مدیرعامل خبر فوری در همایش سواد رسانه ای و مطبوعاتی:

دست فیک نیوزها در شبکه های اجتماعی رو می شود/ اینجا سردبیر اصلی، مردم هستند

مدیرعامل خبرفوری گفت: امکان رو شدن دست فیک نیوزها در شبکه های اجتماعی بیشتر است چون در شبکه های اجتماعی، مردم سردبیر واقعی هستند.

دست فیک نیوزها در شبکه های اجتماعی رو می شود/ اینجا سردبیر اصلی، مردم هستند

به گزارش خبر فوری ، جلسه دومین روز دومین همایش سواد رسانه‌ای و مطبوعاتی صبح امروز در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، علیرضا شیروی در ابتدای جلسه درباره ضرورت حضور رسانه های خارجی در ایران اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا برای اینکه از ظرفیت دیپلماسی رسانه ای استفاده کند، نیاز دارد خبرنگاران سایر کشورها به صورت مقیم یا غیر مقیم در کشورشان حضور داشته باشند.

مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ادامه داد: انعکاس برخی اخبار در داخل رسانه های خارجی گاهی رویکرد انتقادی دارد، اما با آمد و شد این خبرنگاران باعث می شود این کلیشه 40 ساله مرتفع شود.

شیروی اظهار کرد: بسیاری از این خبرنگاران که به ایران سفر می کنند مسئولیت پوشش اخبار خاورمیانه را دارند بنابراین لازم است برای تکمیل نگاه خود به منطقه سفر داشته باشند. رفت و امد خبرنگارها باعث می شود هراسی که به غلط از جمهوری اسلامی ایران داشتند، از بین برود و تعلق شان نسبت به کشور ما بیشتر می شود و این حس روانی مناسب تر باعث می شود واقعیت را منعکس کنند.

ضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نیز در این همایش اظهار کرد: امروز توجه به سواد رسانه ای یک ضروت هست، قدرت ارزیابی و توانمندی بهره برداری رسانه ای روز افزون است.

او اظهار کرد: در همه مجامع رسانه ای در دنیا که امروز برگزار می شود، با قدرت یافتن روزافزون رسانه ای به شکل روزافزون در حال رشد هست. اثر رسانه ها را در فرهنگ عمومی و خانواده و قشر جوان و نوجوان و حتی کودکان خود می بینیم.

هاشمی با یاداوری مثل "همه چیز را همگان دانند"، وضعیت سواد رسانه ای در کشور را خوب توصیف و تاکید کرد: ما باید بتوانیم از تجربه همکاران خود در خارج از کشور استفاده کنیم.

در ادامه جلسه، رئیس دفتر خبرگزاری افه اسپانیا در تهران درباره تجارب خود گفت: قاهره اولین تجربه من بود. دفتر مار در این شهر اخبار کل منطقه را پوشش می داد و خبرنگارانی از عراق، لبنان، یمن و... اخبار خود را برای ما ارسال می کردند و بیش از 20 مترجم روی این اخبار کار می کردند.

مارینا بیلن اظهار کرد: من هشت سال در قاهره مستقر بودم و به کشورهای مختلفی در منطقه سفر کردم، به عنوان مثال به پایگاه نظامی در عراق سفر کردم که سربازان اسپانیایی پلیس عراقی را برای مقابله با داعش آموزش می دادند. همچنین به ریاض رفتم وقتی کنفرانس بزرگ اقتصادی برگزار شده بود. در دفتر تهران که نسبتا دفتر کوچکی در مقایسه با قاهره است ما فقط دوخبرنگار هستیم که به صورت اختصاصی اخبار را پوشش می دهد. این وضعیت به ما فرصت می دهد درباره مسائل ایران عمیق تر شویم.

او تجربه کاری‌اش را اینگونه توضیح داد: تا به حال تجربه من از کار کردن در خارج از کشور بسیار مثبت بوده هر چند عاری از مشکلات نبوده است. در هر دو کشور مصر و ایران چالش هایی برای خبرنگاران خارجی وجود دارد مثلا شبهه و شک خاصی از طرف مردم و مسئولان وجود دارد که گاهی مشکل ساز می شود برای نوشتن مسائل.

وی درباره مشکلات این حرفه، سخنش را اینگونه ادامه داد: همینطور به عنوان یک زن گاهی مسائل مشکلی وجود دارد. باید به گویم البته در ایران کار کردن راحت تر از مصر است چون احترام بیشتری برای زنان وجود دارد و زنان جذب کار شدند. اما همین اخیرا به حرم امام رضا رفته بودیم به ما اجازه فیلمبرداری ندادند چون ما زن هستیم.

او گفت: سفر کردن و کار کردن در کشورهای مصر و ایران آسان نبود. در مصر خبرنگارها اجازه نداشتند به شمال صحرای سینا سفر کنند جایی که عملیات بزرگ نظامی وجود داشت. خیلی رایج بود که پلیس ما را متوقف کند ولی در ایران به طور رسمی مجوز برای کار کردن در تهران داریم و برای رفتن به سایر شهرها باید مجوز بگیریم هر چند باید اذعان کنم همیشه وزارت ارشاد به ما مجوز داده به عنوان مثال در روزهای اخیر من به مشهد سفر کرده و از برداشت زعفران و حرم امام رضا گزارش تهیه کردم و همچنین در کرمانشاه از زلزله زده ها مطلب نوشتم.

رئیس دفتر خبرگزاری افه اسپانیا در تهران ادامه داد: درباره ایران باید اذعان کنم مهمان نوازی مردم ایران و صبر و حوصله آنها نسبت به هرگونه سوال بیان کردنی است و معتقدم خواست عمیقی در ایرانی ها وجود دارد که توضیح دهند و واقعیت های کشورشان را به ما منتقل کنند. در حالی که درباره ایران اطلاعات بسیار کمی در غرب وجود دارد.

انتظاری: دست فیک نیوزها در شبکه های اجتماعی رو می شود

مصطفی انتظاری هروی، مدیرعامل مجموعه خبر فوری در ادامه این جلسه اظهار کرد: در فضای رسانه علاوه بر سبک های خبرنویسی که سخت و نرم است، از بسترهای رسانه ای سخت و نرم هم استفاده می کنیم. ما یکسری بسترهای کلاسیک و سخت رسانه ای مانند کانال های و شبکه های کابلی و مطبوعات سنتی داریم و در برابر مدتی است بسترهای نرمی محتوا را توزیع می کنند که اکنون در اختیار ماست و همان شبکه های اجتماعی هستند.

او گفت: وقتی در داخل ایران تولید محتوا می کنیم مخاطب ما دیگر تنها در داخل ایران نیست و شبکه های اجتماعی این محتوا را جهانی می کنند.

انتظاری درباره مشکل گفتگو با مسئولان که در سخنان رئیس دفتر خبرگزاری افه در تهران بیان شده بود، اذعان کرد: درباره مشکلات گفتگو با مسئولان به عنوان خبرنگاران خارجی سخنانی گفته شد، باید بگویم که ما هم به عنوان رسانه ای های داخلی که از بستر نرم استفاده می کنیم همین مشکل را داریم، بهتر است مسئولان نگاه خود را به این مقوله بهبود بخشند.

او ادامه داد: همچنین بر استفاده از گزارش های مردمی تاکید شد و من هم فکر می کنم که بیشتر باید از این محتواها استفاده کنیم. یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، فیک نیوزهاست اما امکان رو شدن دست فیک نیوزها در شبکه های اجتماعی بیشتر است چون در شبکه های اجتماعی، مردم سردبیر واقعی هستند.

جهان امروز یک تلفن همراه کوچک است

ملحم احیا، رئیس دفتر خبرگزاری المیادین لبنان در تهران سخنران دیگر این نشست بود. او گفت: من از تجربیات خود به طور مختصر سخن می گویم. من فعالیت خبری خود درایران را در سال 2003 آغاز کردم و غمگین ترین حادثه که پوشش خبری داشتم زلزله بم بوده است که هنوز تصاویرش را در ذهن دارم با اینکه در مقاطع خیلی حساس، پوشش خبری داشتم.

او رسانه های دیجیتال را یکی از مهم ترین موضوعات سواد رسانه ای امروز دانست و گفت: زمانی تصور نمی کردیم زمانی بتوانیم تلفنی را باز کنیم و با هر شخصی که دوست داریم در هرنقطه از جهان صحبت کنیم. فکر نمی کردیم اینترنت همه ما را به هم وصل کند بدون نیاز به کابل های گران قیمت که تنها در اختیار ثروتمندان بود.

نماینده المیادین در تهران گفت: جهان دیگر دهکده کوچکی نیست بلکه جهان به یک تلفن همراه کوچک تبدیل شده است. اکنون هر شخص، رسانه ای و شاعر و حکیم شده است. اینترنت تنها سه دهه عمر دارد اما باعث ورشکستگی بسیاری رسانه های سنتی شده است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بابک قبادی
    0

    سالام خوب خوب ایران زمین رو چرا

  • سید سیفی
    0

    دروغ گو ها دلار 10 تومنی و زیر 10 تومنی کوش؟ تبلیغ سیگار کنت پاور میکنین تو کانال تلگرامیتون به ادمینم میگیم اصلا توجه نمیکنه باسه پول هر کاری میکنین شما ادعای رسانه ی مردمی بودن نکنین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها