چه کنیم تا شپش نگیریم؟

چگونه می‌توانیم شپش را از فرزندمان دور کنیم؟ شپش چیست؟ آیا درمانی دارد؟ در گزارش زیر سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

چه کنیم تا شپش نگیریم؟

به گزارش خبر فوری ٬ شپش یک حشره خون خوار است که از دوران قبل از تاریخ مدون وجود داشته و افراد زیادی را به بیماری مبتلا کرده است.ابتلا به شپش از این لحاظ حائز اهمیت است که می تواند انواع بیماری ها مثل تب خندق، راجعه و تیفوس را منتقل کند و این مسئله در اوایل قرن بیستم بسیار مورد توجه قرار گرفت و قبل از آن توجه چندانی به این موضوع نمی‌شد.

شپش به چه کسانی سرایت می‌کند؟

ابتلا به شپش به جنسیت خاصی بستگی ندارد ولی کودکان دختر بیش از کودکان پسر به شپش مبتلا می شوند که دلیل این مسئله هم بلند بودن موی دختران به نسبت پسران است. کودکان دختر از شانه در مدرسه استفاده می کنند و گاهی شانه خود را به یکدیگر می دهند یا از کش موهای مشترک استفاده می کنند که همین مسئله باعث می شود شپش به راحتی از کودکی به کودک دیگر منتقل شود. هم چنین گاهی کودکان دختر مقنعه های خود را در مدرسه با یکدیگر عوض می کنند. به طور کلی با توجه به این که کودکان دختر بیشتر از کودکان پسر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، این مشکل بین آنها شایع تر است.

این مشکل چه قدر شایع است؟

متاسفانه در این سال های اخير شپش سر شايع شده است، همین چند ماه قبل بود که هشداری برای شیوع شپش در مهد کودک ها دادیم .به ویزه مهد کودک هایی که مخصوص متمولین و خانواده های پولدار بود.در واقع شپش را نبايد يك مشكل بهداشتي دانست، بلكه بيشتر يك مشكل فرهنگي است، زيرا فرد مبتلا اگر به موقع به پزشک مراجعه و خود را درمان كند و از اقدامات پيشگيرانه بهره ببرد، از انتقال آن به ديگران جلوگيري مي شود. ولي متاسفانه به علت كم توجهي، وقتي فردي مبتلا مي شود، در محيط مدرسه يا كار، به راحتي اين حشره را به ديگري منتقل مي كند و زماني فرد متوجه شپش سر مي شود كه دچار خارش هاي شديد شده است و چند ماه از بيماري اش گذشته و ده ها نفر را مبتلا كرده است. لذا مشكلي كه الان در تهران مشاهده مي كنيم، به همين علت است.وگر نه شپش ها به راحتي درمان مي شوند، . اين درمان ساده مي تواند از انتقال بيماري جلوگيري كند و براي اين کار، همه اعضاي خانواده بايد درمان شوند.

برای درمان چه باید کرد؟

براي درمان شپش سر، شامپويي به نام ليندان استفاده مي شود كه 5 تا 10 دقيقه روي سر مي ماند و بعد شسته مي شود و 7 تا 10 روز پس از مصرف، نياز به مصرف دوباره دارد. مصرف اين شامپو در كودكان زير 6 سال و مادران بادار ممنوع است و براي آن ها با تجويز پزشك، بايد از شامپو هاي جديدتري استفاده كرد.
بعد از يك بار استفاده از شامپو قدرت انتقال شپش از بين مي رودپس از مصرف شامپو، رفتن افراد به مدرسه و مهد كودك بلامانع است و نيازي نيست از رفتن فرد به مدرسه و مهد كودك جلوگيري کرد. تكرار مصرف شامپو پس از يك هفته براي از بين بردن تخم هاي چسبيده به مو لازم است در صورت وجود عفونت ثانویهباکتریال باید هر چه سریعتر درمانآنتیبیوتیک را برای حداقل ۱۰ روزشروع کرد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها