۱۰ گورخر دیگر به پارک ملی کویر می‌آیند/ تکذیب فرار گورخرها

رئیس اداره پارک ملی کویر بابیان اینکه طی دو الی سه مرحله ۱۰ راس گورخر به تعداد پنج رأس موجود در این پارک افزوده خواهد شد، گفت: موضوع فرار گورخرها در این طرح صحت ندارد.

۱۰ گورخر دیگر به پارک ملی کویر می‌آیند/ تکذیب فرار گورخرها

رضا شاه‌حسینی مقدم عصر جمعه در پی شائبه‌های ایجاد شده برای گورخرهای انتقال یافته و در بازدید خبرنگاران از سایت پارک ملی کویر بابیان اینکه آخرین مشاهده گورخر ایرانی در گرمسار همزمان با سال ۶۳ بود و از آن تاریخ به بعد هیچ آماری از مشاهده این‌گونه جانوری ثبت‌نشده است، ابراز داشت: حدود یک سال گذشته تصمیم گرفته شد تا برای احیای نسل گورخرها در این پارک تعدادی از آن‌ها را از پارک ملی توران شاهرود به اینجا منتقل، مدتی نگهداری و سپس در محیط رهاسازی شوند.

وی بابیان اینکه نسل گورخر در پارک ملی کویر گرمسار به‌طور کامل منقرض‌شده است، افراد: یک ماه گذشته که این انتقال اتفاق افتاد و حدود سه هفته این گورخرها در اسارت و قرنطینه بودند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود لذا با توجه به اینکه پروژه ادامه‌دار است مقرر شد تا رهاسازی انجام شود تا شرایط به‌طور دقیق موردسنجش قرار گیرد.

۱۰ گورخر دیگر به پارک ملی کویر می‌آیند/ تکذیب فرار گورخرها

فرار گورخر در کار نبود

رئیس اداره پارک ملی کویر گرمسار بابیان اینکه در حال حاضر این گورخرها پنج رأس هستند، ابراز داشت: طی دو الی سه مرحله مابقی گورخرها از استان‌های دیگر به این سایت منتقل خواهند شد که درنهایت تعداد آن‌ها به ۱۰ رأس خواهد رسید و آن‌گونه که برخی رسانه‌ها عنوان کردند فراری در کار نبود بلکه تصمیم اداره کل مبنی بر رهاسازی آزمایشی آن‌ها گزارش شد.

شاه‌حسنی مقدم بابیان اینکه منطقه توسط محیط‌بان‌ها مورد پایش قرارگرفته است، تصریح کرد: حدود ۴۸ ساعت این رهاسازی طول کشید و بعدازآن گورخرها مجدد برجای خودشان برگشتند که در این مدت نقاط ضعف و قوت شناسایی و تلاش برای رفع مشکلات موجود ادامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: هرزمانی که سازمان تصمیم بگیرد تا گروه جدید را در طبیعت رهاسازی کند قطعاً به اطلاع اصحاب رسانه خواهد رسید اما با توجه به اینکه شاید تحت استرس قرار گیرند بنابراین فقط اطلاع‌رسانی می‌شود تا این‌گونه مجدد در منطقه معرفی شود.

۱۰ گورخر دیگر به پارک ملی کویر می‌آیند/ تکذیب فرار گورخرها

پارک ملی کویر عاری از تهدید انسانی

رئیس اداره پارک ملی کویر گرمسار بابیان اینکه دامپزشک به‌صورت دائم در منطقه حضور دارد، ابراز داشت: دامپزشک وضعیت ظاهری آن‌ها را موردبررسی قرار خواهد داد که طی این مدت همه این موارد صورت‌جلسه شده است.

شاه‌حسینی مقدم در ادامه تصریح کرد: شرایط زیستگاه پارک ملی توران و کویر تقریباً یکی است اما پارک ملی کویر به دلیل دور بودن از جوامع محلی یکی از بهترین پارک‌های کشور محسوب می‌شود زیرا شعاع ۵۰ کیلومتری هیچ روستایی را مشاهده نمی‌کنید و هیچ تهدید انسانی در اینجا وجود ندارد.

وی افزود: قبل از اینکه این‌گونه به پارک ملی کویر منتقل شود، اگر شرایط زیستگاه مورد پایش قرار نگیرد و علت انقراض مشخص نشود قطعاً معرفی آن‌ها کار بیهوده‌ای خواهد بود، بنابراین این اقدامات قبل از انتقال در منطقه صورت گرفته است و زیستگاه مساعد ازنظر آب، علوفه و امنیت شرایط مساعدی دارد.

تایید سلامت گورخرها

رئیس اداره پارک ملی کویر گرمسار بابیان اینکه در اینجا نیز همانند سایر نقاط کشور تحت تأثیر خشک‌سالی قرار دارد، اضافه کرد: برای مقابله با تهدید خشک‌سالی چهار آب‌انبار ۷۰۰ هزار لیتری برای ذخیره منابع آبی وجود دارد که در زمستان آبگیری و به‌مرور در کل سال مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

شاه‌حسینی مقدم تصریح کرد: قبل از رهاسازی منابع، دسترسی آب و علوفه برای گورخرها در نظر گرفته می‌شود و دکتر دامپزشک نیز سلامت این تعداد را تأیید کرده است و رهاسازی آن‌ها تا اینجا نتیجه مطلوبی را به همراه داشت.

گفتنی است، پارک ملی کویر گرمسار با ۴۲۲ هکتار مساحت و چهار پاسگاه محیط‌بانی دارد و تعداد جبیر ۶۰۰ رأس، قوچ و میش ۴۰۰ رأس و کل و بز ۵۷۰ رأس است و حیوانات وحشی مانند پلنگ، گرگ، کفتار، کارکال و روباه شنی مشاهده‌شده است که هیچ تهدید برای آن‌ها نیست.

منبع: مهر

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • یزدان
    0

    کجاشون شکل گورخر هست .پس خط راه راه شون کجارفته .

  • بلجان
    0

    چقدر دروغ اگه دولتمردان دروغ نمي گفتند اين كارمندان هم دروغ نمي گفتند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها