سالیانه حدود ۲ میلیارد شاخه گل دورریز داریم

در کشور سالیانه حدود ۲ میلیارد شاخه گل دورریز داریم البته بدون محاسبه گل‌های وحشی که در طبیعت از بین می‌رود؛ بخش زیادی از گل‌های کشاورزان بی‌جهت پلاسیده شده و دور ریخته می‌شود.

سالیانه حدود ۲ میلیارد شاخه گل دورریز داریم

آشتی با طبیعت یکی از دغدغه‌های صنعت گیاهان دارویی است که تلاش می‌کند با توسعه استفاده از این نوع گیاهان برای مصارف گوناگون، مردم را با طبیعت آشنا کرده و این ارتباط پرسود را حفظ کند.

کشور ما می‌تواند به‌عنوان قطب صادرگننده گل‌های خشک طبیعی شناخته شود اما متاسفانه این بازار داخلی نیز در اختیار دیگر کشورها قرار گرفته و درآمد آن به جیب دیگران می‌رود؛ در این میان برخی جوانان از تک و تا نیفتاده‌اند و برای زنده کردن این صنعت خوشبو و پرطرفدر دست به کار شده‌اند.

یکی از این متخصصان، محمود هروی‌زاده است که چند سالی است به کار فرآوری و خشک کردن گل‌های کشاورزی به‌خصوص گل‌های شاخه بریده مثل گل محمدی، بابونه، گل گندم و انواع گل‌هایی که قابلیت خشک شدن دارد، اشتغال دارد.

وی درباره فعالیت‌های خود می‌گوید: شعار ما، بازگشت به طبیعت است یعنی ما در تلاشیم که مردم را به طبیعت بازگردانیم؛ با توجه به اینکه گیاهان تضمین‌کننده سلامت روح انسانها هستند و متاسفانه زندگی‌های شهری این موهبت را از مردم گرفته‌اند، برآن شدیم که در شرکت خود انواع گل‌های قابل خشک کردن را تولید و روانه بازار کنیم تا مردم دوباره با طبیعت آشتی کنند.

این فعال حوزه گیاهان دارویی تصریح می‌کند: در واقع من یک کارآفرین هستم و از حدود 18 سال پیش کار برداشت گل‌ها را آغاز کردم، از همان زمان افرادی را استخدام می‌کردم تا این گل‌های جمع‌آوری شده را خشک کنند، در همان زمان بود که به فکر تاسیس شرکت افتادم و با تاسیس این شرکت، فعالیت‌ها خود را گسترده‌تر کردم.

وی با بیان اینکه دورریز گل در کشور بالا است، عنوان می‌کند: در کشور سالیانه حدود 2 میلیارد شاخه گل دورریز داریم البته بدون محاسبه گل‌های وحشی که در طبیعت از بین می‌رود؛ بخش زیادی از گل‌های کشاورزان بی‌جهت پلاسیده شده و دور ریخته می‌شود در حالیکه می‌توانیم با کمک روش‌های ساده این دورریز را کم کرده و آنها را به چرخه اقتصادی کشور باز گردانیم؛ این گل‌ها پس از خشک شدن و بسته‌بندی در صنایع مختلفی چون سفال، مبلمان، ساختمان و غیره به کار می‌رود و با تلفیق آنها کار زیبایی که شرایط صادر شدن به بازارهای داخلی و خارجی را دارد آماده می‌شود.

کارآفرین حوزه گیاهان دارویی بیان می‌کند: متاسفانه بازار داخلی ما در این زمینه در اختیار کشور چین است در حالیکه می‌توانیم از این صنعت کارآفرینی کرده و برای کشور ثروت آفرینی کنیم البته این کار بسیار حساس است و تحقیقات و پژوهش‌های زیادی می‌طلبد؛ کشور ما می‌تواند به عنوان قطب صادرکننده گل‌های خشک طبیعی شناخته شود اما اینکار را هند و ترکیه انجام می‌دهد؛ ایران پوشش گیاهی بسیار خوبی با تنوع فراوان دارد و با نیروی کار نسبتاً ارزان می‌تواند در بازارهای جهانی حرفهایی برای گفتن داشته باشد؛ این کار می‌تواند اشتغال‌زایی کرده و ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت که در نظر دارد در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) محصولات خود را ارائه کند، گفت: در دوره‌های پیشین این نمایشگاه شرکت کردیم و استقبال خوبی از محصولات ما صورت گرفت؛ امسال نیز قصد شرکت در این جشنواره را داریم تا از مزایای آن که ارتباط و آشنایی بیشتر با مردم و همکاران خواهد بود بهره‌مند شویم.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا 24 آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها