وزیر اقتصاد برای تولیدکنندگان چه کند؟

شرایط اقتصادی کشور با توجه به افزایش قیمت ارز و همچنین تورم، در وضعیت خاصی قرار دارد که توجه‌ها را بیشتر از گذشته به تولید داخلی معطوف کرده است

وزیر اقتصاد برای تولیدکنندگان چه کند؟

امری که در وعده‌های دژپسند هم جا گرفت و یک کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که وزارت اقتصاد می‌تواند با ابزارهایی که دارد مقدمات افزایش تولید را فراهم یا حداقل موانع آن را برطرف کند.

افزایش تورم در ماه‌های گذشته باعث شده قیمت تمام شده بسیاری از اقلام تولیدی در کشور بالا رود. این شرایط از یک سو و کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان از سوی دیگر باعث شده است بسیاری از کارشناسان نسبت به پیش آمدن شرایط رکود تورمی در کشور هشدار دهند.

این مساله در وعده‌های دژپسند هم خود را نشان داد و او در گفت‌وگوی خود با ایسنا "رفع موانع تولید داخل و جلوگیری از بروز رکود تورمی با استفاده از فرصت صادرات به بازارهای خارج و جذب سرمایه‌های خارجی به ویژه با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و همسو" و همچنین "افزایش توان ثروت‌­آفرینی، تقویت توان تولید ملی" را از دغدغه‌های خود در بخش تولیدی اقتصاد اظهار کرد.

درباره این وعده وزیر اقتصاد و راه‌های ارتقای توان تولید داخلی، علی مزیکی - کارشناس مسائل اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وعده­‌های فرهاد دژپسند درمورد افزایش تولید داخلی، این امر را مستلزم دادن ابتکار عمل و آزادی‌های بیشتر به تولیدکنندگان دانست و گفت: نمی‌توان با تولیدکنندگان به طور دستوری برخورد کرد و گفت که تولیداتشان را به قیمت محدود در بازار ارائه کنند، چرا که در چنین شرایطی آنها انگیزه تولید را از دست خواهند داد و در نتیجه تولید هم محدود می‌شود.

حقوق مالکیت در اولویت اقدامات وزارت اقتصاد باشد

مزیکی با تاکید بر اینکه حقوق مالکیت در کشور باید به عنوان یک اولویت برای وزارت اقتصاد درآید، ادامه داد: تولیدکنندگان برای افزایش تولید خود باید احساس امنیت داشته باشند. وزارت اقتصاد می‌تواند از طریق بخش مالیاتی خود از تولیدکننده حمایت کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نظام قیمت‌ها در کشور باید انعطاف‌پذیر باشد، گفت: برای اینکه بتوانیم به تولیدکنندگان انگیزه دهیم باید نظام قیمت‌گذاری منعطفی داشته باشیم. اینکه تولیدکننده با افزایش هزینه‌ها تولید کند و سپس به او گفته شود که نباید بیشتر از قیمت محدودی محصول خود را بفروشد یا جلوی صادرات محصولش را بگیریم باعث می‌شود او را نسبت به تولید بی انگیزه کنیم.

نباید جلوی ساختار تولید بایستیم

او با تاکید بر اینکه دولت باید مطمئن شود که تولید رشد می‌کند و به روند خودش ادامه می‌دهد، اظهار کرد: دولت نباید وارد تعیین قیمت‌ها در بازار شود. دولت اگر می‌خواهد ملاحظه قدرت خرید مردم را کند باید سعی کند از طرق دیگری قدرت خرید را جبران کند، نه اینکه بخواهد جلوی تولیدکننده بایستد. این توجیه که برای جلوگیری از افزایش فشارها بر خانوارها قیمت محصولات تولید داخل محدود شود نتیجه‌ای جز بی انگیزه کردن تولیدکنندگان ندارد. دولت می‌تواند از طریق مکانیسم‌های حمایتی یا تامین اجتماعی از مصرف‌کنندگان حمایت کند.

مزیکی همچنین با بیان اینکه نباید جلوی ساختار تولید بایستیم، رونق تولید را در این شرایط باعث ایجاد اشتغال و برطرف کردن بسیاری از مسائل اجتماعی ارزیابی کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها