طرز تهیه ماست موسیر تازه خانگی

طرز تهیه ماست موسیر تازه خانگی

ماست موسیر یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین پیش‌غذاهاست. در اینجا با طرز تهیه ماست موسیر خانگی و همچنین خواص ماست موسیر آشنا شوید.

ماست موسیر نوعی پیش غذای ساده است که طرفداران بسیار زیادی دارد. ماست موسیر یا ماست و موسیر جزو خانواده بورانی‌هاست و مانند انواع بورانی از ترکیب موسیر با ماست و ادویه‌جات معطر و نمک تهیه می‌شود.
در ادامه شما را با طرز تهیه ماست موسیر و خواص ماست موسیر آشنا خواهیم کرد اما قبل از آن مختصری درباره موسیر خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

موسیر:

موسیر، سیر کوهی یا کلاسیر گیاهی است از خانواده سیر و پیاز که شباهت بسیار زیادی به این دو گیاه دارد. قسمت مورد استفاده گیاه موسیر، پیاز آن است که کمی از سیر بزرگ‌تر بوده و بافت یک‌پارچه‌ای دارد. بوی موسیر نسبت به سیر کمتر است اما خواص این گیاه بسیار بیشتر از چیزی است که اغلب ما می‌دانیم. موسیر چاشنی‌ای اشتهاآور و دارای طبیعت گرم بوده و انواع مختلفی دارد که بهترین نوع آن رنگ قرمز مسی دارد.
در حدود ۴۰ گونه از این گیاه شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالرومی می‌رویند و حتی برخی از گونه‌های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می‌کارند.
از فراورده‌های موسیر برای کم‌کردن قند خون در افراد دیابتی استفاده می‌شود و هم چنین از خواص گندزدایی آن برای دفع انگل‌ها همراه غذا استفاده می‌شود.
طرز تهیه ماست موسیر، خواص موسیر، خواص ماست موسیر، خواص ماست
از جمله خواص موسیر می‌توان به:
افزایش دفع ادرار التیام دهنده و ترمیم کننده زخم‌ها تسکین دهنده التهاب طحال و کبد تاثیر مثبت بر دستگاه اعصاب مرکزی کاهش سردردهای میگرنی کمک به سیستم قلبی- عروقی کمک به کاهش چربی‌های خون و پیشگیری از تصلب شرائین و تنظیم فشار خون اشاره نمود.

طرز تهیه ماست موسیر:

برای تهیه ماست موسیر در صورتی که از موسیر تازه استفاده می‌کنید، ابتدا باید موسیرها را کاملا تمیز کرده و بعد خرد کنید و به مدت 1ساعت درون آب سرد خیس کنید. در این 1 ساعت، چند بار آب آن را عوض کنید چون موسیر تازه بسیار تند است. حالا در صورتی که بخواهید از همان موسیر تازه برای تهیه ماست موسیر استفاده کنید باید موسیرها را ساطوری کنید و داخل ماست چکیده بریزید. ماست بهتراست ماست میش ( گوسفند) باشد چون کیفیت ماست موسیر تا حد زیادی به ماست بستگی دارد. به ماست و موسیر یک شبانه روز فرصت دهید تا طعم آن‌ها به خوبی باهم مخلوط شود و روز بعد، به میزان لازم نمک و فلفل داخل آن بریزید و خوب زیر و رو کنید. اما اگر بخواهید از پودر موسیر برای تهیه ماست موسیر استفاده کنید باید موسیرهای شسته‌شده را به روشی که قبلا در مورد خشک کردن موسیر آموزش دادیم خشک کرده و آسیاب کنید و حدود یک قاشق مرباخوری پودر موسیر خانگی که خودتان تهیه کردید را در یک لیوان ماست چکیده کم نمک ریخته و آن را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و هم بزنید و یک روز بیرون از یخچال قرار دهید. بعد از یک روز، ظرف را داخل یخچال قرار داده و بعد از جند روز که ماست حسابی جا افتاد و طعم‌ها ترکیب شدند، ماست و موسیر شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید. به عنوان ادویه می‌توانید به ماست موسیر کمی پونه و فلفل و یا کرفس کوهی اضافه کنید اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند بدون ادویه باشد که این مورد بسته به سلیقه شما دارد.
امیدواریم این پیش غذای ساده و خوشمزه را تهیه کرده و از طعم یک ماست موسیر خانگی خوشمزه لذت ببرید. اما در ادامه، خواص ماست و موسیر را بخوانید.

خواص ماست:

برای آشنایی با خواص ماست موسیر بهتر است به خواص ماست نیز به صورت خلاصه اشاره کنیم.
ماست تهیه شده از شیر هم ارزش غذایی و هم اثرات درمانی بسیار گسترده‌ای دارد. ماست دارای میکروارگانیسم‌های زنده‌ بسیار ارزشمندی است که بیشترین آنها را باسیلوس بلگاریکوس و در درجه بعدی استرپتوکوکوس ترموفیلوس تشکیل می‌دهند که در صورت مصرف ماست، این میکروارگانیسم‌ها به دفع مخمرهای رایج کمک می‌‌کنند.
این دو میکروارگانیسم با تولید هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه مانع از رشد استافیلوکوک اورئوس می‌شود. افرادی که نسبت به لاکتوز یا قند شیر عدم تحمل دارند، بهتر است از ماست استفاده کنند.
ماست در کاهش احتمال بروز سرطان روده نیز موثر است. به این ترتیب که لاکتوباکتریاسه‌های موجود در آن،رشد باکتری‌ های مفید در روده را تحریک کرده و باکتری‌‌های بیماری ‌زا را که می‌ توانند به سلول‌‌های روده آسیب برسانند، کاهش می‌دهند. از سوی دیگر این باکتری‌ها با متصل‌شدن به اسید‌های صفراوی، احتمال وارد شدن آسیب به سلول ‌های روده را کم می ‌کنند و از تبدیل نیترات و نیتریت موجود در غذا به ترکیبات نیتروزآمین که سرطان ‌زا هستند، جلوگیری به عمل می‌ آورند.
کلسیم موجود در ماست نیز ضمن باند شدن با ترکیبات صفراوی،رشد سلول‌ های طولی روده را کم می‌کند. طی برخی مطالعات دیده شده افرادی که روزانه بیش از 1200 میلی‌ گرم کلسیم مصرف می ‌کنند، 75 درصد احتمال ابتلای کمتری به سرطان روده داشته‌اند.

خواص ماست و موسیر:

اصولا ماست موسیر ملایم‌تر از ماست و سیر بوده و به همین جهت بوی تند و تیز سیر را که ناشی از فرآورده‌های گوگردی آن مثل آلیسین است ندارد و از این نظر می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران (بوی بد تنفسی) از آن استفاده کرد. به شرط اینکه، از ماست‌های مانده و پرچرب و خامه‌ای،‌ ماست و موسیر تهیه نشده باشد.
با وجود داشتن خواص زیاد، مصرف این ماده غذایی نیز مانند هر ماده غذایی دیگری باید کنترل شده و در حد اعتدال باشد تا برعکس عمل نکرده و باعث مشکلات متعدد نشود.

مضرات موسیر:

از جمله مضرات موسیر، افزایش حرارت بدن و عطش است که ممکن است منجر به سردرد شود. زیاده‌روی در خوردن موسیر خام برای افراد گرم‌مزاج مضر می باشد
گردآوری: مجله اینترنتی ستاره

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها