موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

از سورپرایز خواجه امیری برای طرفدارانش تا رونمایی از آلبوم اهورا ایمان

مهمترین اخبار و رویداد‌های موسیقی از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

از سورپرایز خواجه امیری برای طرفدارانش تا رونمایی از آلبوم اهورا ایمان

موسیقی در هفته ای که گذشت شاهد رویداد هایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

خواننده مطرح هوادارانش را غافلگیر کرد
احسان خواجه امیری خواننده پاپ کشورمان که مدت هاست در این عرفه فعالیت می کند، مدتی از خوانندگی فاصله گرفته بود و اثری از وی منتشر نمی شد. حالا پس از مدت ها دوری از عرصه موسیقی، او تازه ترین قطعه خود را با نام «آرامش» در هفته گذشته منتشر کرد.

ترانه سرای این قطعه مهدی ایوبی است. میلاد بابایی آهنگساز این کار و سعید زمانی تنظیم کننده است.

حدیث سرفرازی بر فراز تالار وحدت
کنسرت ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگیمحمد اصفهان ی ابتدای این هفته برگزار شد. در این کنسرت قطعات «سوگ»، «حدیث سرفرازی»، «غنچه افسرده»، «چنگ و نای»، «دو نغمه بختیاری»، «فریاد تنهایی»، «دیده بگشا»، «شور آفرین»، «فرصت بدرود» و «معصومیت» اجرا شد؛ قطعاتی که همگی مضامینی در وصف، امام حسین (ع)، شهدای کربلا و امام علی (ع) بود. اصفهانی به این دلیل قطعاتی را در وصف امام علی (ع) اجرا کرد که ریشه اتفاقات کربلا مربوط به اختلافات پدران قاتلان کربلا با امام علی (ع) بود.

حضور ترانه سرا ها و آهنگ سازان قطعات این کنسرت، خالی بودن برخی صندلی ها، مشکلات صدابرداری، نبود بلیت فروشی برای این کنسرت، حضور برخی از علاقه مندان در بک استیج و گرفتن عکس یادگاری با شهبازیان و اصفهانی از جمله حواشی این کنسرت ارزشی بود.

رونمایی از آلبوم اهورا ایمان با حضور اهالی موسیقی
بیستم مهرماه مراسم رونمایی از آلبوم موسیقایی اهورا ایمان با نام «پروانه های پیراهنش» در شهر کتاب ابن سینا بود. در این مراسم هنرمندان موسیقی از جمله حمید حامی، آریا عظیمی نژاد، ستار اورکی، علیرضا کهن دیری، رضا تاجبخش، صابرقدیمی، محمدرضا مقدم، بامداد بیات، محمدرضا چراغعلی و هومن نامداری حضور داشتند.

او در حاشیه این مراسم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوانگفت: انتشار آلبوم شاید آخرین ریسک هایی است که آدم می پذیرد؛ مخصوصا در زمان حال. چون خیلی به مرگ فیزیکی یک اثر هنری نزدیک می شویم و این موضوع خیلی بد است. انتشار قطعه ها در فضای مجازی بیشتر در حوزه موسیقی مصرفی رخ می دهد. به عنوان مثال تک آهنگ منتشر می شود و فرد به کنسرت فکر می کند؛ به دلیل رعایت نشدن حق کپی رایت انتشار آلبوم صرفه اقتصادی ندارد اما کماکان آلبوم یک رسانه موثر است که می تواند ماندگار شود. قرار است پس از انتشار آلبوم و ماه صفر تور کنسرتم آغاز شود به این دلیل که مخاطب بداند چه موسیقی قرار است بشنود. کماکان با بعضی از دوستان خواننده همکاری می کنم که محتمل ترین آنها حمید حامی است که دو اثر را آماده انتشار داریم اما همکاری هایم با احسان خواجه امیری ادامه پیدا نمی کند.

جدیدترین کنسرت شهرداد روحانی و ارکستر دوران دفاع مقدس
پس از ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک تهران هم به رهبریشهرداد روحانی تازه ترین کنسرت خود را شامگاه چهارشنبه، ۲۳ آبان ماه در تالاروحدت تهران برگزار می کند. البته شنبه آینده قرار است تالار وحدت میزبان نوازندگان و خوانندگان ارکستر ایران در دوران دفاع مقدس باشد و از آن ها تجلیل کند.

در کنسرت ارکستر دفاع مقدس قطعات خاطره انگیز دوران هشت سال جنگ ایران و عراق نواخته می شود و در کنسرت بی کلام ارکستر سمفونیک تهران، قطعاتی، چون «نی نوا» به آهنگسازی حسین علیزاده و تک نوازی نی پاشاهنجنی، «سایه روشن» اثری برای کنترباس و ارکستر به آهنگسازی و تک نوازی کنترباس مهدی کلانتری، «کنسرتو عود» به آهنگسازی و نوازندگی عود ارسلان کامکار، «مرثیه ای برای یک درد ممتد» به آهنگسازی علی بیرنگ و تک نوازی ویولن پدرام فریوسقی و «فانتزی اورتور پل» به آهنگسازی مهران روحانی برای مخاطبان اجرا می شود. این قطعات همگی مضامینی ارزشی و متناسب با ایام محرم و صفر دارند. اجرای قطعه ای با نام «نی نوا» به آهنگسازی حسین علیزاده، از جمله اتفاقات ویژه این کنسرت است.

جلسه ای با هم اندیشی مسئولان و فعالان عرصه موسیقی
دومین جلسه هم اندیشی صد سالگی هنرستان برگزار شد. در این جلسه سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری و اعضای شورای سیاست گذاری، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، امیر اشرف آریان پور پژوهشگر، موسیقیدان و فارغ التحصیل هنرستان موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز و موسیقیدان، مجید انتظامی آهنگساز و مدرس و مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت امورهنری حضور داشتند.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در این هم اندیشی گفت: «قدر آموزش و آموزش هنر را چنانکه شایسته است، نشناخته ایم. تکریم هنرستان یادآور یک تاریخ باشکوه است و گذشته را چراغ راه آینده کردن، تنها مسیر باعزتی است که می توان برای رسیدن به آینده ای روشن، پیش گرفت. هنر معلمان هنرستان ها بسیار اهمیت دارد و سعی می شود حق و حقوق معلمان افزایش یابد.»
در ادامه هنرمندان، استادان و مدیران حاضر در نشست با بیان خاطرات خود از هنرستان ها و ارائه دیدگاه های خود، مسائل و مشکلات حوزه آموزش هنر، پیشنهاداتی برای صدمین سال تاسیس این هنرستان ارائه کردند.

آلبوم روزبه بمانی منتشر شد
آلبوم «کجا باید برم» با صدای روزبه بمانی از صبح روز سه شنبه ۲۴ مهر منتشر شد. این مجموعه شامل سیزده قطعه با عناوین «کجا باید برم»، «تمرین تنهایی»، «عاشقی»، «من حافظم»، «شلیک»، «به من نگو عاشق»، «خونه قدیمی»، «چالوس»، «جنون»، «سلام»، «نبض سی ساله»، «خودم خواستم» و «خسته شدم» است.

موسیقی تمامی قطعات این مجموعه ساخته علیرضا افکاری است.

روزبه بمانی برای اولین بار در اجرای تیتراژ ابتدایی برنامه «شب شیشه ای» با اجرای «رضا رشیدپور» وارد عرصه خوانندگی شد. در ادامه و در زمستان ۸۵ تیتراژ برنامه «منو زیر سایه خودت بگیر» را با هم صدایی مهدی یراحی و نیما مسیحا اجرا کرد. در سال ۹۱ هم قطعه «آوار» را برای زلزله زدگان آذربایجان دکلمه کرد اما در همه این سال ها یکی از چهره های فعال و پرطرفدار عرصه ترانه سرایی بود.

بمانی سال ۹۵ در فیلم سینمایی «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری ایفای نقش کرد و قطعه «خسته شدم» را هم برای آن فیلم خواند و منتشر کرد. او برای فیلم های سینمایی نظیر «بدون تاریخ بدون امضا»، «اسرافیل» و «لاتاری» قطعاتی را خواند همچنین کار هایی نظیر من حافظم و چالوس را با موزیک ویدئو منتشر کرد.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها