مسجدی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در شوتسینگن آلمان

مسجد شهر شوتسینگن، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد آلمان است که به فرمان کارل تئودور، دوک بایرن در باغ شوتسینگن ساخته شد.

مسجدی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در شوتسینگن آلمان

مسجد شهر شوتسینگن، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد آلمان است که به فرمان کارل تئودور، دوک بایرن در باغ شوتسینگن ساخته شد. این مسجد که متعلق به قرن هجدهم میلادی است، ‌برای عبادت مسلمانان ساخته نشد، بلکه کارل تئودور برای نشان‌دادن انعطاف در برابر سایر ادیان، دستور ساخت آن را صادر کرد.

او نه تنها بر اساس مد روز پیش می‌رفت، بلکه به اعتقاد بسیاری از مورخان، منعطف و روشنفکر بود. نیکلاس د پیگاگه، معمار فرانسوی، ساختمان اصلی مسجد، دو مناره و سالن مخصوص نمازگزاران را در سال‌های ۱۷۷۹ تا ۱۷۹۵ ساخت.

او همچنین کار طراحی باغ شوتسینگن را برعهده داشت. برخی معماری فوق‌العاده باغ شوتسینگن را برگرفته از باغ‌های کیو اثر ویلیام چمبرز و باغ‌های طراحی شده توسط یوهان برنهارد فیشر فن ارلاخ، معمار اتریشی می‌دانند. ترکیب معماری غربی و شرقی در مسجد شهر شوتسینگن به جذابیت آن افزوده است.گنبد باروکی، پنجره‌های قوس‌دار، مناره‌ها، فضای داخلی و.. مسجد شوتسینگن را به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده‌اند.

در داخل مسجد،‌ یک اتاق مرکزی و دایره‌ای شکل وجود دارد که در آن ستون‌ها و طاقچه‌های زیادی قرار گرفته است. همچنین در طراحی طاقچه‌ها و معماری داخلی این مسجد از رنگ استفاده شده است. کتیبه‌های مسجد به زبان عربی و آلمانی به فضایلی مانند خرد، اختیار و پشتکار اشاره دارد.

البته نشانه‌گذاری متون عربی در کتیبه‌ها درست نیست. این نشانه‌گذاری اشتباه، حاصل کار سنگ‌تراش آلمانی است که در سال ۱۷۹۴ این کتیبه‌ها را در مسجد نصب کرد. در عوض گنبد این مسجد هر تماشاگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، بازی نور در سالن مسجد، زیبایی آن را دو چندان کرده است و از پنجره‌های مشبک چوبی می‌توان حیاط و اطراف باغ ترکی را تماشا کرد. سالن‌ها با سقف‌های گنبدی شکل و طلایی تزئین شده‌اند و بر روی دیوارهای آن، پندهای اخلاقی به زبان‌های عربی و آلمانی نوشته شده است.

منبع: مهر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها