توقیف دیر هنگام کتاب‌های قاچاق/ نقش اتحادیه‌ها٬ ناشران و مردم این میان چیست؟

در این دو ماه٬ این دومین بار است که خبر از شناسایی انبار کتاب‌های قاچاق به گوش می‌رسد.

توقیف دیر هنگام کتاب‌های قاچاق/ نقش اتحادیه‌ها٬ ناشران و مردم این میان چیست؟

روز بیست و ششم مهر ماه بود که خبر از شناسایی انباری در خاوران داده شد که مملو بود از کتاب‌های قاچاق.

براساس گزارش‌های منتشر شده٬ با دستور قضایی «توقیف» و انبار مذکور تخلیه و پلمپ و صاحبان انبار دستگیر و روانه بازداشتگاه شدند.

کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کرد که با اقامه شکایت ناشران متضرر از متهمان، وکیل این اتحادیه به وکالت از شاکیان، مبادرت به اقامه دعوی در مراجع ذی‌صلاح خواهد کرد.

ماجرا اما به همین شناسایی و توقیف ختم نشد. بسیاری از ناشران در این فاصله دست به کار شدند و گویی یک کمپین خودجوش در مبارزه با توزیع و فروش کتاب‌های قاچاق شکل گرفت.

بسیاری از این کتابفروشی‌ها بر پنجره‌های خود از پوستر‌هایی مانند کتاب قاچاق نخریم و یا خطر تعطیلی کتابفروشی‌های محلی را جدی بگیریم استفاده کردند.

این درحالی بود که روز گذشته بازهم خبرگزاری‌ها خبر از شناسایی یک انبار دیگه دادند.

خبرگزاری مهر درباره این شناسایی نوشته بود: شامگاه سه‌شنبه اول آبان ۱۳۹۷، کار گروه یادشده با مساعدت و همکاری پلیس امنیت و دستور قضایی، یک باب مغازه کتابفروشی و یک انبار کتاب قاچاق را در محدوده خیابان دماوند کشف و توقیف کرد.

در همین روزها اما کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توصیه‌هایی به ناشران و مسوولان کتابفروشی‌ها داشت که در ادامه می‌آید:

«چندین سال است عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب مبادرت به چاپ و نشر غیرقانونی کتاب‌های ناشران و پدیدآورندگان می‌کنند و آنها را در اختیار کتابفروشان و خریدارانی که مطلع نیستند قرار می‌دهند. از آنجا که برخورد با قاچاقچیان عرصه نشر کتاب و حفظ و صیانت از حقوق ناشران و مولفان و مترجمان علاوه بر نهادها و سازمان‌های مربوط، به عهده تمام همکاران صنعت نشر و نیز خریداران است، شایسته است عموم همکاران به‌ویژه اعضای اتحادیه (اعم از ناشر، کتابفروش و توزیع کننده) به نکات و هشدارهای زیر توجه کنند تا بتوان ضمن پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی، با توان و اثربخشی بیشتر دست افراد سودجو و خلافکار را از دامن اهل فرهنگ و صاحبان قلم و شاغلان این صنف شریف کوتاه کرد:

۱. مدیران مسئول مؤسسات انتشاراتی هنگام فروش کتاب به مراکز پخش و کتابفروشان، موظفند فاکتور فروش رسمی ممهور خود (با آرم و قید نشانی دقیق) و با امضای مدیرمسئول یا مدیر فروش آن مؤسسه انتشاراتی صادر کنند.

۲. مدیران مراکز پخش تنها کتاب‌هایی را خریداری کنند که دارای فاکتور رسمی مؤسسات نشر باشد. همچنین هنگام فروش کتاب، باید نسبت به صدور فاکتور رسمی (ممهور و امضا شده) برای خریداران اقدام کنند.

۳.کتابفروشان کتاب‌های مورد نیاز خود را فقط از مراکز پخش و ویزیتورهای معتبر و خوشنام خریداری کنند و هنگام دریافت سفارش خود، فاکتور رسمی و ممهور دریافت کنند.

۴.خریدارنِ کتاب، کتاب‌های مورد نظر خود را تنها از کتابفروشان معتبر و دارای مجوز کسب از اتحادیه مربوط تهیه کنند».

احتمالا در چند روز آینده باز هم خبرهایی از شناسایی این قبیل انبارها به گوش خواهد رسید. اما سوال اینجاست که اتحادیه ناشران چرا تاکنون به فکر راهکاری برای جلوگیری از این قاچاق‌ها نیفتاده بود.

البته در این میان از نقش مردم عادی در نخریدن این کتاب‌ها و کمک به صنعت نشر کشور هم نباید غافل شد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها