30 درصد شهر مشهد بسیار ناایمن است

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد گفت: 70 درصد مساحت شهر مشهد در معرض خطر زلزله، سیلاب و فرونشست و 30 درصد آن در معرض خطر خیلی بالایی قرار دارد.

30 درصد شهر مشهد بسیار ناایمن است

امیر عزیزی امروز در سی‌ونهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به 13 اکتبر روز جهانی کاهش اثرات بحران‌های طبیعی در خصوص نقشه خطر پذیری مشهد گفت: سه بحران اساسی شامل زلزله، سیلاب و فرونشست دشت مشهد را تهدید می‌کند و چهار گسل در اطراف مشهد وجود داراد.

وی ادامه داد: 70 درصد مساحت شهر مشهد در معرض خطر زلزله، سیلاب و فرونشست و 30 درصد آن در معرض خطر خیلی بالا قرار دارد که در صورت وقوع زلزله تلفات و ویرانی‌های زیادی خواهد داشت.

عزیزی در خصوص اقدامات انجام شده در یکسال گذشته، عنوان کرد: کارگروه تخصصی مدیریت بحران و ایمنی در شورای شهر ایجاد شد. تمام دستگاه های خدماتی و امدادی ملزم هستند که در این کارگروه شرکت کنند. اولین خروجی این کارگروه ایجاد ساختار مدیریت بحران در مناطق و سازمان‌ها بود. در حال حاضر در تمام مناطق و سازمان‌های شهرداری ساختار مدیریت بحران شکل گرفته است. شبیه این ساختار را در مناطق تهران داریم اما در سطح سازمان‌ها برای اولین بار چنین ساختاری ایجاد شده است.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد عنوان کرد: دومین خروجی این کارگروه تعامل و همبستگی بالایی است که بین شهرداری و سایر دستگاه‌های امدادی ایجاد شده است و مدیریت واحد شهری در حوزه ایمنی و مدیریت بحران شکل گرفته است.

وی ضمن اشاره به ایجاد گروهای دوام ثامن، گفت: این گروه‌ها، گروه‌های مردمی هستند. جمع کردن شهروندان حول یک محور خشن مثل مدیریت بحران کار سختی است. در مشهد 7200 نفر تیم سازماندهی شده وجود دارد. امسال مسابقات امداد و نجات شهروندی را برگزار کردیم که در هیچ جای کشور چنین مسابقاتی برگزار نشده است. در حال حاضر دوام به یک گفتمان فرهنگی تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که «مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهرداری مشهد را در شهریورماه افتتاح کردیم.»، گفت:اطلاعات تمام دستگاه‌ها به صورت منسجم در این مرکز وجود دارد و از آنجا می‌توان شهر را مدیریت کرد.

عزیزی در خصوص پایگاه‌های سلامت شهر تصریح کرد: سوله‌های مدیریت بحران ما به دلایل مختلف از جمله ضعف نظارتی مجموعه و... کارکردهای غیر ضروری پیدا کرده بود.هدف ما این بود در هر کدام از سو‌له ها یک درمانگاه و مرکز اولیه خدماتی داشته باشیم زیرا در تجربه زلزله سال گذشته بعد از اسکان شهروندان برای کوچک‌ترین خدمات مانده بودیم. در نتیجه تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی بسته شد که تا پایان سال تعداد این پایگاه‌ها را به 20 مورد برسانیم. در حال حاضر شش پایگاه سلامت شهر در مشهد داریم.

وی با اشاره به این‌که مدیریت بحران یک علم چند وجهی است و مباحث فرهنگی، زیرساختی، محیط‌زیست و ...در آن بسیار مهم هستند، خاطر نشان کرد: همچنین فناوری اطلاعات در این زمینه بسیار مهم است که برای آن سه سامانه طراحی کردیم. برای یکی از سامانه‌ها موافقت مسئولین سطح کلان کشور را گرفته‌ایم. از جانب اورژانس هم موضوع مورد موافقت قرار گرفته است و فقط مشکلمان در شهرداری است. این سامانه می‌تواند جایگزین شماره‌های امدادی باشد و مشابه کار تاکسی‌های اینترنتی عمل می‌کند که در صورت بروز حادثه با لمس کردن گوشی موقعیت حادثه را به مراکز امدادی می‌دهد و تیم ها اعزام می‌شوند. این سامانه در کاهش مزاحمت تلفنی و در رسیدن سریع نیروهای امدادی می‌تواند بسیار موثر باشد.

سرپرست مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد بیان کرد: سامانه مدیریت بحران را در هفته پدافند در آبان ماه رونمایی خواهیم کرد. همچنین در حال استفاده از سامانه تخمین خسارت زلزله هستیم.با این سامانه قبل از وقوع زلزله می توانیم سناریوهایی را بدهیم تا تخمین بزند خسارات یک زلزله در هر منطقه چه مقدار است.

عزیزی با اشاره به اینکه اعتبار جاری ما 240 میلیون تومان، 700 میلیون تومان اعتبار تجهیز و نگهداری و 900 میلیون تومان اعتبار عمرانی است، گفت: تقاضای ما از شورا این است که میزان اعتبارات مدیریت بحران را افزایش دهد.حتی حفظ وضع موجود هم با این اعتبار غیر ممکن است. برای این موضوع راهکارهای مختلفی وجود دارد مثلا درآمد حاصل از کرایه سالن‌های مدیریت بحران به خود مدیریت بحران متعلق بگیرد و در آن‌جا هزینه شود.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها