رحیمی: تبعات ناشی از تحریم‌های آمریکا براساس رای دیوان لاهه قابل پیگیری است

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با استناد به رای اخیر دیوان لاهه تاکید کرد: ما می‌توانیم با استناد به رای دیوان یک شکواییه در خصوص تبعات تحریم‌های آمریکا مطرح کنیم و مطمئنا رای دیوان به نفع ما خواهد بود.

رحیمی: تبعات ناشی از تحریم‌های آمریکا براساس رای دیوان لاهه قابل پیگیری است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، در جایگاه تحلیل این ادعای آمریکا مبنی بر این‌که تحریم‌های یک جانبه صرفا دولت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد، اظهار کرد: سه نوع تحریم از ابتدای انقلاب اسلامی علیه جمهوری اسلامی ایران و علیه مردم ایران اجرا شده است. یکی از آنها تحریم‌های آمریکا و اروپا تحت عنوان تحریم‌های غربی بود که عمدتا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خودش را نشان داد.

وی افزود: یکی دیگر از این تحریم‌ها، تحریم‌های سازمان ملل متحد بود. در دهه ۸۰ هجری شمسی علیه ایران اعمال شد و تحریم دیگر تحریم‌های یک جانبه آمریکا است که طی این ۴۰ ساله علیه کشور ما اعمال شده است.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمریکایی‌ها در روابط خود با دیگران سه ابزار مهم دارند. آنها با کمک این ابزار سعی دارند طرف مقابل را به زانو درآورند و کشوری که مخالف آنها است تحت فشار قرار داده شود. حمله نظامی، ایجاد مشکلات اقتصادی و فشارهای اقتصادی و یا ایجاد نارضایتی در داخل و فروپاشی اجتماعی و تحرکات داخلی ابزارهای آمریکا برای تحت فشار قرار دادن مخالفان خود است. آمریکایی‌ها احساس می‌کنند حربه نظامی آنها در مقابل ایران در خاورمیانه هیچ فایده و کاربردی ندارد. آنها تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های فراگیر را از دست داده‌اند و تنها حربه آنها این است که تحریم‌های یک جانبه خود را اعمال کنند تا یک تنش و ناآرامی در داخل کشور ایجاد کنند.

رحیمی معتقد است: آمریکایی‌ها برخلاف ادعایی که دارند هدف اصلی‌شان مردم است. آنها می‌خواهند به مردم فشار بیاورند. قصد دارند مردم را به خیابان‌ها بیاورند و با هزینه خود مردم در سیاست‌های ایران تغییراتی ایجاد کنند و نظام را تحت فشار قرار دهند. آمریکایی‌ها در این مسیر بر روی بعد روانی موضوع خیلی حساب باز کردند. آنها می‌دانند اقتصاد ایران درون‌زا است و متکی به آمریکا نیست. از طرفی متحدان آمریکا هم حاضر به همکاری با آنها نیستند که موفق شوند فشار اقتصادی را به آن میزان افزایش دهند که ایران به زانو درآید. پس باید گفت آمریکایی‌ها بر بعد روانی این موارد تلاش زیادی خواهند کرد.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبلیغات آنها بر همین اساس است تا بر مردم فشار وارد کنند و مردم را در مقابل نظام قرار دهند. این دروغ آشکاری است که آمریکایی‌ها می‌گویند هدف این تحریم‌ها دولت ایران است. این در حالی است که دولت ایران هیچ‌گاه در این ۴۰ سال از تحریم‌ها آسیب اساسی ندیده است. اگر آسیب دیده بود دامنه قدرت آن اکنون تا یمن، لبنان، عراق و سوریه گسترانیده نشده بود و آمریکایی‌ها در موضع ضعف در خاورمیانه قرار نداشتند. این تحریم‌هایی که آمریکا در پیش گرفته به هیچ نتیجه‌ای برای آنها ختم نخواهد شد.

وی اظهار کرد: اکنون صدای شکستن پایه‌های قدرت آمریکا در خاورمیانه به گوش می‌رسد و مقاومت ایران، مدیریت داخلی، اجماع بین قوا و اجماع بین مردم و حاکمیت می‌تواند میخ آخر را به تابوت آمریکا در خاورمیانه بزند. نه تنها ما بلکه کشورهای خاورمیانه هم از سلطه آمریکا رهایی پیدا می‌کنند. آمریکا دیگر در جایگاهی نیست که مانند سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم در خاورمیانه حکمفرمایی کند، حکومت تعیین کند و بر سر دولت‌ها و ملت‌ها حکومت کند.

رحیمی اظهار کرد: ایران هزینه سنگینی ظرف این ۴۰ سال داده تا به این نقطه برسد. ایران ۲۴۰ هزار شهید داده و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی را پرداخت کرده که بتواند به این نقطه برسد و آمریکایی‌ها را در خاورمیانه به زانو درآورد و استقلال جایگاه خودش را تثبیت کند. این یک جایگاه فوق‌العاده با ارزش است.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید در مقابل این تحریم‌های یک‌جانبه با اتحاد و انسجام اداره اوضاع کشور را به دست بگیریم و نشان دهیم که حربه آنها هیچ فایده‌ای ندارد. آنها در این مقطع تاریخی جز شکست چیزی را کسب نخواهند کرد.

وی در خصوص این‌که آیا ایران می‌تواند از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی با استناد به خسارات ناشی از تحریم‌ها دعاوی را علیه آمریکا مطرح کنند تبیین کرد: رای دیوان لاهه به نفع ما صادر شد. در آن رای بیان شد هرگونه تحریمی که به مردم آسیبی وارد کند باید تحت پیگرد قرار گیرد. ما می‌توانیم از این رای در ایران به نحو احسن استفاده کنیم و یک شکواییه براساس تحریم‌های جدید به عنوان یک آسیب به ملت به تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن در دیوان لاهه مطرح کنیم. مطمئنا رای صادره به نفع ما خواهد بود و می‌توانیم به یک پیروزی دیپلماتیک جدید علیه آمریکا دست پیدا کنیم.

رحیمی در پایان تصریح کرد: آمریکایی‌ها در ضعیف‌ترین موضع خود ظرف ۴۰ سال گذشته در مقابل جمهوری اسلامی ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران نیز در قوی‌ترین موضع خود ظرف ۴۰ سال گذشته مقابل آمریکا هستند. معتقد هستم رسیدن به آن نقطه که آمریکایی‌ها اعلام کنند از شکست دادن ایرانی‌ها در خاورمیانه ناتوان ماندند نزدیک است. ما به یک اجماع و هماهنگی نیاز داریم تا از این مقطع تاریخی به صورت مطلوب گذر کنیم تا به جهان ثابت شود همانگونه که فعالیت اتمی ما مساله‌ای نداشت ما در مقابل آمریکا هم مواضع به حقی داریم و می‌توانیم استقلال خود را حفظ کنیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها