طوفان و زلزله رشد اقتصادی ژاپن را کاهش داد

اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی عمدتا تحت تاثیر بروز بلایای طبیعی کم سابقه در این کشور افت ۱.۲ درصدی را تجربه کرد.

طوفان و زلزله رشد اقتصادی ژاپن را کاهش داد

ارقام اولیه نشان داده اند که اقتصاد ژاپن بین ماه‌های جولای و سپتامبر 1.2 درصد افت کرده است. یک زلزله و طوفان مخرب در بین بلایای طبیعی بود که امسال در ژاپن رخ داد و باعث افت بیش از انتظار اقتصاد این کشور شد .
دلیل رکود می‌تواند جنگ تجاری بین آمریکا و چین هم باشد که به تجارت جهانی و رشد اقتصادی ضربه زده است. یک نظرسنجی از چندین اقتصاددان نشان داد که یک افت یک درصدی در رشد اقتصادی چین برای سه ماهه سوم منتهی به سپتامبر پیش‌بینی می‌شود. صادرات 1.8 درصد نسبت به فصل گذشته کاهش یافته که سریعترین کاهش در سه سال گذشته بوده است.

در تابستان بلایای طبیعی بسیاری در ژاپن رخ داد که بدترین آنها سیلی بود که طی دهه‌ها بی سابقه بود. همچنین یک زلزله و یک طوفان مرگبار هم به این کشور ضربه زد. این فجایع طبیعی کارخانه‌ها را خراب کردند و هزینه‌های داخلی را بالا بردند .افزایش تنش های تجاری و سیاست حمایت از تولیدات داخلی باعث رکود رشد اقتصادی در آینده می شود. جنگ تجاری بین آمریکا و چین هم به خاطر نقش مهم آن در زنجیره تامین جهانی ضربه سختی به ژاپن می زند.
در صورت تشدید جنگ تجاری، صادرات قطعات اتومبیل، الکترونیک و ماشین آلات صنعتی مختل می شود.

کوهی ایواهارا، اقتصاددان ناتیکسس سکیوریتی ژاپن گفت:«ناپایداری ها و بلاتکلیفی های جنگ تجاری رو به افزایش است. ما شاهد رکود در آسیا هستیم که به‌تدریج به ژاپن ضربه می‌زند» .

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها