مبارزه نمایشی با مافیای کنکور

وزیر آموزش‌وپرورش بارها در سخنرانی‌هایش از مبارزه با مافیای کنکور می‌گوید اما تلویزیون دائم در حال تبلیغات محصولات مختلف موسسات خصوصی برای دانش‌آموزان است.

مبارزه نمایشی با مافیای کنکور

مبارزه با مافیای کنکور" به مهمترین برنامه و دستور کار آموزش‌وپرورش در دوره فعلی تبدیل شده، این موضوع به وضوح از خلال سخنرانی‌ها و تاکیدهای وزیر آموزش‌وپرورش در هر برنامه خبری قابل مشاهده است.

سید محمد بطحایی بارها در سخنرانی‌های خود به موسسات خصوصی و ورودشان به حریم آموزش‌وپرورش اعتراض کرده بود. او در توییتی در این رابطه گفته بود "سال گذشته را یادتان هست وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی می‌کنند و آن روز تمام توان خود را برای مقابله با حذف آزمون‌های زائد گذاشتیم.امروز حجم گسترده تبلیغات آنها را به بهانه کنکور می‌بینید؟"

البته آموزش‌وپرورش مدعی است که توانسته دست موسسات خصوصی را از دوره ابتدایی کوتاه کند و هر برنامه برگزار شده توسط این وزارتخانه, فرصت مناسبی است برای یادآوری این موضوع به عنوان یک دستاورد بزرگ!

همچنین طبق بخشنامه آموزش‌وپرورش برگزاری هر نوع آزمون موسسات خصوصی و استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی ممنوع است. این تصمیم آموزش‌وپرورش برای پایان بخشیدن به سودجویی موسسات خصوصی در دوره ابتدایی و درگیرکردن دانش‌آموزان با کتاب‌های کمک آموزشی قابل تقدیر است اما با ارسال یک بخشنامه و بدون سیستم نظارت و بازرسی کارآمد, این طرح به اهداف خود نمی رسد و مانند ده‌ها طرح دیگر صرفا روی کاغذ باقی می‌ماند کما اینکه هم‌اکنون هم برخی مدارس به ظاهر کتاب‌های کمک آموزشی را حذف کرده‌اند اما محتوای آنها به شکل پلی‌کپی و با عنوان پیک جمعه به دانش‌آموزان و خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

نماینده موسسات خصوصی در مدارس

یکی از مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران در اینباره می‌گوید: موسسات خصوصی، نمایندگان خود را امسال هم که آموزش‌وپرورش بخشنامه ممنوعیت ورود آنها به دوره ابتدایی را ابلاغ کرده است، به مدارس می‌فرستند تا آزمون‌های تشریحی و کتاب‌های کمک آموزشی خود را تبلیغ کنند و وقتی به آنها می‌گوییم ممنوع است، مجوز خود را که از آموزش‌وپرورش دریافت کرده‌اند، نشان می‌دهند.
او به موضوع جالب دیگری هم اشاره می‌کند که روش اصلی این موسسات برای همراه کردن مدارس با طرح‌‌هایشان است، سفرهای تفریحی داخلی و خارجی برای افرادی که با آنها همراهی می کنند, به عنوان مثال یکی از این موسسات، افرادی را که با آنها همراهی کرده بودند را مهمان یک سفر تفریحی کرد.

اما بازار اصلی موسسات خصوصی و میدان هدف آنها دوره متوسطه است و بیشترین میزان فروش کتاب‌های کمک‌آموزشی و برگزاری آزمون‌‌ها مربوط به این دوره تحصیلی است. شبکه‌های تلویزیونی نیز دائم در حال تبلیغات محصولات مختلف این موسسات هستند از کتاب‌های کمک آموزشی و آزمون‌ها تا برنامه‌هایی که با هدف آموزش روش‌های تست‌زنی برای کنکوری‌ها پخش می‌شود.

عزمی وجود دارد؟

اوضاع آنقدر پیچیده است که اگر بخواهیم اتفاقات رخ داده در مدارس و ادارات آموزش‌وپرورش را کنار هم بچینیم، به این آسانی‌ها نمی‌توان باور کرد که آموزش‌وپرورش عزم جدی برای مبارزه با مافیای کنکور داشته باشد و این ماجرا زمانی عجیب تر می‌شود که پای صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش و اصرارش بر مبارزه با مافیای کنکور یا خط و نشان‌هایش برای موسسات خصوصی بنشینیم.

برای درک بهتر مطلب به این گزاره‌ها توجه کنید: وزیر آموزش و پرورش به شدت از ورود موسسات خصوصی به حریم مدارس گلایه دارد و بارها در سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کرده و حتی اخیرا گفت "این موسسات در حال لجبازی با ما هستند و تبلیغات خود را بیشتر کرده‌اند و اینطور به نظر می‌آید که کُتشان را در آورده‌اند و آماده یک کشتی جانانه با آموزش و پرورش هستند."

منبع: تسنیم

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها