جنایت تحت تاثیر فیلم «مغزهای زنگ زده»

پسر جوانی که تحت تاثیر فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» روی پدر دوستش اسید ریخته و با ضربه‌های چاقو او را تا یک قدمی مرگ برده بود، پس از 24 روز سکوت لب به اعتراف گشود.

جنایت تحت تاثیر فیلم «مغزهای زنگ زده»

رسیدگی به این پرونده از شامگاه پنجم مهر امسال و به دنبال گزارش اسیدپاشی در منطقه باغ فیض در دستور کار پلیس قرار گرفت. ماموران پس از حضور در محل اسیدپاشی دریافتند پسر 19 ساله روی مرد 50 ساله اسیدپاشی کرده و بعد او را با چاقو مجروح کرده است. متهم قبل از این‌که موفق به فرار شود از سوی عابران دستگیر شده بود.

شاکی بعد از بهبود حالش به ماموران گفت: برای آوردن پسرم از پارک، از خانه خارج شده بودم که یکی از دوستان پسرم که از قبل او را می‌شناختم به من نزدیک شد‌. ناگهان وی روی صورت و بدنم اسید پاشید، بعد با چاقو ضربه‌ای به پهلویم زد و همزمان با پنجه بوکس چند ضربه به صورتم وارد کرد.

متهم به نام مازیار در بازجویی‌ها ادعاهای مختلفی را مطرح کرد و مدعی شد او اسیدپاشی نکرده و مرد غریبه‌ای روی او و پدر دوستش اسید ریخته است. بازجویی‌ها از متهم ادامه داشت تا این‌که دیروز لب به اعتراف گشود و گفت: طی مدتی که با رامبد دوست شده بودم، بیشتر اوقات خودم را با رامبد سپری می‌کردم و همین موضوع باعث شد وابستگی زیادی به وی پیدا کنم‌. زمانی که متوجه شدم پدر رامبد مانع ادامه دوستی من با او شده، تصمیم به انتقام گرفتم، اما جرات این‌کار را نداشتم تا این‌که شب حادثه به سینما رفتم و فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده را دیدم‌. صحنه‌های خشنی در فیلم وجود داشت‌. با دیدن صحنه‌های قدرت‌نمایی با سلاح سرد توسط شخصیت اول فیلم جرات پیدا کردم تا از پدر رامبد انتقام بگیرم‌. پس از اکران فیلم بلافاصله مقداری اسید و همچنین چاقو و پنجه بوکس را خریدم و به مقابل خانه رامبد رفتم.

سرهنگ کارآگاه علی ولیپور گودرزی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: متهم پرونده برای تحقیقات و تکمیل پرونده، با قرار قانونی در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارد.

جنایت‌های هولناک تحت تاثیر فیلم‌های جنایی

ماجرای اسیدپاشی پسر جوان تحت تاثیر فیلم سینمایی، نخستین بار نیست که رخ می‌دهد و پیش از این نیز مجرمان بسیاری تحت‌تاثیر فیلم‌های خشن و پلیسی مرتکب جرایمی مانند قتل یا سرقت شده‌اند. تاثیر فیلم‌های خشن در جنایت‌ها نخستین بار در پرونده شاهرخ و سمیه مطرح شد و زمانی که پرونده در حال رسیدگی بود، رسانه‌ها مدعی شدند آنها تحت‌تاثیر یک فیلم جنایی و آهنگ هوی متال برادر و خواهر سمیه را کشته‌اند.

سال 93 نیز ماموران پلیس آگاهی خراسان رضوی قاتل فراری را در مشهد دستگیر کردند. متهم که تبعه افغانستان بود، بعد از کشتن پدرش در قم به مشهد گریخته بود که در این شهر شناسایی و دستگیر شد. متهم در اعترافاتش گفت: پدرم مرا در مرکز روانی بستری کرده بود و به همین خاطر از او کینه داشتم. روز جنایت، چون فیلم‌های جنایات منتشر شده در فضای مجازی را همیشه دانلود می‌کردم، تحت‌تاثیر این فیلم‌ها قرار گرفته بودم و وقتی پدرم خوابید او را با ضربه‌های دمبل کشتم.

چند ماه بعد هم پسری جوان در خرمدره تحت‌تاثیر فیلم‌های شیطان‌پرستی پدرش را کشت. متهم در بازجویی‌ها گفت: مدتی بود که فیلم‌های شیطان‌پرستی را از طریق ماهواره نگاه می‌کردم و این موضوع باعث شد احساس کنم اطرافیانم هم دچار مشکلاتی هستند و باید از بین بروند. به همین خاطر ابتدا تصمیم گرفتم جان پدرم را بگیرم که پشیمان شدم. بعد از مدتی دوباره تحت‌تاثیر همان فیلم‌ها قرار گرفتم و این‌بار تصمیم گرفتم هر طور شده دست به کار شوم و پدرم را بکشم. این بار او را با ضربه‌های چاقو کشتم.

تماشای فیلم و سریال‌های جنایی همیشه باعث قتل نمی‌شوند و گاهی سارقان با دیدن آنها تصمیم به سرقت می‌گیرند. سرکرده باند سرقت دستگاه‌های خودپرداز تهران که به صورت سریالی خودپردازها را سرقت می‌کردند، از جمله مجرمانی هستند که بعد از دیدن سریال فرار از زندان تصمیم به این سرقت‌ها گرفتند. به گفته سرکرده باند، دزدان شب‌های قبل از سرقت سریال را تماشا می‌کردند تا جرات سرقت پیدا کنند.

دزدان صرافی خیابان فردوسی تهران هم تحت‌تاثیر این سریال به صرافی دستبرد زده‌اند. همیشه سریال و فیلم‌های جنایی باعث ارتکاب جرم نمی‌شوند و گاهی سریال‌های طنز هم جرقه سرقت‌های خشن می‌شود. به طوری که سال 91 دزدان بانک اعتراف کردند تحت‌تاثیر یک سریال طنز تصمیم به سرقت از بانک گرفته‌اند.

فیلم به من جرات داد

چند سالته؟

19 سال.

ورزشکاری؟

ژیمناستیک کار کردم و الان پارکور کار هستم.

چرا با پدر دوستت مشکل داشتی؟

او می‌گفت من برای پسرش فیلم‌های مستهجن می‌فرستم و از این ناراحت بود. حتی به باشگاه آمد و تهدیدم کرد که به دوستی‌ام با پسرش پایان دهم.

چرا این کار را کردی؟

بعد از دیدن فیلم و تحت تاثیر حرکت‌های نقش اول فیلم جرات پیدا کردم و پدر دوستم را زدم. شاید فیلم را نمی‌دیدم هیچ‌وقت این کار را نمی‌کردم.

خرید چاقو و اسید برایت سخت نبود؟

نه، راحت گرفتم.

همذات‌پنداری با مجرمان

مریم جنت‌آبادی، حقوقدان در باره نقش فیلم های جنایی و خشن در ارتکاب جرایم توسط نوجوانان و جوانان به جام‌جم می‌گوید: ارتکاب جرم از سوی هر فرد به عوامل مختلفی مربوط است و نمی‌توان از یک عامل به عنوان تنها دلیل نام برد، بلکه این عامل می‌تواند نقش ترغیب فرد به سمت ارتکاب جرم را داشته باشد یا روش ارتکاب آن را آموزش دهد. فیلم‌های خشن و جنایی یکی از این عوامل است. تماشای صحنه‌های خشن در فیلم‌ها و سریال‌ها برای کودکان و نوجوانان بسیار خطرناک‌تر از بزرگسالان است. کودکان و نوجوانان غرق در تخیلات خود هستند و این صحنه‌های خشن را وارد بازی یا زندگی خود کرده و می‌کوشند از آنها تقلید کنند. نوجوانان در سنی هستند که به دنبال یافتن الگوی رفتاری برای خود هستند و دیدن مداوم فیلم‌ها و سریال‌های خشن باعث می‌شود از بازیگران این فیلم‌ها برای خود قهرمان‌سازی کرده و بکوشند رفتار و حرکات خود را به او نزدیک کنند.

وی ادامه می‌دهد: نوجوان برای قهرمان‌سازی تجزیه و تحلیلی نمی‌کند و خود را جای بازیگر اصلی قرار می‌دهد و رفتار او را تقلید می‌کند و با او همذات‌پنداری می‌کند. بهتر است قبل از اکران فیلم‌های سینمایی یا نمایش سریال‌ها در تلویزیون به تاثیر آن روی نوجوان و جوان توجه شود و در پایان آن اقدامات مجرمانه و خشن تقبیح شود و نشان دهیم این جریان و حرکات ضداجتماعی پایانی خوب برای فرد ندارد و فرجامش مجازات است.

این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر باید به آموزش روش‌های مجرمانه هم توجه شود و روش‌های ارتکاب جرایم در این فیلم‌ها و سریال‌ها آموزش داده نشود. همچنین برخی موضوعات که وجود خارجی ندارد از سوی والدین به فرزندان گوشزد شود تا آگاهی آنها دراین باره بالا رود. به عنوان مثال چند سال قبل در یکی از سریال‌ها، پسری به کما می‌رود و می‌تواند رفتار و حرکات دیگران را ببیند. همزمان با پخش این سریال پسر بچه‌ای خود را حلق‌آویز کرد تا به کما برود و ببیند دوستانش پشت سر او چه می‌گویند. متاسفانه در فیلم و سریال‌ها به رده سنی بیننده توجهی نمی‌شود و باید فیلمسازان این نکته را در نظر داشته باشند.

منبع: جام جم

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها