راهکارهای افزایش اعتماد به نفس کودکان کدام‌اند؟

یک روانشناس گفت: وقتی کودکی احساس نگرانی می‌کند، بهتر است او را قادر سازید تا بر آن نگرانی‌ها غلبه و به سمت جلو حرکت کند.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس کودکان کدام‌اند؟

بهزاد قربانی روانشناس کودک اظهار کرد: اعتماد به نفس کودکان را می‌توان با استفاده از راهکارهایی بالا برد.

استفاده از کلمات تشویق کننده
قربانی افزود: اینکه وقتی کودک کار خوبی انجام می‌دهد، با صدای بلند به او بگویید: «کار تو فوق‌العاده است!» یا «تو خیلی باهوش هستی!» این کار باعث عزت نفس و ایجاد حس ارزشمند بودن در کودک شما می‌شود که او را در رویارویی با شرایط سخت نیز یاری می‌دهد.

حذف نکردن موانع زندگی
وی با بیان اینکه هر کودکی در طی دوره رشد خود، با یک ‌سری چالش‌ها و کشمکش‌هایی روبرو می‌شود و حذف این موانع و چالش‌ها برای کودک مناسب نیست، تصریح کرد: در واقع اگر برای نجات دادن او و از سر دلسوزی این کار را انجام دهید، اعتماد به نفس او را کاهش داده و مانع از برخورد او با مشکلات می‌شوید. پس اگر فرزند خود را در حال مواجهه با مشکل دیدید، مطمئن باشید که راهی برای حل آن پیدا خواهد کرد، در این شرایط کافی است از دور نظاره‌گر رفتارش باشید.

ساعات کسل‌کننده برای کودک
قربانی بیان کرد: برخی از والدین، ساعات مختلف شبانه‌روز را برای فرزند خود برنامه‌ریزی و زندگی او را همانند یک رُبات، از پیش تعریف می‌کنند، اما این واقعیت که کودکان برخی مواقع احساس کنند که کاری برای انجام دادن ندارند و آن زمان احساس کسالت کنند، اصلاً بد نیست.

وی با بیان اینکه وقتی که کودکی احساس کسالت کرد، شروع به فکر کردن و ایجاد خلاقیت و نوآوری می‌کند، ادامه داد: او در این مواقع، علایق خود را کشف کرده و سعی در پرورش توانایی‌هایش خواهد کرد.

آموزش مهارت‌ها و تقویت آن‌ها در کودک
قربانی تصریح کرد: به کودک اجازه دهید که در کارهای خانه، تمیز کردن و نوشتن لیست خرید و ... به شما کمک کند. در واقع وقتی که به وی اجازه‌ مشارکت می دهید، یعنی او و مهارت‌هایش را باور دارید و به توانمندتر شدنش کمک می‌کنید و این را به کودک یادآور شوید «من مطمئن هستم تو قادر به انجام این کار هستی».

گوش دادن
وی با بیان اینکه کودک نیاز به کسی دارد که به حرف‌های او گوش دهد، گفت: همیشه زمان‌هایی از روز را برای صحبت کردن با کودک خود اختصاص دهید و از او بخواهید در مورد ترس‌ها، نگرانی‌ها و ایده‌های خود با شما صحبت کند. در این شرایط حتی می‌توانید این صحبت کردن را به صورت بازی با کودک خود انجام دهید و از او بخواهید ساعت‌هایی از روز، کارهای مورد علاقه‌اش را بیان کند و یا یکسری از کارهای مورد علاقه‌اش را تغییر و به نحو دیگری انجام دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها