بعد از یک سال از زلزله کرمانشاه

دولت برای تامین مسکن مستاجرین کرمانشاهی فکری کرد

استاندار کرمانشاه با ارائه گزارش یک ساله از اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: طبق دستور رئیس جمهور تسهیلاتی نیز برای خانه‌های تخریب شده مستاجرین کرمانشاهی پیش‌بینی شده است.

دولت برای تامین مسکن مستاجرین کرمانشاهی فکری کرد

هوشنگ بازوند در آیین اهداء ماشین‌آلات تهیه شده توسط شهرداری تهران به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه که عصر امروز با حضور سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: پس از زلزله کرمانشاه آقای افشانی که در‌ آن مقطع معاون وزیر کشور بودند حضور پیدا کردند و جلساتی را برگزار کردند.

وی تصریح کرد: زلزله کرمانشاه بزرگترین زلزله در غرب محسوب می‌شد که وسعت زیادی را در بر داشت و علیرغم اینکه زلزله‌های بزرگی در کشور رخ داده است اما میزان تخریب این زلزله بسیار بیشتر از زلزله‌های دیگر بود و حدود 9 شهرستان، 22 شهر و 1932 روستا تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.

استاندار کرمانشاه همچنین به پس‌لرزه‌های زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بالغ بر 5 هزار و 435 پس‌لرزه رخ داد که برخی از آنها به اندازه یک زلزله بزرگ 6.1 ریشتری و یا 5.9 ریشتری بودند.

بازوند با اشاره به قطع برق همزمان با زلزله کرمانشاه گفت: در همان مقطع یک دکل برق در سر پل ذهاب وجود داشت که بر اثر زلزله این دکل سقوط و برق آن مناطق قطع شد.

وی به اسکان اضطراری و موقت زلزله‌زدگان در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در آن مقطع اقدامات خوبی به لحاظ توزیع چادر انجام گرفت و در ادامه نیز اسکان اضطراری و موقت و تهیه کانکس برای زلزله‌زدگان در دستور کار قرار گرفت و این در حالیست که با توجه به شرایط ما به هیچ عنوان چاره‌ای جز استفاده از کانکس در محل زلزله‌زده نداشتیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: با استقرار کانکس‌ در محله‌های تخریب شده در پی زلزله به سمت اسکان موقت نیز گام‌هایی برداشتیم البته تلاش شد این اسکان به صورت اردوگاهی نباشد چرا که برنامه‌ریزی شد که کانکس‌ها در نزدیک‌ترین مکان به منزل زلزله‌زدگان قرار بگیرد و در واقع در 95 درصد از روستاها این کار با موفقیت انجام شد و کانکس‌ها در حیاط منازل تخریب شده استقرار پیدا کرد. اما در شهرها نتوانستیم این درصد را محقق کنیم و مجبور شدیم در یکی از محلات کانکس‌ها را مستقر کنیم اما در این رابطه نیز تعداد کانکس‌ها بیش از 300 کانکس نشد.

بازوند گفت: پس از اسکان موقت تلاش برای اسکان دائم را در دستور کار خود قرار دادیم و این یک تجربه خوبی برای ما محسوب شد و علی‌رغم اینکه زلزله در کرمانشاه رخ داده بود اما زندگی مردم از حالت عادی خارج نشد و زندگی حالت طبیعی خود را داشت.

وی گفت: در‌ آن مقطع ما روزانه به اندازه 700 تا 800 هزار نفر تولید زباله داشتیم و شهرداری‌ها قادر به جمع‌آوری آن نبودند و با عنایت رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران کمک‌های خوبی در این حوزه و سایر حوزه‌ها به شهرداری کرمانشاه صورت پذیرفت.

وی گفت: مناطق 14 و 20 شهرداری در این رابطه کمک شایانی را به شهرداری‌های کرمانشاه داشتند و اگر این کمک‌ها در آن مقطع نبود قطعا ما با مشکلات فراوانی روبرو می‌شدیم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه زلزله کرمانشاه نخستین زلزله‌ای بود که تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته بود گفت: اگر چه این فضا فرصت خوبیست اما تهدیدهایی را نیز در بر داشت و ما باید فضای مجازی را نیز مدیریت می‌کردیم. شهرداری تهران با تامین نیروی انسانی و ماشین‌آلات اقدام خوبی را برای حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه انجام داد و در این زمینه باید از آنها قدردانی شود.

بازوند گفت: در این زمینه پس از اسکان موقت 104 هزار خانه آسیب دیده بودند که از این تعداد 68 هزار خانه نیازمند تعمیر بودند که در ادامه 59 هزار خانه در بانک ثبت‌نام و وام تعمیراتی خود را دریافت کردند که بر اساس آخرین آمار 53 هزار واحد ساختمانی کارشان به اتمام رسیده است.

وی گفت: در آن مقطع ما 3 ماه درگیر اسکان اضطراری و موقت بودیم و در آن زمان ما شاهد بارندگی‌های فراوان در استان بودیم که این کار ما را به مراتب سخت می‌کرد.

استاندار کرمانشاه به حضور مقام معظم رهبری در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: حضور ایشان نقطه قوتی برای همه دست‌اندرکاران و تسکین درد مردم بود. علاوه بر این پس از 36 ساعت در این حادثه شاهد حضور شخص رئیس جمهور در جمع زلزله‌زدگان بودیم که در آن موقع نیز مصوبات خوبی تصویب و اعتبار آن نیز تامین شد.

وی به تلاش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این دوستان نیز با 13 اکیپ کار بازسازی را در آن مقطع به عهده گرفتند که در این زمینه نیز اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

بازوند تصریح کرد: در آن زمان و با توجه به مصدومیت زلزله‌زدگان کار انتقال آنها به بیمارستان‌ها انجام گرفت که برخی از آنها به فرودگاه کرمانشاه منتقل و به بیمارستان‌های استانهای همجوار منتقل شدند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: قبل از زلزله کرمانشاه خانواده‌ها درخواست صدور 6300 پروانه ساختمانی را داشتند که پس از این حادثه تعداد این پروانه‌ها به 10 هزار و 400 عدد رسید. ضمن اینکه با تاکید رئیس جمهور تمهیداتی نیز برای مستاجرین در این حادثه پیش‌بینی شده است و حدود 2600 خانوار نیز از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از بیمارستان‌های کرمانشاه نتوانستند در برابر زلزله دوام بیاورند گفت: امیدواریم تمهیداتی از سوی مسئولان مربوطه برای مقاوم‌سازی این مراکز پیش‌بینی شود. ضمن اینکه باید حساسیت بیشتری نسبت به ساختمان‌های دولتی و یا سایر ساختمان‌ها از جمله مسکن مهر صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها