گزارش نیویورک تایمز از ابعاد غیرانسانی تحریم آمریکا علیه مردم ایران

نیویورک تایمز طی مقاله‌ای درمورد تاثیر تحریم‌های جدید امریکا بر کمبود دارو در ایران می‌نویسد. متن زیر خلاصه‌ای از این گزارش است.

گزارش نیویورک تایمز از ابعاد غیرانسانی تحریم آمریکا علیه مردم ایران

به گزارش خبر فوری ، نویسنده گزارش امروز نیویورک تایمز در ابتدا از نگرانی مردم ایران از بحران دارو سخن می‌گوید. از نظر نویسنده نیویورک تایمز فشار و نگرانی حاصل از تشدید تحریمها و به خصوص بحران دارویی در صدای شهروندان ایرانی مشهود است. همان کسانی که برای درمان خویش یا خانواده باید هرچه سریع تر قرص های دیازوکساید، داروهای کمیاب مربوط به سرطان و انسولین را به دست بیاورند. نویسنده از شهروندی نام می‌برد که برای درمان پدرش باید دیازوکساید بخرد. این دارو وارداتی است و ورودش به ایران تا همین اواخر مشکل نبود اما در سه ماه گذشته، بیماران قادر به پیدا کردن آن در ایران نیستند. این کمبود دارو به علت تحریم‌های جدید آمریکا است.
کمبود انسولین هم باعث تشدید بیماری بسیاری از ایرانی‌ها شده و ممکن است بسیاری از افراد دیابتی بر اثر کمبود آن به کما بروند.
نیویورک تایمز می‌نویسد که اضطراب و نگرانی از تهیه و دسترسی به دارو در ایران در حال افزایش است و این نگرانی‌ها بعد از بازگشت تحریم‌ها توسط ایالات متحده ( پس از آنکه ترامپ از توافق هسته ای خارج شد) آغاز و تشدید شده است.
مقامات رسمی امریکا البته ادعا کرده اند که تحریم ها شامل تجارت دارو نیست و بر آن تاثیر نمی‌گذارد، اما نباید فراموش کرد که محدودیت‌های سختگیرانه بانکی و تهدید تحریم های ثانویه برای شرکت هایی که با ایران کار می‌کنند موجب خواهد شد که تقریبا ادامه تجارت و همکاری شرکت های دارویی خارجی با ایران غیرممکن شود.
نماینده فرانسه در سازمان ملل در همین رابطه تاکید کرده است که بانک‌ها از تحریم های آمریکا به شدت می‌ترسند و همین امر مانع این است که با ایران همکاری کنند. او تاکید دارد که این اتفاق بدین معنی است که احتمال کمبود دارو در ایران، در چند ماه آتی وجود خواهد داشت.
با آغاز تحریمها و افزایش سختگیری بانکی تبادلات مالی ایران با شرکتهای دارویی هم قطع خواهد شد چرا که سیستم پرداخت وجه توسط طرفین غیر ممکن می‌شود و این امر منجر به کمبود دارو و احتمالا آسیب بسیاری از شهروندان ایرانی خواهد شد.
این چیزی است که اسفندیار باتمانقلیچ(متخصص بورس در لندن) هم بر آن تاکید دارد و وقوع آن را حتمی می‌داند.
باتمانقلیچ البته معتقد است که این مشكلات بر اثر بحران اقتصادي داخلی ايران تشدید شده است. اتفاقات اخیر منجر به كاهش شديد ارز و واحد پولی ريال و همچنین افزايش شديد قیمت دارو شد زيرا بيشتر داروها از کشورهای خارجی وارد مي‌شوند. به طور مثال، قرص دیازوکساید سه ماه پیش تقریبا 28 دلار بود اما اکنون به 43 دلار افزایش یافته است.
در برخی موارد، کمبود دارو وافزایش قیمت آن مربوط به احتکار انبارهای دارو یا تلاش دولت برای کنترل عرضه است که البته آنها هم به علت ترس از بالاتر رفتن قیمت ارز در آینده نزدیک به وجود آمده است.
سطح داروی موجود در بازار کم شده است و دکتر امیر حسین جلالی، یک روانپزشک در تهران ، معتقد است که این کمبود شامل برخی داروهای داخلی هم می‌شود چرا که آنها هم مواد خام و اولیه را از خارج می‌گیرند.
این پزشک معتقد است که تغییر روش درمانی و داروی بیمار به خصوص در مورد سلامت روان و بیماری های مربوط به آن سخت است. پیدا کردن یک درمان موثر می‌تواند دشوار باشد و حتی جایگزین کردن دارو با دارویی از یک گروه و نوع شیمیایی مشابه می‌تواند منجر به وخامت وضعیت بیمار شود.
نیویورک تایمز از چند بیمار نام‌می‌برد که در طول این مدت به علت تغییر دارو یا نبود آن اسیب جدی دیده اند.
نویسنده مقاله به نقل از باتمانقلیچ اظهار می‌کند که دولت ترامپ می‌تواند وضعیت فعلی را با صدور دستورالعمل‌های روشن در مورد شرکت‌های دارویی که در حال انجام تجارت با ایران هستند، تغییر دهد و از اسیب دیدن بسیاری از شهروندان ایرانی جلوگیری نماید.

منبع: نیویورک تایمز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها