حق سنوات باید نقدی باشد/کارگران گرگانی به جای سنوات نوشابه گرفتند

حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه یک ساله کاری دارند.

حق سنوات باید نقدی باشد/کارگران گرگانی به جای سنوات نوشابه گرفتند

حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه یک ساله کاری دارند. پایه سنوات به منظور جبران سابقه نیروی کار است .میزان حق سنوات به ازای یک یک سال کار کارگران،یک پایه حقوق است که همان پاداش پایان کار محسوب می‌شود. در گذشته حق سنوات طی دوران خدمت پرداخت نمی‌شد بلکه در پایان پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر از آنجا که اکثر کارگران موقت هستند، پس از پایان هر سال حق سنوات واریز می‌شود.

تفاوت پایه سنوات روزانه یا ماهانه با حق سنوات به معنی مزایای پایان کار

احمدمشیریان،معاون روابط کار با اشاره به اینکه سنوات کارگران باید نقدی پرداخت شود گفت: سنوات سالی یک ماه است و کارفرمایان هم باید بعد از اتمام قرارداد این سنوات را پرداخت کنند. اینکه کارفرمایی نوشابه برای فروش به کارگران داده است باید از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی شود و اگر این موضوع اثبات شود طبق قانون با کارفرما برخورد خواهد شد.

وی تأکید کرد: در تبصره 4 ماده 7 قانون کار تأکید شده است که کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد، مزایای قانونی پایان کار را به مأخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت کنند. بنابراین پرداخت مزایای پایان کار و سنوات پایان خدمت ولو به نسبت ایام کارکرد از جمله وظایف کارفرما است. همچنین سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی است معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران که کارفرمایان مکلفند در صورت خاتمه قرارداد به هریک از طرق مندرج در ماده 21 قانون کار به آنها پرداخت کنند.

با وجود تأکید معاون روابط کار بر پرداخت نقدی سنوات در شرایط فعلی که شاهد بیکاری تعداد زیادی از کارخانه ها هستیم مشاهده می کنیم که این حق واقعی کارگران نصیب آنها نمی شود. اینجاست که باید بگوییم مشکلات کارگران تمامی ندارد،این نیست که بگوییم کارگران فقط در زمان فعالیت مشکل دارند، بلکه مشکلات به بازنشستگان نیز رسیده است.

آنطور که بازنشستگان شرکت زمزم گرگان می گویند کارگران به ازای سنوات دوران خدمت نوشابه گرفته اند. حمدخیرخواه، دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان دراین باره اعلام کرده است« مدتی است وضع به‌صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند به‌جای سنواتشان، معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند. بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد -به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده- مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.»

قانون کار به صراحت بیان می کند که سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی ، معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران است که به هریک از طرق مندرج در ماده 21قانون کار به آنها پرداخت کنند. همچنین مطابق قانون و نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حق سنوات یا مزایای پایان کار به هنگام فسخ یا خاتمه قرارداد کار باید به نسبت کارکرد کارگر به وی پرداخت شود.

بنابراین پرداخت حق سنوات به گونه های دیگر به کارگران خلاف قانون است.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها