پشت پرده کنسرت رایگان حمید هیراد برای جبران پلی بک

بعد از اثبات پلی‌بک حمید هیراد در کنسرت شیرازش، اکنون قرار است کنسرتی رایگان در شیراز برایش ترتیب دهند.

پشت پرده کنسرت رایگان حمید هیراد برای جبران پلی بک

حمید هیراد در تابستان امسال کنسرتی در شیراز برگزار کرد. فیلم‌هایی از این کنسرت منتشر شد که نشان می‌داد او حداقل یکی از قطعه‌های این کنسرت را به صورت پلی‌بک یا همان لب‌خوانی اجرا کرده است. این ماجرا را هیراد و اطرافیانش تکذیب کردند و حتی فیلمی در راستای اثبات ادعایشان منتشر کردند.

اما رسانه‌ها پیگیر ماجرا شدند و فشارها باعث شد که دفتر موسیقی اعلام کند که ماجرا را بررسی می‌کند.

هیراد برای اثبات حقانیتش در دهم مرداد 1397 کنسرتی در تهران برگزار کرد تا به همه اثبات کند که توان خواندن در اجراهای زنده را دارد. در این کنسرت هم به حق، هیراد اجرای موفقی داشت.

اما اکنون و البته پس از سه ماه دفتر موسیقی اعلام کرده که هیراد در کنسرتش در شیراز پلی بک کرده و این تخلف از سوی دفتر موسیقی اثبات شده است. نکته جالب اینکه، دفتر موسیقی خودش به این پرونده ورود نکرده و تصمیم گیری درباره این تخلف را به اداره ارشاد استان فارس سپرده است. این تصمیم هم به این علت اتخاذ شده که مجوز کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها، از سوی اداره کل ارشاد در استان‌ها صادر می‌شود.

با این حال شاید بسیاری از اهالی موسیقی انتظار داشتند که در این موردِ خاص خودِ دفتر موسیقی ورود کند.

به هر روی اداره ارشاد استان فارس در نخستین واکنش‌ها اعلام کرد که حمید هیراد را تا پایان سال 1397 از برگزاری کنسرت در شیراز منع کرده است. در برخی از رسانه‌ها این خبر به اشتباه با عنوان ممنوع‌الکاری هیراد منتشر شد.

هیراد ممنوع‌الکار نیست / به دنبال برگزاری کنسرت رایگان برای هیراد هستیم

مهدی رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان توضیح‌های تکمیلی در این‌باره گفت: حمید هیراد ممنوع‌الکار نشده است و فقط توسط استان فارس و طبق دستورالعملی که ما داریم، تا پایان سال جاری نمی‌تواند در شیراز کنسرت برگزار کند.

رنجبر در توضیح‌های تکمیلی تاکید کرد: دستورالعمل به ما نمی‌گوید که شما این کار را بکنید. این یک نگاه کلی است. در دستورالعمل 20 صفحه‌ای که چند سال قبل از دفتر موسیقی تهران برای همه استان‌ها فرستاده شده همه موارد مربوط به اجراهای زنده ذکر شده است اما چیزی درباره پلی‌بک در این دستورالعمل وجود ندارد. با این حال تصمیم نهایی را شورای موسیقی فارس گرفته است. آقای هیراد همه جا می‌تواند کنسرت داشته باشد. اما در شیراز تا پایان سال این امکان را نخواهد داشت.

او ادامه داد: حمید هیراد یکی از خوانندگان خوب کشورمان است و متاسفانه این اتفاق برایش رخ داده و از سوی دفتر موسیقی هم تایید شده است. ما هم در قبال این امر واکنش نشان داده‌ایم.

معاون هنری اداره ارشاد استان فارس درباره احتمال برگزاری کنسرت رایگان از سوی هیراد در شیراز گفت: برگزاری کنسرت رایگان در شیراز از سوی مدیر برنامه‌های این خواننده مطرح شده است و ما به دنبال ساز و کاری هستیم تا بتوانیم این کار را به شکلی مناسب در شیراز رقم بزنیم. آقای هیراد در تیرماه چهار سانس کنسرت در شیراز برگزار کرده و اگر کنسرت رایگان در شیراز داشته باشد، به طور حتم باید در فضایی بزرگتر آن را برگزار کرد.

تنبیهی نمایشی / پاداش برای خطاکار

نگاهی دقیق به ماجرای هیراد و البته صحبت‌های معاون هنری اداره ارشاد استان فارس چند نکته‌ی اساسی را روشن می‌کند. نخست آنکه حمید هیراد پس از انتشار فیلم‌های کنسرتش در شیراز اعلام کرد که در کنسرتش هیچ پلی‌بکی نکرده است؛ اما تایید دفتر موسیقی نشان می‌دهد که انکارهای حمید هیراد واقعی نبوده‌اند.

وقتی تخلفِ هیراد در کنسرت شیراز قطعی شده، تنها تنبیهی که برایش در نظر گرفته‌اند، عدم اجرا در شیراز آن هم تنها تا پایان سال جاری است. این دقیقا همان تنبیهِ فورمالیته است. مگر ممنوع‌الکاری هیراد تا پایان سال جاری چقدر برای این خواننده اهمیت دارد!

جالب اینکه، پس از این تنبهِ فورمالیته از سوی اداره ارشاد استان فارس، مدیر برنامه‌های هیراد به ارشاد توصیه کرده که برای تنبیهِ خواننده‌اش کنسرتی رایگان در شیراز برای هیراد در نظر بگیرند. با توجه به صحبت‌های رنجبر، احتمالا مکان برگزاری این کنسرت هم فضایی باز یا سالنی ورزشی است که ظرفیتی به مراتب بیشتر از یک سالن کنسرت دارند. به راستی این تنبیه است یا تشویق!

هنوز به یاد داریم که شهرام ناظری و همایون شجریان درخواست‌های رسمی‌شان برای برگزاری کنسرت رایگان بی‌پاسخ مانده و کسی حاضر نشد مسئولیت برگزاری کنسرت رایگان آنها را بر عهده بگیرد. حال چه شده که ارشاد استان فارس به جای تنبیهی قوی، می‌خواهد تشویقی بزرگ برای هیراد در نظر بگیرد و تمام مسئولیت‌های برگزاری کنسرت رایگانِ این خواننده را برعهده بگیرد.

در واقع اگر کنسرت رایگان حمید هیراد در شیراز برگزار شود، نه تنها او تنبیه نشده که حتی تشویق هم شده است. در واقع ارشاد استان فارس با این کار از یک خواننده‌ی خطاکار، یک قهرمان می‌سازد.

چرا پول‌ها را پس نمی‌گیرند

بهترین و معقول‌ترین تنبیه برای حمید هیراد این است که او و تهیه کننده‌اش، ضمن عذرخواهی از مخاطبان موسیقی در سراسر کشور و البته استان فارس، تمام پولی که از برگزاری چهار سانس کنسرت در تیرماه امسال نصیبشان شده است را به مخاطبان این کنسرت‌ها بازگردانند. تنها در این شرایط است که می‌توان عذرخواهیِ هیراد را پذیرفت.

مسئولان ارشاد استان فارس هم بهتر است کمی دقیق‌تر این مسئله را نگاه کنند تا مبادا بازیچه‌ی دست تهیه کنندگان قرار گیرند.

سکوت دفتر موسیقی / آیا قانونی جدید در راه است

دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ماجرای هیراد، مانند دیگر ماجراها، آخرین مرجعی است که اعلام نظر کرد. گویی دفتر موسیقی خود را متولی موسیقی کشور نمی‌داند و اصلا دوست ندارد خود را وارد مسائل جدیِ موسیقی کند. علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی درباره ماجرای هیراد درست زمانی که همه‌ی اتفاق‌ها رخ داده بود، به عنوان آخرین مسئول به گفت‌وگو با چند رسانه پرداخت.

شاید بهتر باشد که دفتر موسیقی به جای سکوت و منفعل بودن، دستورالعمل‌هایش را اصلاح کند و فکری به حال پلی‌بک‌ها در کنسرت‌های موسیقی بکند. شاید اگر مجازاتی سخت برای هر پلی‌بک در نظر گرفته شود، دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی در کنسرت‌های موسیقی نباشیم.

منبع: تسنیم

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها