‌«فرونشست» دشت‌های قروه، دهگلان و چاردولی را تهدید می‌کند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: لوله‌زایی، فرونشست و فروچاله معضلاتی است که در دشت‌های

‌«فرونشست» دشت‌های قروه، دهگلان و چاردولی را تهدید می‌کند

آرش آریانژاد ‌ظهر امروز در آئین آغاز به کار گروه‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: براساس سیاست‌های وزارت نیرو و طرح ملی سازگاری با کم‌آبی و همچنین در راستای اجرای طرح ملی تعادل بخشی منابع آب در سطح کشور 11 پروژه در حال انجام است که تشکیل اکیپ‌های گشت و بازرسی از منابع آب از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

وی گفت: امروز 27 اکیپ گشت و بازرسی شامل اکیپ‌ها آب سطحی، اکیپ‌های آب زیرزمینی و اکیپ‌های نظارت بر برداشت مصالح رودخانه‌ای در استان فعال شدند و تا پایان سال آینده با شرکت آب منطقه‌ای استان فعالیت خواهند کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: تمام منابع مجاز و غیرمجاز توسط اکیپ‌های یاد شده در فضای جی. آی. اس بررسی می‌شوند و اضافه کشت‌ها و اضافه برداشت‌ها بررسی خواهند شد و قطعاً با این کار، صیانت از منابع آب و حکمرانی وزارت نیرو در این راستا مثمرثمر است.

وی اذعان کرد: نبود اعتبار و تخصیص دیرهنگام اعتبار در کل کشور منجر شده که این کار با تأخیر چند ماهه انجام شود اما علی‌رغم این تأخیرها، در طول سال بازرسی‌هایی نیز از دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی انجام شده است.

آریانژاد افزود: در شش ماهه گذشته حدود 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و بیش از 95 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شدند.

وی با اشاره به تعداد احکام صادره برای پرونده‌های متخلف در حوزه منابع آب سطحی و زیرزمینی اظهار کرد: تعداد احکام صادره قطعی برای منابع آب 180 حکم است که توسط گروه‌های گشت و بازرسی در دو ماه آینده اجرایی خواهند شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به وجود 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در سطح استان حدود 13 هزار چاه دارای پروانه بهره‌برداری داریم که از این تعداد 5 هزار و 500 حلقه چاه برقی است و مابقی سوخت‌های دیزلی مصرف می‌‌کنند و سه هزار حلقه از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق استان پر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد از منابع آب زیرزمینی استان در شرق کردستان یعنی در قروه، دهگلان و چاردولی است، عنوان کرد: به‌دلیل افزایش فعالیت کشاورزی و صنعتی در این مناطق شاهد افزایش مصرف آب زیرزمینی در منطقه هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: لوله‌زایی، فرونشست و فروچاله معضلاتی است که در منطقه شرق استان مشهود است و این بیانگر پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی است که به نابودی زمین و فرونشست آن می‌انجامد.

آریانژاد یادآور شد: رفع تصرف 70 هزار هکتار از بستر رودخانه‌های استان در سال‌جاری از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.

منبع: تسنیم

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها