معافیت پیمان‌ سپاری ارزی برای صنایع کشاورزی و غذایی

دبیر سندیکای خمیرمایه خواستار معافیت پیمان سپاری ارزی برای صنایع کشاورزی و غذایی شد.

معافیت پیمان‌ سپاری ارزی برای صنایع کشاورزی و غذایی

مجید پارسایی در نشست خبری اظهار کرد: مشکلاتی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان خمیرمایه دارند،‌ با دیگر صادر کنندگان فرقی ندارند، اما در این صنعت برای صادرات به کشورهای دیگر بویژه عراق و افغانستان که عمده مشتریان این محصول هستند، ریال به جای دلار می‌گیریم چرا که با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات به وجود آمده امکان انتقال دلار و ارزآوری را نداریم.

وی افزود: تا قبل از مرداد ماه این امکان وجود داشت اما با بخشنامه‌ای که شانزدهم همین ماه اعلام شد، دیگر نمی‌توانستیم دلار بگیریم و در سامانه نیما انتقال دهیم و یکی دیگر از مشکلات سامانه نیما این است که امکان انتقال ارز در خیلی از کشورها از این طریق وجود ندارد.

پارسایی ادامه داد: مسئله دیگر این است که پیمان سپاری ارزی مشکلاتی برای ما به وجود آورده و آن این است که سال گذشته نرخ پایه برای هر کیلوگرم خمیرمایه ۲.۳۷ دلار بود که امسال به حدود ۱.۵ دلار رسیده است، اما همان نرخ پارسال در گمرک مبنا قرار گرفته و عملا امکان بازگشت ارز به سامانه نیما وجود ندارد و پولی که از مشتری دریافت می‌کنیم، ریال است.

دبیر سندیکای خمیرمایه با تاکید بر اینکه به عنوان تولید کننده وظیفه داریم که در راستای کمک به دولت در راستای انتقال ارز به سامانه نیما تلاش کنیم، تاکید کرد: در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ این مشکلات وجود داشت، اما راهکارهای بهتری برای حل آن بود که به عنوان مثال می‌توان به این اشاره کرد که در آن زمان بانک‌ها می‌توانستند به این مسئله ورود پیدا کنند و ارز خرید و فروش کنند، اما در حال حاضر نه تنها مشکلاتی بر سر این راه وجود دارد، بلکه به غیر از مشکلات ذکر شده مسئله دیگر این است که ارز را باید به نرخ نیمایی به دولت برگردانیم در حالی که برخی مواد اولیه تولید و قطعات مورد نیاز را به نرخ ارز آزاد می‌خریم و این تفاوت نرخ برای ما مشکل ایجاد کرده است. بنابراین تقاضا داریم تا فرآیند و روند پیمان سپاری ارزی برای صنایع کشاورزی و غذایی که حدود ۱۰ درصد حجم صادرات غیر نفتی کشور را شامل می‌شود، اصلاح کنند و این حوزه از پیمان سپاری مستثنی شود.

وی با اشاره به تولید حدود ۳۵ هزار تنی خمیرمایه در کشور گفت: سالانه حدود ۱۵ هزار تن خمیرمایه به ارزشی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر می‌شود، اما امسال با توجه به مقررات جدید و محدودیت‌های به وجود آمده شاهد کاهش ۲۸ درصدی صادرات بوده‌ایم چرا که در شش ماهه سال گذشته ۶۵۰۰ تن خمیرمایه صادر شد و امسال در همین بازه زمانی این عدد به ۴۶۸۰ هزار تن رسید.

پارسایی با اشاره به اینکه چین و ترکیه قیمت خمیرمایه را در مقاصد صادراتی ایران کاهش داده‌اند، گفت: تولید کنندگان برای افزایش توان رقابتی خود مجبور به کاهش قیمت شدند حال آنکه نه تنها هزینه‌های تولیدشان بیشتر شد، بلکه محدودیت‌های مختلفی بر سر راهشان به وجود آمده که به آن‌ها اشاره شد. البته باید به دنبال افزایش مصرف خمیرمایه در کشور بویژه در حوزه نان‌های سنتی،‌ صنعتی و حجیم باشیم که البته این اتفاق افتاده است.

مصرف خمیرمایه در نانوایی‌ها جایگزین جوش شیرین شود

دبیر سندیکای خمیرمایه با بیان اینکه با توجه به میزان مصرف آرد و تولید انواع نان در کشور نیازمند ۴۰ هزار تن خمیرمایه در این صنعت هستیم اما سالانه حدود ۲۰ هزار تن مصرف می‌شود، اظهارکرد: در شش ماهه نخست امسال با افزایش حدود ۷ درصدی، مصرف خمیرمایه به ۴۳ درصد در تولید انواع نان رسیده است که عمدتا در نان‌های سنتی مانند سنگک استفاده می‌شود و عمدتا نان‌های لواش و تافتون از جوش شیرین استفاده می‌کنند، اما باید به گونه‌ای فرهنگ سازی و نظارت شود که همه نانوایی‌ها و تولید کنندگان انواع نان از خمیرمایه استفاده کنند تا سلامت مردم حفظ شود و به ارتقاء کیفیت نان کمک کنیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها