مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه/چه باید کرد؟

ثابت ماندن قیمت بنزین از خرداد 94 و تزریق یارانه پنهان دولتی به سیستم عرضه بنزین برای عدم افزایش قیمت و نوسانات چندماه اخیر نرخ ارز ، به افزایش بی سابقه تفاوت نرخ بنزین توزیعی در ایران و کشورهای همسایه منجر شده است.

مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه/چه باید کرد؟

در حال حاضر بنزین در کشورهای همسایه ایران چند برابر نرخ بنزینی که در خاک ایران فروخته می شود، خرید و فروش شده و این مسئله، رونقی بی سابقه به قاچاق بنزین داده است چرا که سودجویان فرصت را برای پُرکردن جیب های خود با خرید بنزین از ایران و فروش آن در آنسوی مرزها، مناسب دیده اند.

به منظور سنجش میزان توجیه پذیری اقتصادی فعالیت مذموم قاچاق بنزین، مقایسه ای بین قیمت فروش بنزین در ایران و کشورهای همسایه خواهیم داشت.

قیمت بنزین در ترکمنستان 6 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در آذربایجان 6 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در عربستان 8 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در قطر 8 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در عمان 8 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در عراق 9 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در امارات 10 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در افغانستان 10 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در پاکستان 10 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در ترکیه 16 برابر قیمت بنزین در ایران است

قیمت بنزین در اردن 21 برابر قیمت بنزین در ایران است

* چه باید کرد؟

حتی اگر نرخ بنزین در کشور ما 100 درصد افزایش یابد، یعنی از 1000 تومان فعلی به 2000 تومان هم برسد، باز هم در مقابل قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه پایین است و از رونق قاچاق بنزین کاسته نمی شود.

افزایش چندین برابری نرخ بنزین نیز تصمیم نادرستی است، چرا که دیگر مولفه های اقتصادی کشور همچون میزان دستمزدها و تورم موجود در جامعه، فضایی برای افزایش قابل توجه قیمت بنزین باقی نگذاشته است.

اما در اینکه می بایست برای بنزینی که با تکیه بر یارانه دولتی و در واقع از جیب مردم ایران، تولید و عرضه می شود و باید در داخل کشور و توسط مردم خودمان به مصرف رسیده و مابه التفاوتی که می بایست به رفاه بیشتر مردم ایران منجر شود، به جیب سودجویان نرود؛ تصمیمی قاطع و کاربردی گرفت، شکی نیست.

با ادامه شرایط فعلی که با استفاده از کارتهای سوخت مهاجر و سیار در دست تمامی کارکنان جایگاههای سوخت و به صورت نامحدود، سوخت گیری در اقصی نقاط کشور صورت می گیرد و هر خودرویی با کارت های سوخت غیر، به سوخت گیری مشغول است، نمی توان شرایط ریخت و پاش بنزین تا آنسوی مرزهای ایران را مدیریت کرد.

دولت باید با اعمال ابزار نظارتی، مدیریت توزیع بنزین را تا رسیدن به دست مصرف کننده واقعی در دست بگیرد و در این خصوص، راهی جر احیای کارت سوخت شخصی و رهگیری بنزینی که توزیع می شود تا باک خودروها ندارد.

پس از برداشتن این گام مهم (احیای کارت سوخت شخصی)، دولت می تواند نسبت به جبران مابه التفاوت نرخ تکلیفی بنزین و قیمت تمام شده تولید آن در ایران (با توجه به ظرفیت های بومی کشور در دسترسی به منابع نفتی و وجود صنعت پالایش) با سهمیه بندی و افزایش قیمت برای پرمصرف ها، اقدام کند.

سوختنِ سوخت - 3 |چرا احیای کارت سوخت دوباره مطرح شد؟ سوختنِ سوخت ــ 2 |چرا بحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد؟ سوختنِ سوخت - 1 | چقدر بنزین به ازای هر ایرانی مصرف می شود؟

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • رصضان
    0

    درآمدھاوارزش پول ملی کشورھارامقاسھ کنیدوخط فقررا

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      بهتر است درآمد مردم را هم با کشورهای مقایسه شده مقایسه میکردید

  • جهان
    0

    در آن کشورها قیمتها را ثابت نگهداشته ودستمزدها نیز به همین روال است .دستمزدکارگر ویاکارمند در ایران با آنها مقایسه کنید البته دستمزد دولتمردان ونجومی بگیرها نه .دستمزد عادی؟

  • Saeid
    0

    مشکل از نرخ بنزین نیست اگر دلار 1000 تومان باشد قیمت بنزین ما هم 1 دلار خواهد بود! و به جای اینکه قیمت بنزین در کشور ما یک شانزدهم ترکیه یا یک هشتم عربستان باشه قیمت بنزین در کشور ما برابر با قیمت بنزین در ترکیه و دو برابر قیمت بنزین در عربستان می شد! کاش در مورد این مسائل هم می نوشتید !!!! خوب نیست همیشه یک طرف به قاضی رفت!

  • Saeid
    0

    اینم مقایسه قیمت بنزین در سایر کشورها تا 5 نوامبر 2018 که هنوز در خارج از ایران ارز 3400 تومانی را مبنا قرار دادند اگر ارز 15000 تومانی مبنا باشه یکی مونده به آخرین کشور قبل از ونزوئلا هستیم پس بهتره واقع بین باشیم ما با علی خامنه ای و دارو دسته نمی تونیم با دنیا بجنگیم اگر ارزش پول ملی ما هم بالا بود (مثلا هر دلار 1000 تومان) الان بابت این لیتری 1000 تومان تازه کلی هم بنزین را گرون خریداری میکنیم واقع بین باشید جیره خورهای بدبخت

  • علی
    0

    در آن کشورها دارایی مردم یک شبه به یک چهارم تقلیل نمیابد.وانگهی چون بنزین قاچاق میشود مردم که نباید جور قاچاقجیان رابکشند.اصلا دولت درمرزها پمپ بنزین بزند وبه قیمت آن گشورها بادرصدی تخفیف به مردمانشان بنزین بفروشد.هم درآمد زایی میکند.هم جلوی قاچاق را میگیرد

  • یزدان
    0

    حقوق ودرامد مردم وکارمندان دولت را هم مقایسه بکنید بعدش قیمت بنزین وبادمجان را با دیگر کشورها مقایسه کنید.یه سوزن به خودتون بزنید یه ...

  • ممتاز
    0

    خجالت نمی کشید این مقایسه را نشر می دهید ؟ چرا سرانه در آمد ایرانی ها را با سایر کشورها مقایسه نمی کنید ؟ چرا سطح تورم را با سایر کشورها مقایسه نمی کنید ؟ چرا سطح اختلاص ها را با سایر کشورها مقایسه نمی کنید ؟ چرا دروغگویی مسئولین ایران با کشورهای اروپایی مقایسه نمی کنید ؟ چرا وعده وعیدهای پس از 40 سال را با سایر کشورها مقایسه نمی کنید و...... یک طیف افرادی هستند که مزدور رسانه ای هستند شماهم جزو اونا تلقی می شوید . اگر هنوز ذره ای از مردانگی در وجود شما هست این پیام را نمایه کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها