دارد.

فراوان ترین نام‌خانوادگی ایران چیست؟

محسن کرمی در نشست خبری همایش ملی فرهنگ مهندسی نام و نام‌گزینی در این رابطه افزود: 1500 درخواستی که تایید نشده، نام‌هایی بوده است که معنی خوبی داشته و به عنوان نام‌های قدسی فراوانی زیادی در سطح جامعه داشته است.

وی در خصوص بیشترین فراوانی نام دختر از اول سال 91 تاکنون، گفت: «فاطمه»، «زهرا»، «نازنین زهرا»، «زینب»، «ریحانه»، «یسنا»، «هستی»، «مریم»، «ستایش» و «رقیه» 10 نامی هستند که بیشترین فراوانی را در نامگذاری دختران داشته‌اند.

به گفته معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال، «امیرعلی»، «امیرحسین»، «ابوالفضل»، «علی»، «محمد طاها»، «حسین»، «امیر محمد»، «مهدی» و «محمد مهدی» نیز بیشترین فراوانی را در میان نامگذاری پسران طی 10 ماه اول سال 91 داشته‌اند.

کرمی در خصوص بیشترین فراوانی نام از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال تاکنون، اظهار کرد: «فاطمه»، «زهرا»، «مریم»، «معصومه»، «زینب»، «سکینه»، «رقیه»، «خدیجه»، «لیلا» و «مرضیه» بیشترین فراوانی را در میان دختران و «محمد»، «علی»، «حسین» «مهدی»، «رضا»، «حسن»، «محمدرضا»، «علیرضا»،‌ »احمد» و «عباس» بیشترین فراوانی را در میان پسران داشته است.

وی ادامه داد: با مقایسه همین نام‌ها می‌توان به نقش صدا و سیما در تغییر نوع نامگذاری پی برد.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص تنوع نامگذاری در میان دختران و پسران، گفت: 200 هزار و 816 نام برای پسران و 219 هزار و 704 عنوان نام برای پسران وجود دارد که نشان‌دهنده تنوع بیشتر نامگذاری در میان دختران است.

کرمی همچنین در خصوص فراوانی نام خانوادگی، اظهار کرد: «محمدی» و «احمدی» بیشترین فراوانی را در میان خانواده‌های ایرانی دارد.

وی ادامه داد: نام‌های خانوادگی که نامناسب بودند توسط سازمان ثبت‌ احوال تغییر پیدا می‌کنند. مثلا از نام‌های خانوادگی که معنی خوبی نداشته و با تغییر آنها موافقت شده است، می‌توان به «صبح به خیر لیف شاگرد»، «گرگی»، «دل کبابی»، «پیش‌دستی»، «گوش‌بر» و «تیغ‌زن» اشاره کرد.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه نام تاثیر بسزایی در افراد و جامعه دارد، افزود: شخصیت کودک با نامی که برای او انتخاب می‌کنند، شکل گرفته و تکوین پیدا می‌کند؛ علاوه بر آن بر همه ما روشن و نمایان است که در مدارس و سطح اجتماع، دانش‌آموزانی که نام‌های نامناسب دارند، مورد اذیت و آزار قرار گرفته و از این موضوع تاثیر بسیاری می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه‌پذیری افراد در سطح جامعه است و از آنجا که ما به تعامل با جامعه نیاز داریم، نام مناسب می‌تواند در برقراری ارتباط بهتر در سطوح جامعه و ایجاد زمینه برای حضور افراد در صحنه‌های مختلف بسیار موثر باشد.

کرمی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از والدین به نامگذاری فرزندان خود توجه نداشتند، افزود: نام‌های «آفت» و «کوچک» برای دختران و نام‌هایی مانند «چاکر»، «نوکر» و «غلام» برای پسران انتخاب می‌شد که بسیار نامناسب بوده و جنبه تحقیرکننده داشت.


معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال یکی از رسالت‌های سازمان ثبت‌احوال را "پاسداشت هویت اجتماعی" و "فرهنگی جامعه" دانست و افزود: باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. بنابراین باید با مهندسی نام‌هایی که شان و منزلت افراد را ارتقا داده، با نام‌هایی که از حیث معنی و جنسیت یا ریشه‌شناسی مناسب نیست یا به فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تعلق ندارد، جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه نام‌های مذهبی کهنه‌شدنی نیستند، افزود: از سال 1297 تاکنون می‌بینیم که فراوانی نام‌های مذهبی در بین مردم زیاد است که نشان از پایبندی ملت ما به ارزش‌های دینی و اسلامی دارد. همچنین نام‌های "قدسی" و "ایرانی" نیز در نامگذاری افراد بسیار استفاده شده است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص دستورالعمل تغییر نام به «محمد»، اظهار کرد: در چند ماه گذشته که هجمه‌ای به ساحت قدسی پیامبر در سطح رسانه‌ها و سایت‌ها صورت گرفت، برای مقابله با این موضوع تصمیم گرفتیم کسانی که تمایل دارند نام خود را به «محمد» تغییر دهند، بدون تشریفات اداری این کار را انجام بدهند.

کرمی ادامه داد: از اول آذرماه امسال که این دستورالعمل ابلاغ شده تا پایان دی ماه، استان تهران با 4227 مورد و استان خراسان‌رضوی 3720 و خوزستان با 2488 مورد بیشترین فراوانی را در انتخاب نام «محمد» داشته‌اند، اما استان فارس با 131 مورد، اصفهان با 122 و استان گلستان با 117 مورد بیشترین تغییر نام به «محمد» را طی این دو ماه داشته‌اند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص تسهیل تغییر نام، اظهار کرد: پیش از اینکه دستورالعمل تغییر نام را به استان‌ها ابلاغ کنیم، هر کس که می‌خواست نام خود را عوض کند، باید به محاکم مراجعه کرده و هزینه‌های میلیونی را متحمل می‌شد که این مسئله مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد، اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های قانونی ثبت احوال و مشاوره‌ای که توسط اساتید و حقوقدانان انجام شد، دستورالعملی تهیه شد که مردم به راحتی بتوانند نام نامناسب خود را تغییر دهند.

کرمی با بیان اینکه اکنون معمولا بیش از 15 روز برای تغییر نام زمان نمی‌برد، افزود: تغییر نام در چارچوب معیارهای ثبت‌ احوال و در صورتی که مستهجن، تحقیر‌کننده یا خارجی نباشد، صورت می‌گیرد و هزینه برای انجام آن فقط 5000 تومان است.

وی همچنین در خصوص تغییر نام خانوادگی، اظهار کرد: طبق قانون صراحتا اعلام شده که تغییر نام خانوادگی در اختیار سازمان ثبت احوال بوده و به راحتی می‌توانیم با رعایت حق تقدم، نام فرد را تغییر دهیم.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال گفت: خانواده‌ها می‌توانند برای انتخاب نام یا تغییر آن، بدون مراجعه به سازمان ثبت احوال وارد پورتال آن شده و خدمات مشاوره نام بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن می‌توانند از طریق ایمیل، تلفن و فکس نیز ارتباط برقرار کرده و سوال خود را از جهت ریشه، فراوانی، تعلق به قومیت، ایرانی یا خارجی بودن بپرسند و پاسخ مناسب خود را دریافت کنند.

کرمی با بیان اینکه ضرورتی برای تغییر نام مناسب وجود نخواهد داشت، افزود: معمولا رسانه‌ها تاثیرات خود را بر مقوله‌های فرهنگی در سطح جامعه می‌گذارند و آمارهایی که از پایگاه اطلاعات جمعیت گرفته‌ایم، نشان می‌دهد در مواقعی که صدا و سیما سریال‌هایی را به معرض نمایش گذاشته و هنرپیشه نقش اول آن نام خاصی دارد، این نام در تمایلات و سلایق مردم تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی، نام «ستایش» و «هستی» از نام‌هایی است که با پخش سریال‌های صدا و سیما در بین مردم بیشتر شده‌ است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه از روی نام می‌توان فهمید که شخص به کدام قومیت، ملیت، دین یا مذهب تعلق دارد، افزود: خانواده‌ها برای نامگذاری از منابع و روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و بعضا از نام‌های قرآنی، گل‌ها، نام‌های اسطوره‌ها، مفاخر و کرات مانند ناهید، خورشید، ماه یا موجودات زنده مثل «آهو» و «غزال» استفاده می‌کنند.

کرمی تاکید کرد: چنانچه تمامی نام‌هایی که مربوط به قومیت‌های ایرانی است، معنی مناسبی داشته باشند، هیچ ممنوعیتی برای نامگذاری ندارند.

وی در خصوص محل مراجعه برای تغییر نام، اظهار کرد: علاوه بر ادارات ثبت احوال در سطح کشور، دفاتر پیشخوان دولت نیز 17 خدمت را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌کنند. همچنین آنها می‌توانند از طریق پورتال سازمان ثبت احوال درخواست خود را ارائه کرده و تنها یک بار برای انجام کارهای حقوقی به دفاتر ثبت احوال مراجعه کنند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال از برگزاری سومین همایش مهندسی نام و نامگذاری در هفتم بهمن ماه خبر داد.

منبع: ایسنا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها