شما نظر دادید/ از اختلاف بر سر نمایندگان فرهادی تا دلواپسان ضایع شدن حق «تونی اردمان»

شما نظر دادید/ از اختلاف بر سر نمایندگان فرهادی تا دلواپسان ضایع شدن حق «تونی اردمان»

اصغر فرهادی اسکار گرفته است و این رویداد آنقدر جذاب است که تا مدت‌ها موضوع بحث و جدل موافقان و مخالفان این کارگردان برنده دو جایزه اسکار باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انوشه انصاری و فیروز نادری اسکار فرهادی را در مراسمی گرفتند که این کارگردان برای اعتراض به فرمان تبعیض‌آمیز ترامپ در آن شرکت نکرده بود. فرهادی پیش از این نیز یک بار با فیلم «جدایی نادر از سیمین»‌ اسکار گرفته بود، اما اسکار امسال یک تفاوت فاحش با دور پیشین داشت. کارگردان «فروشنده» در شب اهدای جوایز اسکار حضور نداشت و به جای خود انوشه انصاری و فیروز نادری را به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی کرده بود.

پس از معرفی برنده اسکار بهترین فیلم‌غیرانگلیسی‌زبان این دو تن در صحنه حاضر شدند و انصاری بیانیه فرهادی را که حاوی انتقادات او از فرمان «غیرانسانی» ترامپ بود، برای حاضران خواند.

این رویداد بزرگ در تاریخ سینمای ایران با واکنش‌های متفاوتی در میان مردم روبه‌رو شده است؛ برخی خوشحال و سربلند و برخی ناراحت و نگران شده‌اند. از این روی نظر کاربران خبرآنلاین را درباره این موضوع جویا شدیم.

همانطور که انتظار می‌رفت بخش زیادی از کاربران خبرآنلاین اسکار فرهادی را افتخاری برای کشور می‌دانند و از مطرح شدن نام ایران در این رویداد خوشحال هستند. برای نمونه کاربری به نام سمانه در این باره نوشت: « این عکس مایه افتخار ما ایرانیاس. دو تا از افتخارآفرینان به روی صحنه دارن جایزه اسکار اصغر فرهادی که با فیلم فروشنده برای ایران افتخار افرینی کردن رو دریافت میکنن. به کل واسه من یکی از زیباترین عکسهایی است که دیدم.»

اما در این میان برخی اعتقاد دارند که اسکار گرفتن معیار خوبی برای محبوبیت فرهادی میان مردم نیست. برای نمونه کاربری با کنایه در این باره نوشته است: « ژان پیر ملویل کارگردان افسانه‌ای تاریخ سینما هیچ گاه اسکار نگرفت اما در قلب‌های مردم رفت.» این نظر آغازی است برای پاسخ‌های بسیاری در این راستا که فرهادی کارگردان بسیار محبوبی است و در قلب مردم جای دارد. در یکی از این پاسخ‌ها آمده است: « اصغر فرهادی کارگردان شهیر ایرانی دوبار اسکار گرفت و در قلب‌های مردم رفت.»

انتخاب انوشه انصاری و فیروز نادری برای نمایندگی فرهادی در اسکار نیز یکی از بحث‌های داغ کاربران است. «اگر از فضا به زمین بنگرید تنها سیاره‌ای زیبا می‌بینید که مرزی بر آن وجود ندارد.» این جمله‌ای است که فیروز نادری خطاب به خبرنگاران پس از اسکار گرفتن فرهادی گفت و اعلام کرد که احتمالا فرهادی آن دو را به این دلیل برگزیده که هر دو با فضا و فضانوردی آشنا هستند.

در همین رابطه برخی کاربران انتخاب فرهادی را هوشمندانه و مناسب توصیف کرده‌اند. کاربری به نام شاهین در این باره نوشت: « خانوم انصاری و پروفسور نادری هم از بزرگان دنیا هستند . احسنت به اقای فرهادی باهوش و رکوردشکن و اظهار تاسف برای اقای ترامپ.» کاربر دیگری در این راستا نوشته است: « پیامی که انتخاب این دو بزرگوار برای دریافت اسکار از سوی فرهادی در برداشت بسیار زیباتر از حضور خود او بازیگران فیلم بود.»

البته در این میان برخی نیز معتقد بودند که فرهادی می‌توانست از ایرانیان دیگری برای حضور در مراسم اسکار استفاده کند. کاربری در این باره نوشت: « باید به جای این دو امیر نادری یا بهرام بیضایی می‌بودند.»

در این میان معدودی پا را فراتر گذاشته و حساب آن‌ها را از آحاد مردم ایران جدا کرده‌اند: «‌اینان نماینده احاد مردم ایران نیستند اگر کمی در بین مردم باشید نه در شبکه‌های انحصاری اجتماعی.» این نظر هم از آن‌هایی است که با پاسخ‌های بسیاری از کاربران روبه‌رو شده است و در برخی از این پاسخ پای صداوسیما به میان آمده است.

عدم پوشش مناسب اسکار هشتادونهم و اهدای دومین تاریخ سینمای ایران به اصغر فرهادی موضوع انتقاد بعضی کاربران به صداوسیما شده است. یک کاربر در این باره نوشت:‌ « متاسفانه صدا وسیما این مراسم را پوشش نداد. بعد میگن چرا مردم میرن ماهواره میگیرن.»

فرمان اجرایی جنجالی ترامپ در ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا، سبب شد که فرهادی اسکار را تحریم کند و آن‌گونه که در خطابه اسکارش آمده است به احترام مردم ایران و آن شش کشور برای شرکت در اسکار به آمریکا سفر نکند. بحث تاثیر این فرمان بر افزایش شانس اسکار گرفتن «فروشنده» یکی از نکاتی است که در نظرهای کاربران مطرح شده است: «‌حسرت می‌خورم برای تونی اردمان که حقش با دستور مهاجرتی ترامپ خورده شد.»

کاربری در پاسخ به نظراتی از این دست نوشت: « من واقعا نمیدونم چرا یه عده به جای خوشحالی ناراحت اند احتمالا اگه ایران تو جام جهانی فوتبال قهرمان بشه هم، اینا میان میگن: "نه حق تیم ما نبوده جامو بدین به آلمان یا برزیل، یا هر چی" اگه حقش نبوده هم بقیه نامزدها باید اعتراض کنند، نه ماها، ما فقط باید حالشو ببریم. فرهادی دمت گرم.»

به هر روی اسکار هشتادونهم با تمام فراز و فرودها به پایان رسید و اسکاری دیگر در تاریخ سینما به نام «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی ثبت شد.

منبع: خبرآنلاین

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها