وزیر کشور: نمی‌توانستیم زائرین را مجبور به عبور از مرز مشخصی کنیم

رحمانی فضلی گفت: حدود شصت درصد زائرین می‌خواستند از مرز مهران عبور کنند. نمی‌توانستیم آن‌ها را مجبور به عبور از مرزهای شلمچه و چذابه کنیم. از فردا پیک ترافیک بازگشت زائرین کاهش پیدا می‌کند.

وزیر کشور: نمی‌توانستیم زائرین را مجبور به عبور از مرز مشخصی کنیم

عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ با بیان این که سال چهارم از برگزاری مراسم اربعین به شکل فعلی نیز بر پا شد، اظهار کرد: سال اول جای پارکینگ و خدمات‌رسانی هم نبود. در تمام کشور تمهیدات لازم برای سفر زائرین موجود نبود اما الان بر اساس تجربیات و برنامه‌ریزی‌ها امسال را به این شکل برگزار کردیم.

وی ادامه داد: از تمام کشور مردم مثل جویبار حرکت می کنند تا این رودخانه عظیم را ایجاد کنند و از این مرز به آن مرز بروند. امسال حدود دو میلیون نفر را ساماندهی کردیم.

وزیر کشور گفت: وقتی مردم به لب مرز می رسند با کشور دیگر با قوانین و زیر ساخت های دیگر روبه رو می شویم که اصلا دست ما نیست. البته تفاهم نامه های خوبی امضا شده است. از بعد از اربعین سال قبل ستاد اربعین که همه نظام در آن مسئولیت دارند مشغول به کار شد. در اولین و دومین جلسه آسیب شناسی و متناسب با آن اقدامات شروع شد.

رحمانی فضلی گفت: سال اول پارکینگ نبود و در زمین کشاورزی ماشین پارک می کردند و دو - سه روز مردم در جاده و زیر باران و برف می ماندند و ما با هلی‌کوپتر غذا و پتو به مردم می دادیم.

وی سپس اظهار کرد: تا الان حدود یک میلیون و ششصد نفر از مرزها برگشتند. در بیست و چهار ساعت گذشته بیش از سیصد هزار نفر به کشور بازگشته اند. در هر ساعتی ۱۵۰ الی۱۶۰ اتوبوس برای بازگشت لازم داریم. الان در خیلی از شهرها شرمنده مردم عادی شدیم چون تمام اتوبوس‌ها به مرزها رفتند. حجم و اندازه جاده ها زیاد است، ماشین های سواری هم در آن جاده ها هستند و ترافیک است. تلویزیون نشان می‌دهد از مهران چه صفی وجود دارد اما امشب پیک ترافیک را می‌گذرانیم.

وزیر کشور گفت: از روز اول اعلام کردیم بهتر است مردم از مرز چذابه و شلمچه بروند هم امکانات بیشتر است و هم سریع تر است. به دلیل نزدیکی مهران به نجف ۶۰‎٪ مردم انتخاب می کنند از این مرز بروند.

وی تصریح کرد: امسال ۲۰۰ گیت داشتیم که مردم یک دقیقه برای دادن پاسپورتشان معطل می شدند. سال‌های قبل در این حوزه معطلی وجود داشت.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در امور زیر ساختی همه مرزها برابر هستند. در امور خدماتی نسبت به مردمی که می روند جمعیت وجود دارد. همه مردم کمک می کنند و ما کمک آن‌ها را هدایت می کنیم. مهران چند استان معین دارد و چلمچه و جذابه به دلیل جمعیت کمتر معین های کمتری دارند.

وی ادامه داد: دوستان رادیو اربعین کارشان این بوده که اطلاعیه ها را به مردم بگویند. مردم خود انتخاب کردند از کدام مرز بروند ما نمی توانستیم مجبورشان کنیم از مرز دیگری عبور کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: سه سال است که رئیس جمهور دستور دادند پل خرمشهر ایجاد شود در این صورت که دو سال ساختن این پل طول می کشد، مسیر راحت تری خواهیم داشت. ما باید خودمان را آماده کنیم این جریان عظیم را با شرایط بهتری کنترل شود. البته الان نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتر است.

وی با بیان این که «ممکن است در ذهن زائرین ایجاد شده باشد کارهای اربعین فقط به عهده دولت است»، گفت: وظیفه اصلی این کار با سازمان حج و زیارت است. موقتا چهار سال این مسئولیت به وزارت کشور داده شده است. امسال تمرین خوبی شد که سی تا چهل درصد از مردم به صورت کاروانی سفر انجام دهند اما باید این مقدار بیشتر شود.

وزیر کشور گفت: امسال حدود ۱۲هزار اتوبوس داشتیم. صحبت کردیم برخی اتوبوس ها ترانزیت موقت شوند و به آن طرف مرزها بروند. به ما اجازه نمی دهند بیش تر از این اتوبوس ببریم. بلاخره آن ها هم می خواهند از لحاظ اقتصادی کار کنند.

وی یادآور شد که افرایش قیمت حمل و نقل به دلیل افزایش قیمت دلار و تاثیرش بر تفاوت قیمت ریال ایران و واحد پول عراق بوده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها