با تحریم ایران کدام کشورها بیشتر متضرر می‌شوند؟

به نظر می‌رسد کشورهای قفقاز یعنی ارمنستان، آذربایجان و گرجستان بیشترین ضرر را با آغاز تحریمهای نفتی ایران ببینند.

با تحریم ایران کدام کشورها بیشتر متضرر می‌شوند؟

به گزارش خبر فوری ، بیشترین کشورهایی که با تحریم نفتی ایران آسیب می‌بینند و تجارت با ایران را از دست می‌دهند همسایگان شمالی آن و به خصوص کشورهای مستقل شده از شوری و واقع در منطقه قفقاز مانند ارمنستان، آذربایجان و گرجستان هستند.

تحریم نفتی ایران توسط آمریکا البته به طور مستقیم این کشورها را مورد آسیب قرار نمی‌دهد چون هیچکدام وارد کننده نفت ایران نیستند. اما هر سه کشور وارد کننده گاز طبیعی ایران و مشتقات نفتی هستند. در اصل تاثیر این تحریمها به صورت غیر مستقیم است.

جالب است که خود آمریکا هم به این مساله واقف است و جان بولتون( مشاور ترامپ در مسائل امور خارجه) اخیرا سفری به سه کشور قفقازی داشته است و مقامات این سه کشور هم با تحریمهای ایران همراهی نکرده اند. گفنگوهای بولتون با مقامات این سه کشور قفقازی به نتیجه نرسید و به همین دلیل، در بین کشورهای همسایه ایران، تنها نام ترکیه به عنوان کشور معاف شده از قطع رابطه تجاری با ایران آمده است اما نام این کشورها به هیچ وجه ذکر نشده است. در نتیجه باید گفت که احتمالا شرایط بسیار سختی برای این کشورها به وجود آمده و ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با آغاز تحریمهای جدید نفتی آسیب بسیاری می‌بینند چرا که مجبورند با آمریکا همراهی کنند.

در بین این سه کشور وضعیت آذربایجان متفاوت است. مرز خاکی آذربایجان و ایران بسیار زیاد است. آذربایجان همچنین بخشی از دریای خزر را از آن خود دارد. این کشور در زمینه استخراج نفت و گاز خزر با ایران قرارداد دارد و تحریم ایران به شدت به منافع این کشور آسیب می‌زند.

ایران همچنین یک شریک تجاری بزرگ نفتی با آذربایجان است و ایران سهام بزرگی از شرکتهای ملی نفت وگاز آذربایجان را از آن خود کرده است. به نظر می‌رسید به علت منافع مشترک زیاد، آمریکا آذربایجان را در لیست کشورهای تحریم کننده ایران قرار ندهد اما این اتفاق نیفتاد.

انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران به آذربایجان هم یکی دیگر از منافع آذربایجان در ایران است. در صورت تحریم معلوم نیست ایران چه واکنشی نسبت به این انتقال انرژی نشان دهد. هر چند مقامات آذربایجان گفته اند که در حال حاضر این خط لوله فعال نیست اما کارشناسان معتقدند با سرد شدن بیشتر هوا و به هم ریختن شرایط جغرافیایی اقلیم قفقاز بسیار محتمل است که این خط انتقال مجددا فعالیت خود را آغاز کند.

در مورد ارمنستان اوضاع کمی فرق دارد. ارمنستان مرز کمتری با ایران داشته و منافع تجاری و نفتی هم با ایران کمتر از آذربایجان است. بخش زیادی از گاز مورد نیاز ارمنستان از طریق روسیه و از مرز گرجستان وارد ارمنستان می‌شود. با این حال، ارمنستان در سال 2017 قراردادی با ایران امضا کرد که تحت آن واردات گاز از ایران را به 25 درصد برساند. وزیر امور خارجه ارمنستان بارها از رابطه تجاری با ایران حمایت کرده و اعلام کرده است که تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران به منافع ارمنستان آسیب بسیاری خواهد زد.

در این رابطه، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که شرایط این سه کشور برای دور زدن تحریمهای آمریکا به مراتب آسان تر است. چرا که اولا کمتر زیر ذره بین آمریکا هستند و ثانیا همگی تحت نظارت و حاکمیت روسیه فعالیت تجاری می‌کنند و در صورت اجازه روسیه می‌توانند فعالیتهایی را با ایران آغاز کنند.

منبع: خبر فوری . oilprice

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها