تاریخ ایران در تخت جمشید توسعه می یابد

مدیر موزه تخت جمشید گفت: با اجرایی شدن فاز دوم توسعه این موزه در آینده نزدیک، فضای نمایشگاهی آن با افزایش صد در صدی دو برابر خواهد شد.

تاریخ ایران در تخت جمشید توسعه می یابد

کرامت بردبار مدیر موزه در حین بازدید از این موزه به ما می‌گوید: قیمت بلیت 5 سال است تغییری نکرده و با وجود تورم و نوسانات شدید ارزی، همچنان برای گردشگران داخلی سه هزار تومان و برای خارجی‌ها 20 هزار تومان است.

وی می‌افزاید: چون هنوز مشکل استفاده از مسترکارت یا کارت‌های مشابه اعتباری در ایران حل نشده، ناگزیریم از گردشگران خارجی بخواهیم حتما به ریال پول پرداخت کنند.

او ادامه می‌دهد: در بخش نمایشگاهی 200 متر مربعی موزه، حدود 200 شیء در معرض نمایش قرار دارد که به استثنای تابوت سفالی اشکانی، باقی اشیا هخامنشی هستند.

بردبار گفت: مابقی اشیا که مربوط به سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و دوران اسلامی هستند در مخزن نگهداری می‌شوند که این اشیا از تل‌های قبل از تاریخ اطراف مرودشت، از تخت جمشید و از تل‌های اسلامی به دست آمده است.

مدیر موزه ملی تخت جمشید اظهار کرد: این موزه از نظر ایمنی و امنیتی مطابق استاندارد است اما ویترین‌ها از نظر کیفیت و کاربرد در سطح پایینی قرار دارند به گونه‌ای که گرد و خاک و حشرات کوچک می‌توانند به داخل نفوذ کنند.

او اظهار امیدواری کرد تا مشکلات کیفیت نامطلوب ویترین‌ها در تغییر ساختار فاز دوم اصلاح شود.

بردبار تاکید کرد: فاز نخست طرح توسعه موزه در سال‌های 1390 تا 1393 شمسی اجرا و بر اساس آن حدود 30 ویترین به مجموعه اضافه شد.

وی افزود: فاز دوم طرح توسعه موزه که مصوب شده، به زودی اجرایی می‌شود و بر اساس آن مساحت نمایشگاهی صد در صد افزایش یافته و امکان نمایش 200 اثر دیگر از اشیای گنجینه وجود خواهد داشت.

او ادامه داد: طبق کار مطالعاتی صورت گرفته، در این طرح علاوه بر افزایش ویترین‌ها و اضافه شدن دالان هوایی، محلی برای استراحت و مطالعه گردشگران نیز پیش‌بینی شده است.

مدیر موزه تخت جمشید افزود: بهبود و مطلوب‌سازی سیستم‌های برودتی، سنسورها، تهویه‌ها و ویترین‌ها نیز از دیگر بخش‌های مورد توجه در اجرای فاز دوم است.

وی تصریح کرد: اعتبار عمرانی این موزه از بودجه اداره کل پایگاه‌های جهانی و بودجه جاری و حقوق کارکنان آن بنا به تفکیک وظایف از طریق اداره کل موزه‌ها و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تامین می‌شود.

بردبار گفت: با موزه‌های کشورهای خارجی به طور مستقیم همکاری بین موزه‌ای نداریم اما عمده تبادلات نمایشگاهی بین موزه‌ای با واسطه موزه ملی انجام می‌شود و اشیای مورد درخواست ما با رعایت همه موارد ایمنی و امنیتی از طریق موزه ملی و با دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی برای مدت معینی در اختیار موزه‌های خارجی درخواست‌کننده قرار می‌گیرد.

او گفت: برای زیباسازی محوطه اقدام قابل انجامی در دستور کار نداریم چون تا شعاع سه کیلومتری حریم تخت جمشید احصا شده، حتی اجازه کاشت یک درخت هم وجود ندارد و ما خود وظیفه داریم از این عرصه و حریم و حتی منظر مراقبت و نظارت کنیم که این حریم در بخش‌های غربی، شمالی و جنوبی معین شده و از قسمت شرق هم به کوه رحمت منتهی می‌شود.

مدیر موزه تخت جمشید گفت: عمده بازدیدکننده‌های این موزه، گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی هستند و جوانان و زوج‌های جوان هسته اصلی بازدید کننده‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی ضمن گلایه از صدور مجزای بلیت برای بازدید موزه ابراز امیدواری کرد این اجازه به آنان داده شود تا بلیت موزه و محوطه تخت جمشید به خرید یک بلیت فقط در ورودی محوطه تاریخی منحصر شود که با این اقدام، گردشگران به مشقت نیفتند.

بردبار، در طرح ابتکاری جالبی در خارج از وقت اداری، مدت دو سال است که کلاس‌های آشنایی با میراث فرهنگی را برای جوانان مرودشتی برگزار کرده و این طرح با استقبال دانش‌آموزان این منطقه مواجه شده است.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها