نامزد خاشقچی از روزهای آخر این روزنامه نگار عربستانی می‌گوید/ خدیجه از معمای جمال پرده برمی‌دارد

خدیجه چنگیز تاکید دارد که در حال حاضر نمی‌خواهد از ایالات متحده بازدید کند چرا که هرچند مردم آمریکا تلاش های زیادی را در راستای حل مساله خاشقچی کرده‌اند اما دولت آمریکا اقدام خاصی را انجام نداده است.

نامزد خاشقچی از روزهای آخر این روزنامه نگار عربستانی می‌گوید/ خدیجه از معمای جمال پرده برمی‌دارد

به گزارش خبر فوری ، خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقچی (روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه کشته شد) مدت کوتاهی قبل مصاحبه ای را با یک رسانه ترک داشته و در آن از روزهای آخر حیات خاشقچی پرده برداشته است.

خدیجه چنگیز نامزد ترک تبار خاشقچی است. او آخرین کسی است که جمال را قبل از ورود به کنسولگری دیده است و هم او است که مفقودی خاشقچی را به پلیس ترکیه گزارش داد. جمال خاشقچی جهت قانونی کردن مراحل طلاق از همسر قانونی اش و رسمی کردن ازدواج خود با خدیجه وارد ساختمان کنسولگری شد و هرگز از آن بیرون نیامد.

خدیجه چنگیز در مصاحبه با " خبر تورک" ترکیه در عصر جمعه درباره خاشقچی، روزهای آخر عمرش، ملاقات با مایک پومپئو( وزیر امور خارجه آمریکا) و دعوت ترامپ از او جهت سفر به ایالات متحده آمریکا صحبت کرد.

نامزد ترک تبار خاشقچی، در ابتدا از آغاز آشنایی اش با جمال گفت و تاکید کرد که او را از زمانی که به ترکیه سفر می‌کرده است می‌شناخته و با تکرار سفر او به ترکیه رابطه آنها جدی تر شده است.

چنگیز در این مصاحبه تاکید دارد که خاشقچی بعد از جدی تر شدن رابطه شان به او گفته است که زندگی مشترک با همسر قانونی و عربستانی اش به دلایل سیاسی پایان یافته است و او حدود یک و نیم سال است که در ایالات متحده زندگی می‌کند و حتی برای شهروندی ایالات متحده درخواست داده اما هنوز پذیرفته نشده است.

خدیجه در این مصاحبه بر وطن دوستی و دلتنگی جمال برای کشورش تاکید دارد و می‌گوید: " جمال ( در روزهای آخر) کاملا تنها و عزلت نشین شده بود چرا که برای سرزمین مادریش و همچنین دوستانش در پادشاهی سعودی دلتنگ بود."

خدیجه در این زمینه اشاره دارد که جمال بعد از تبعید از کشورش کاملا افسرده بود و در انزوا عاطفی شدیدی قرار داشت و به همین دلیل به دنبال یک شریک برای زندگی اش بود. همین اتفاق و خلاء روحی منجر به آغاز رابطه آنها شد.

خدیجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خاشقچی دشمن و مخالف حکومت سعودی بوده است، پاسخ داد: " من نمی‌دانم که موضع او دقیقا چه بوده است. اما می‌دانم که شرایط کشور او روز به روز در حال تغییر بود و او در مورد این تغییرات نگرشی عینی و انتقادی داشته است. نقاطی در عربستان وجود دارد که برخی از آنها حمایت می‌کنند و برخی دیگر نیز نسبت به آن منتقدند."

چنگیز می‌گوید که خاشقچی در ابتدا نسبت به بن سلمان نگاهی مثبت داشته است و از تغییرات رخ داده توسط او حمایت می‌کرده است. اما کم کم نسبت به خوی دیکتاتوری او منتقد شد و سعی کرد نسبت به اوضاع عربستان حالت انتقادی تری بگیرد.

خدیجه همچنین در مورد زندگی مشترک با خاشقچی گفت که آنها دوست داشتند پس از ازدواج در ایالات متحده و استانبول زندگی کنند. به همین علت، خاشقچی یک خانه در ترکیه خریداری کرده بود.

این زن ترک تبار همچنین در مورد لزوم ورود خاشقچی به کنسولگری گفت که آنها قصد قانونی کردن ازدواجشان را داشتند و به همین علت به مرکز ثبت ازدواج شهرداری منطقه "فاتح" در استانبول رفتند. یکی از کارمندان مرکز ثبت به خدیجه گفت که خاشقچی باید مدرکی را از کنسولگری کشور خود بفرستد مبنی بر اینکه در حال حاضر با زن دیگری ازدواج نکرده است. به همین علت، این دو به کنسولگری عربستان در ترکیه رفتند.

خدیجه تاکید دارد خاشقچی در مورد ورود به کنسولگری عربستان بسیار نگران بود. چون بسیار عاطفی و نازک دل بود ونمی خواست وارد یک فضای پر تنش مانند کنسولگری شود. خاشقچی نگران بود که هنگام ورود به ساختمان کنسولگری، بازداشت و به روش نامناسب مورد بازجویی قرار گیرد. البته خدیجه مدعی است که آنها در مورد این موضوع به طور کامل و واضح صحبت نکردند اما تنش و نگرانی در صورت جمال دیده می‌شد.

خدیجه تاکید دارد که آنها دوبار وارد ساختمان کنسولگری شدند. او در مورد ورود خاشقچی به داخل ساختمان کنسولگری در مرتبه اول می‌گوید: " جمال کمی نگران بود اما من خیلی خیلی نگران بودم. چون آنها از ورود من به داخل ساختمان جلوگیری کردند. من جلوی درب منتظر بودم. بعد از مدتی دیدم که برخی افراد و خودروها از کنسولگری خارج می‌شدند."

خدیجه ادامه می‌دهد که خاشقچی با شادی از کنسولگری خارج شد و بسیار خوشحال هم بود. خاشقچی به خدیجه گفته بود که آنها رفتار خوبی با او داشتند و به او وعده داده بودند که مدارک مورد نیاز برای تکمیل ازدواجشان ظرف چند روز آماده می‌شود و پس از آن، آنها آماده سفر به لندن می‌شوند.

دوم اکتبر آنها مجددا وارد کنسولگری شدند. طبق گفته خدیجه، یکی از مسئولین داخل کنسولگری به آنها زنگ زده و گفته بود که حدود ساعت 1 وارد ساختمان شوند. آنها مدت زیادی جلوی در کنسولگری منتظر بوده اند. چنگیز تاکید کرد که خاشقچی تلفنهای خود را تحویل داد و وارد ساختمان شد. پس از آن خاشقچی دیگر هرگز از ساختمان خارج نشد.

خدیجه امیدوار بوده است که به زودی خاشقچی از ساختمان بیرون آمده و مدارک را هم با خود بیاورد اما خروج جمال به تاخیر افتاد. خدیجه تأیید کرد که پس از اینکه احساس نگرانی کرده است، به خواهرش زنگ زد و بعد از اینکه خواهرش به او گفت ساعت کار در کنسولگری به پایان رسیده است، با برخی از دوستان خاشقچی تماس گرفت. خدیجه سپس کنار در کنسولگری رفت و نگهبان ترک به او گفت که خاشقچی از ساختمان بیرون نیامده است. با این حال مسئولین کنسولگری به خدیجه گفتند که هیچ کس داخل ساختمان نیست و بهتر است او اینجا نایستد.

بعد از این بود که کم کم برخی رسانه ها خبردار شده و به سمت کنسولگری شتافتند. همزمان پلیس هم سررسید و خدیجه تمام ماجرا را به آنها گفت.

خدیجه در این مصاحبه می‌گوید که بعد از این اتفاق، او دچار نگرانی و افسردگی شدیدی شده است اما با این حال، اخبار را از طریق شبکه های اجتماعی مثل توییتر دنبال می‌کرده است.

خدیجه همچنین از اظهارات دونالد ترامپ( رئیس جمهور آمریکا) انتقاد کرد و آنها را تناقض آمیز دانست. خدیجه می‌گوید به ترامپ گفته است که حاضر است به کاخ سفید بیاید اگر و فقط اگر ترامپ تحقیقاتی را در زمینه کشف معمای خاشقچی انجام داده و در این زمینه جدی باشد. خدیجه همچنین تاکید دارد که مایک پومپئو(وزیر امور خارجه آمریکا) در دیدار با او از سرنوشت خاشقچی اظهار بی اطلاعی کرده است و هیچگونه عزم جدی هم برای یافت او نداشته است.

خدیجه می‌گوید: " مکالمه پومپئو صرفا یک شو سیاسی بود. او با من ابراز همدردی کرد و سلام ترامپ را رساند. همین"

او تاکید دارد که که در حال حاضر نمی‌خواهد از ایالات متحده بازدید کند چرا که هرچند مردم آمریکا تلاش های زیادی را در راستای حل مساله خاشقچی انجام داده اند اما دولت آمریکا اقدام خاصی را انجام نداده است.

خدیجه چنگیز در پایان مصاحبه با ناراحتی گفت که خاشقچی همیشه می‌خواست در مدینه النبی دفن شود و اگر اکنون جنازه اش سالم مانده بود شاید به این وصیت و خواست عمل می‌شد.

منبع: رای الیوم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ما
    0

    نامزد!!! چندمی . ولی معمولا ما ایرانیها نامزدی را خیلی خیلی باشد تا سن 30 سالگی قبول داریم نه دهه 60 زندگی باید دنبال خلق یک اصطلاح جدید برای ایشان باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها