میدل ایست آی: بن سلمان، نتانیاهو را به جنگ با غزه تشویق کرد

پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش داد، ولیعهد عربستان با هدف منحرف کردن توجه آمریکا از قتل خاشقجی و تحریم‌ها در اثر این جنایت، تلاش کرده نخست وزیر اسرائیل را برای حمله به غزه قانع کند.

میدل ایست آی: بن سلمان، نتانیاهو را به جنگ با غزه تشویق کرد

این پایگاه انگلیسی مختص تحولات خاورمیانه، از زبان منابع داخلی عربستان نوشت، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با هدف انحراف افکار عمومی از مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد این کشور، تلاش کرده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را قانع کند تا علیه حماس در غزه جنگ راه بیندازد.

منابع عربستانی این پایگاه تصریح کردند، کارگروهی در عربستان تشکیل و یک بسته شامل اقدامات محتمل و سناریوها را برای مقابله با ضرر و زیان‌هایی که در پی مساله خاشقجی دامن‌گیر سعودی‌ها شده، ارائه داد که حمله به غزه یکی از این پیشنهادها بوده است.

این کارگروه از مسؤولان دفتر پادشاهی، وزارت‌خانه‌های خارجه و دفاع و سازمان اطلاعات عربستان تشکیل شده و هر شش ساعت گزارشی به ولیعهد ارائه می‌کند. این کارگروه به بن سلمان پیشنهاد داده که شروع جنگ در غزه توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و افکار عمومی جهان را از مساله خاشقجی منحرف کرده و موجب می‌شود در حفاظت از منافع استراتژیک اسرائیل بر نقش مثبت ریاض در این زمینه متمرکز شود.

همچنین این کارگروه به ولیعهد پیشنهاد کرد که ترکیه را به هر وسیله‌ای محدود کند، از جمله اینکه به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از طریق ارائه پیشنهاد خرید سلاح از ترکیه، رشوه داده و در اظهاراتی روابط بین ریاض و آنکارا را بستاید.

نکته قابل توجه اینکه ولیعهد در همایش "ابتکار عمل آینده" که ماه میلادی گذشته در ریاض برگزار شد، گفت: جنایت قتل خاشقجی با هدف ایجاد تنش و جنگ میان ترکیه و عربستان مورد استفاده قرار گرفته شده است اما مادامی که پادشاهی به نام سلمان و لیعهدی به نام محمد بن سلمان در عربستان و رئیس جمهوری به نام اردوغان در ترکیه وجود دارد، این امر رخ نخواهد داد.

میدل ایست آی اعلام کرد که یکی از نزدیکان بن سلمان که اصالت ترکی دارد و مدیر یک شبکه عربی وابسته به عربستان است، پیشتر مقاله‌ای نوشته و برخی توصیه‌های این کارگروه را فاش کرده بود. وی در این مقاله درباره بیش از ۳۰ اقدام احتمالی صحبت کرده که ریاض در صورت اعمال تحریم توسط واشنگتن به دلیل قتل خاشقجی به آنها متوسل خواهد شد.

از جمله این اقدمات افزایش دو یا سه برابر قیمت نفت، پیشنهاد احداث پایگاه نظامی به روسیه در شمال عربستان و جایگزینی چین و رسیه به جای ایالات متحده به عنوان دو کشور اصلی برای خرید سلاح است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها