حزبی شدن انتخابات نمایندگان را نسبت به عملکردشان پاسخگو می کند

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه هنوز حزبی شدن انتخابات در قانون مطرح نشده است گفت: اگر انتخابات حزبی شود نمایندگان نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

حزبی شدن انتخابات نمایندگان را نسبت به عملکردشان پاسخگو می کند

شهاب الدین بیمقدار شامگاه دیروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، در خصوص اعلام آمادگی دولت برای ارائه لایحه جامع نظام انتخابات به مجلس، اظهار داشت: از گذشته همواره ارائه لایحه جامع نظام انتخابات مطرح می‌شد، زمانی که من به مجلس دهم آمدم این بحث‌ها وجود داشت.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید ارائه لایحه جامع نظام انتخابات جز اولویت‌های دولت نیست که تاکنون آن را به مجلس ارائه نکرده‌اند، بیان کرد: اکنون قانون انتخابات مجلس در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها بررسی می‌شود ولی اگر دولت نیز لایحه خود را به مجلس دهد بصورت یک جا لایحه دولت و مصوبات کمیسیون را به صحن ارائه می‌کنیم.

وی افزود: اگر لایحه جامع نظام انتخابات به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، احتمال اینکه این قانون مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی شود، وجود دارد.

بی‌مقدار ادامه داد: البته طرحی که مجلس اکنون تهیه کرده، مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نمی‌شود زیرا به هر حال انتخابات باید برگزار شود و نمی‌توان با توجیه داشتن بار مالی، این طرح را در شورای نگهبان رد کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون امورداخلی کشور مورد بحث قرار گرفته است، گفت: همچنین راجع به تبلیغات انتخاباتی نیز مباحثی مطرح شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون امورداخلی کشور مجلس تبصره‌ای در قانون انتخابات تصویب شده که اگر شورای نگهبان بخواهد کسی را رد صلاحیت کند باید مستند به دلایل باشد، بیان کرد: در سیاست‌های کلی انتخابات نیز همین موضوع آمده بود و مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کرده‌اند تا حقی از کاندیداها ضایع نشود.

وی افزود: یکی از اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها پیشنهاد داد تا مقرر شود از این پس شورای نگهبان نتواند کاندیدایی را بدون ارائه دلیل رد صلاحیت کند؛ عدم احراز صلاحیت موضوعیت ندارد بلکه رد صلاحیت کاندیداها باید بنابر ادله متقن باشد و به خود آن کاندیدا ارائه شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان یا باید کاندیداها را رد صلاحیت کند یا اینکه صلاحیت کاندیداها را تایید کند، گفت: اگر شورای نگهبان این قانون را تصویب کند، این قانون نسبت به قوانین سابق ممتاز می‌شود همچنین این شیوه به عدالت نزدیک‌تر است.

وی در پاسخ به اینکه تعداد بالای کاندیداهای انتخابات مجلس کار شورای نگهبان را برای رسیدگی به صلاحیت کاندیداها سخت می‌کند، افزود: اگر انتخابات مجلس استانی شود، تعداد کاندیداها کاهش می‌یابد، البته راه حل این مشکل حزبی شدن انتخابات مجلس است.

بی مقدار با بیان اینکه هنوز حزبی شدن انتخابات در قانون مطرح نشده است، ادامه داد: نظر من این است که کشور برای داشتن دموکراسی باید حزبی شود، اگر انتخابات حزبی شود نمایندگان نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها