100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج+عکس

«آنتوان سوروگین» یکی از عکاسان به نام در زمان قاجار بود؛ وی در سال 1830 از پدری روس و مادری گرجی که مقیم ایران بودند در سفارت روسیه متولد شد؛ وی پس از مرگ پدرش به همراه مادر به گرجستان رفت و در تفلیس عکاسی آموخت.

100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج+عکس

سوروگین پس از آموختن عکاسی مصمم می‌شود که این حرفه را در ایران دنبال کند؛ به همین دلیل در سال 1870 به تبریز می‌آید؛ در این سال ناصرالدین شاه بر ایران حاکم بود و مظفرالدین میرزا ولیعهد او، که بنا به رسم قاجار در تبریز اقامت داشت؛ همین زمینه آشنایی سوروگین با مظفرالدین میرزا را فراهم می‌کند و لقب خان را نیز از ولیعهد دریافت می‌کند تا در ایران به «آنتوان خان» معروف شود.

آنتوان خان پس از به قدرت رسیدن مظفرالدین میرزا به تهران می‌آید و در خیابان علاالدوله(فردوسی) یک عکاسخانه دایر می‌کند؛ او در زمان محمدعلی شاه به مشروطه‌خواهان می‌پیوندد و همین باعث می‌شود به دستور شاه عکاسخانه وی منفجر شود؛ در این انفجار حدود پنج هزار نگاتیو عکس که از اقشار، بناها، دربار، حرمسراها، مساجد و ... گرفته شده بود از بین می‌رود.

گفته می‌شود سوروگین در طول فعالیتش در ایران (1870 تا 1930) بیش از هفت هزار عکس گرفت؛ این عکس نیز توسط وی گرفته شده؛ شرح عکس فقط به « پاسگاه جاده کرج، حومه تهران» اشاره کرده و به نظر می‌رسد متعلق به یک قرن پیش باشد.

100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج+عکس

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها