دومین همایش سواد رسانه ای آغاز به کار کرد

انتظامی: فضای مجازی فرصتی برای ارتقای سواد رسانه ای است

دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده صبح امروز در محل سالن وزارت ارشاد برگزار شد. این همایش با برگزاری میزگردهای تخصصی، روز دوشنبه به کار خود پایان خواهد داد.

انتظامی: فضای مجازی فرصتی برای ارتقای سواد رسانه ای است

مجید محمدی- حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان برگزاری این همایش گفت: با توجه به اینکه فضای مجازی هم دارای فرصت است و هم تهدید، وقتی سواد رسانه‌ای توسعه یابد، آحاد مردم در زمینه بهره‌برداری از این فضا، با اطلاع و آگاهی بیشتر وارد می‌شوند و از جنبه‌های فرصت آن بهره‌برداری می‌کنند.

وی با اشاره به محور این دوره از همایش سواد رسانه‌ای که خانواده است، افزود: سواد رسانه‌ای امسال توسعه بیشتری یافته است چراکه دستگاه‌های مختلف، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و رسانه‌ها در این همایش نقش آفرینی کردند و نوعی هم افزایی ایجاد شده است که امیدوارم منشا اثر باشد.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی از سواد رسانه‌ای سخن می‌گوییم، بیشتر جنبه‌های صیانت بخش آن را مورد توجه داریم. فضای مجازی می‌تواند فرصت خوبی باشد به شرط آنکه بتوانیم از حوزه سواد رسانه‌ای بیشتر بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۳، ۴ سال پیش در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه سیاست‌های راهبردی نظام در حوزه رسانه کار می‌شد، چند محور مطرح شد بر این اساس که چون سواد رسانه‌ای جنبه صیانت بخش دارد، باید هر چه بیشتر به آن توجه شود، به همین دلیل می‌تواند به عنوان سیاست‌های راهبردی در حوزه رسانه تلقی شود.

در جریان برگزاری این همایش، افراسیابی دبیر دومین همایش سواد رسانه‌ای گفت: به نظر می‌رسد مقطع متوسطه برای آموزش سواد رسانه‌ای دیر است، زیرا در زمان دبستان تربیت کودکان شکل می‌گیرد و شکل‌گیری رژیم مصرف، پیش از دبستان و در مقطع دبستان است، بنابراین سیاست‌گذاری ما برای برگزاری این همایش بر این بود که در خدمت مدیران و معلمان مقطع دبستان باشیم و در این همایش مقام اصلی، مقام علم و معلمان است.

در ادامه ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران نیز گفت: بحث فناوری اطلاعات همواره برای ما در آموزش و پرورش مهم بوده است، سواد به طور مستقیم به تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش برمی‌گردد و همکاران ما قطعا در حوزه سواد رسانه‌ای فعال هستند و آنچه به نظر می‌رسد این است که باید در حوزه آموزش ابتدایی به مسئله ورود کنیم.

در این مراسم حسن بشیر، رئیس هیأت علمی همایش سواد رسانه‌ای، این همایش را حادثه بزرگی دانست که در چند سال اخیر راه‌اندازی شده است و گفت: همایش سواد رسانه‌ای پیش از این نیز برگزار می‌شد ولی با اضافه شدن بحث اطلاعاتی، محتوای غنی‌تری پیدا کرده است. او با تأکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: ما امسال بسیاری از پژوهشگران را گرد هم آوردیم و بحث‌های مختلفی در این زمینه انجام دادیم، در حال حاضر حمایت‌های خوبی از دانشجویان دکتری انجام می‌شود که امیدواریم این مسئله ادامه‌دار باشد. وی شناخت، توانمندسازی و تفکر انتقادی را از مراحل اجرایی سواد رسانه‌ای برشمرد و اظهار داشت: این سه مسئله دال اساسی سواد رسانه‌ای هستند و دال‌های شناور نیز در اطراف آن وجود دارد.

به گفته بشیر انتخاب آگاهانه، ارزیابی و تحلیل نیز جزئی از توانمندسازی در سواد رسانه‌ای است و بحث بعدی آموزش، مهارت‌سازی و تعامل فعال است. وی افزود: یعنی فرد باید آموزش ببیند و در آموزش باید مسائل تفکیک و تحلیل شود و مهارت‌آموزی‌ها صورت گیرد تا به تعامل فعال برسیم. بشیر ادامه داد: در فضای جدید مخاطب فعال، ما باید تعامل فعال هم داشته باشیم و مسئله بعدی تفکر انتقادی است که تفکیک انتقادی، پرسش‌گری و توانمندسازی انتقادی به یادگیری و شیوه‌های تفکر منجر می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت رسانه‌های کاغذی و الکترونیکی، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، کتابخانه‌ها، آرشیوها و مراکز اطلاعاتی گفت: در این زمینه دو دیدگاه مثبت‌گرا و آسیب‌گرا وجود دارد، ولی امروز همگرایی در تولید، توزیع و نگاه‌های مختلف مورد توجه است که در نهایت باید به ارزیابی رسید. وی با بیان اینکه یونسکو یک مدل مفهومی برای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ایجاد کرده است، گفت: شناخت ابزارهای اطلاعاتی، اینترنت، کتابخانه‌ها و آگاهی از نیازهای اطلاعاتی توسط مردم، آموزش دانش‌های پایه‌ای برای درک و پردازش و عمل جزو محورهای مدل یونسکو است. بشیر افزود: همچنین سیاست‌گذاری‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای، آموزشی، ICP، MIL نیز در یونسکو مطرح است، یکی از کارهای خوب یونسکو نیز تعیین مراحل سیاست‌گذاری است، مهارت‌ها، انگیزه‌ها، اجماع، دیدگاه، برنامه‌ها و مسائل اجرایی عناصر لازم برای توسعه سیاست‌گذاری و سواد رسانه‌ای هستند، البته ما باید سواد رسانه‌ای را منطبق بر معیارهای ایرانی ـ اسلامی هم تعریف کنیم.

رئیس هیأت علمی دومین همایش سواد رسانه‌ای در ادامه با اشاره به آمار مقالات ارائه‌شده به این همایش گفت: ما برای برگزاری این همایش ۸ جلسه هیأت علمی داشتیم و این همایش با رشد ۹ درصدی مشارکت‌کنندگان نسبت به همایش قبلی برخوردار شد. وی ادامه داد: ۳۱۵ مقاله به این همایش ارسال شد که ۲۰۳ مقاله به بخش داوری راه یافت و از میان این مقالات ۵۷ مقاله در حوزه خانواده و سبک زندگی، ۴۸ مقاله در حوزه خانواده و آموزش، ۴۱ مقاله در حوزه خانواده و توانمندسازی، ۳۶ مقاله در حوزه تجربه‌نگاری و ۲۱ مقاله در حوزه خانواده، دین و اخلاق بود. بشیر اظهار داشت: سه نشست تخصصی نیز به عنوان پیش همایش برگزار کردیم و در بخش بین‌الملل سعی داریم این بخش را وسیع‌تر کنیم تا حداقل در جهان اسلام بتوانیم ایده‌هایمان را نشان دهیم که ۶ مقاله هم از کشورهای مختلف دریافت کردیم. رئیس هیأت علمی دومین همایش سواد رسانه‌ای اضافه کرد: ۱۳ دبیرخانه نیز در استان‌های مختلف داریم که قرار است این بخش نیز گسترش یابد. وی افزود: هدف ما بحث‌های اجرایی و کاربردی است و مقالات ما نیز به صورت کاربردی بوده؛ چراکه سواد رسانه‌ای باید به گفتمان تبدیل شود و باید از کالاسازی سواد رسانه‌ای بپرهیزیم.

بشیر تصریح کرد: در حال صحبت کردن با وزارت علوم هستیم تا یک واحد درسی اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای به واحدهای دانشگاهی اضافه شود.

گفتنی است، در این مراسم جایزه دکتر باقر ساروخانی به برگزیدگان اهدا و کتاب سوادآموزی در فضای مجازی رونمایی شد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها