برنده جایزه گنکور ۲۱۰۸ معرفی شد

جایزه گنکور، مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه به رمانی نوشته نیکلاس متئو رسید.

برنده جایزه گنکور ۲۱۰۸ معرفی شد

هیات داوارن جایزه ادبی مهم گنکور، جایزه سال ۲۰۱۸ این رویداد ادبی را در حالی به نیکلاس متئو برای «فرزندان پس از آن‌ها» اعطا کردند که دیوید دیوپ با رمان «برادر روح»، پل گرویلاچ با رمان «اربابان و برده‌ها» و «توماس بی.روردی» با رمان «زمستان نارضایتی» سه نامزد نهایی دیگر این جایزه بودند.

بسیاری برای نیکلاس متئو شانس کمی برای کسب این جایزه متصور بودند چرا که کمپانی انتشاراتی یکسانی با برنده سال گذشته یعنی کتاب «صورت‌جلسه» نوشته اریک وولار داشت.

همچنین جایزه ادبی رنودو فرانسه به والری مانتو برای رمان «شیار» تعلق گرفت.

جایزه گنکور اولین‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوی ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی گنکور که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. گفته می‌شود اثر برنده جایزه گنکور بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت.

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از مارسل پروست در سال ۱۹۲۹، سیمون دوبووار در سال ۱۹۵۴ و پاتریک مودیانو، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ نام برد.

پیش از این «حماقت» نوشته پیر گویوتا موفق به کسب جایزه ادبی مدیسی فرانسه در سال ۲۰۱۸ شده بود و جایزه ادبی فمینا نیز در بخش آثار فرانسوی به فیلیپ لانسون برای رمان «تکه» اعطا شده و آلیس مک‌درم نویسنده آمریکایی به عنوان برنده بخش رمان خارجی برای کتاب «ساعت نه» انتخاب شد.

منبع: خبر آنلاین

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها